Spiraalveer tweezers maken

Als een spiral veer krom is kan men die met tweezer proberen te herstellen. Maar alleen maar met gewone tweezers is het moeilijk. Er bestaan dus speciale tweezer van Bergeon of anderen voor dit te doen. Maar die kosten ongeveer een nier.
Ik had al een van Boley, ongeveer 2 mm breed, maar ik wilde ook een kleiner hebben.
Ten eerste een paar oude chirurg tweezers gekocht, en dan proberen een silver nickel buusje erop welden.

Maar nee. Door de hitte werdt het buusje beschadig.

Andere oplossing : direct in de massa de vorm maken. Dremel, vijlen, steen en zandpapier…



Hier rechts, de echte Boley en links, de nieuwe gemaakte.

Nog een paar dagen wachten en dan zou de laatste tweezer om de breguet overcoil te maken ook thuis komen (gekocht deze).
Groet,
BD.

22 likes

Knap werk! :ok_hand:

1 like

Zo dan, dat heb je heel netjes gedaan. Bedankt voor de tip. Binnenkort ook maar eens Dremelen op een oude pincet.

1 like

Ik begrijp er niets van maar dat is niet erg…ben er wel achter dat een tweezer een soort van pincet is.

En ik hoop natuurlijk dat het goed werkt.

3 likes

Goed resultaat en knap doorgezet :clap:
Een postzegel pincet heeft ook een brede bek is die niet met hitte voldoende te vervormen tot de nodige kom en bolvorm ?

Ja dat zou ook kunnen. Maar ik hoef geen brede bek te hebben. Hier was het om een brede van 1 mm te hebben.
Deze balans is precies 10 mm breed (en er zijn nog kleinere), dus voor de balans veer te behandelen moet de pincet heel klein zijn.

2 likes

Ja, sorry, Tweezer is in engels, en ik ben franstalig… :wink:

2 likes

Gewoon twee Dumont spiraaltangen( tweezers, pincetten net hoe je ze wil noemen) nummer 5 en klaar ben je.
Neem wel een tweede hypotheek die krengen zijn erg duur, maar als je ze alleen voor het plooien van de spiraalveer gebruikt blijven ze lang goed.
Ik heb mijn eerste set nog na 20 jaar die worden alleen daarvoor gebruikt.

3 likes

Ik snap het, en ik dacht dat je om een kom te vormen het juist makkelijker is om meer materiaal te hebben om deze te vormen. Eventueel het teveel aan de randen afslijpen of vijlen ??

1 like

Ja ik gebruikte deze werktuigen tot nu toe.


Maar de Boley die daarvoor bestaat is veel te groot voor kleinste veren, dus heb ik een andere willen maken.

4 likes

Dumont is een ander merk dan Boley!
De Dumont #5 is prima voor de meeste spiraalveren of ze moeten echt klein worden.
Van de week nog een Rolex 3035 breguet spiraalveer ermee in orde gemaakt.

1 like

De tweede vanaf links is een Precitec 5, zelfde als Dumont maar goedkoper. Eerste links is een brass pincet, en rechts een met gebogen bek.
Laatste was een Universal Geneve, Rolex was eerder. :wink:



En hier nog een, een paar jaren geleden :

4 likes

Het is uitstekend te begrijpen in het Nederlands - beter dan het Frans van het gros hier :wink:

Merci voor de leerzame uitleg!

2 likes

Laatste pincet aangekomen wat betreft spiralveer : een dumont om de end curve breguet spiral te vormen. Die pincet is om de laatste krull van de spiral boven te trekken voor de zo genaamde “spiral breguet”.


3 likes

(Zoals altijd) vakwerk weer, Bruno! :ok_hand:

1 like