Squale only, aka de Squale Kroeg 🦈 (Deel 11)

Eens, maar een FXD is wel weer een ander formaat.

1 like

Mooie maat, mooie kast- en lugvorm, bol saffier, lekkere no-nonsense duiker, mooie band en tja, echte Squale. :+1: :blush:

1 like

Yes GIFs - The Best GIF Collections Are On GIFSEC

4 likes

Deze blauwe rakker was toe aan een beurtje, dus dacht zal eens wat uitgebreidere foto’s maken voor jullie.

We beginnen dus met deze knapperd met een ETA 2824-2 erin

Halen het bandje eraf

En zetten de wijzers boven elkaar

Dan kan de kast open

Moet de stift ontgrendeld worden door een schroevendraaier in het gleufje te steken en daarmee de tirette omhoog te drukken

De kroon met stift kan dan uit het uurwerk getrokken worden en het uurwerk kan uit de kast

Dan een bescherm folie over de wijzerplaat leggen en met een presto de wijzers eraf pakken

De presto zorgt ervoor dat de wijzers mooi opgesloten zitten en niet wegspringen

De wijzers gaan in het opbergbakje en dan moet de wijzerplaat eraf

Maar voordat die eraf kan moet de uurwerkring eraf

2 schroefjes lossen en dan kan de ring verwijderd worden

Je moet dan 2 haakjes omzetten en de wijzerplaat kan verwijderd worden

Ook die gaat in hetzelfde opbergbakje

Dan kan de “echte” demontage beginnen, als we klaar zijn ligt de bak vol

Van de voorkant moet eerst het urenrad met spreisveer afgenomen worden, anders valt deze er toch af als je het uurwerk omdraait

Eenmaal omgedraaid kan het uurwerk in een houder geklemd worden

De automaat rotor is eraf en de automaatmodule kan dmv 2 schroefjes er ook afgehaald worden

Als die eraf is draai je hem om

En kan hij uit elkaar

Dan haal ik eerst de schokbeveiliging van de balans eraf

Die moet je verdraaien en daar zijn ook gereedschapjes voor

Eens gedemonteerd zie je hoe klein het allemaal is

En daarna de ankerbrug en anker eruit

De losgehaalde onderdelen

Daarna beginnen aan het kroonrad en palrad

Losgehaald

Dan de pal en palveer

In het rijtje erbij

Dan de veerton eruit pakken

Lijkt groot in het uurwerk, maar is eigenlijk niet zo groot

Als je die open maakt dan zie je de opwindveer zitten

En als je die eruit haalt dan is hij gigantisch lang

Hier zie je nog het armpje welke voor de hacking functie zorgt, als je aan de kroon trekt dan remt deze de balans af

Dan de radertrein brug eraf

En de radertrein eruit halen

Zo die is nu kaal

Maar voordat hij omgedraaid kan worden eerst het opwind/wijzerverzet mechanisme eruit pakken, anders valt het er sowieso uit

Dan kunnen we nu aan de andere kant verder

De plaatjes eraf die de datumschijf vasthouden

En dan de datumschijf en raderen eruit

En dan de tirette, tiretteveer, hebel en schokbeveiliging nog

En dan is het uurwerk leeg en de onderdelenbak vol

Hierna gaat hij de schoonmaakmachine in, maar dat is voor een andere avond, wordt vervolgd :innocent:

28 likes

Genieten dit ! :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Wat een mooi verslagje zo al. Ben benieuwd naar de volgende :slight_smile:

2 likes

Heel gaaf om te zien, wat een geduld moet je wel niet hebben met dat priegelwerk.
Bedankt voor het delen :ok_hand:t2:

1 like

Wat fantastisch om te zien! Dank dat je er de tijd voor neemt het zo goed te documenteren! Ik kijk uit naar de rest!

1 like

Dat uit elkaar halen zou mij ook nog wel lukken :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Tof om te zien het lijkt mij ook heel bevredigend als je na afloop weer een heerlijk lopend uurwerk hebt :+1:

3 likes

Hahah nou dit is gelukkig een relatief eenvoudig en doordacht uurwerk (stamt overigens al uit 1982, dus het design gaat aardig lang mee), maar als je veel veertjes hebt zoals een Seiko of Citizen hebt is dit wel een ander verhaal :see_no_evil:

4 likes

Dit is echt interessant Tim! :heavy_check_mark::+1:

1 like

Ha @TagEd ik ga m nog een keer bekijken.
Want mijn bovenkamer zegt , 37mm duiker is te klein en kan je op 100m diep niet aflezen.
De band vind ik gaaf en moet ik misschien eens bestellen.
Ik moet wel zeggen dat ik al een poosje kijk naar een dresser tussen de 37 en 39mm.
Ik ben een beetje duikermoe denk ik

1 like

Kijk! Wat lekker technische inhoud, hier in de kroeg! Ik vind het helemaal top, dit! :muscle: :nerd_face::+1:

2 likes

Cool! Twijfelde gisteravond ook even. Maar, echt veel te gek gedaan, afgelopen jaar. Ik móét van mezelf even pas op de plaats maken. :sweat_smile:

Hmm, nee. Dat heb ik nog nooit gehad. :thinking: :grin:

1 like

Ik heb in het verleden cilinderkoppen van autos en VW G60 laders getuned. Stond ik uuren te frezen in zo een ding. Gebruikte ik om mn hoofd leeg te maken en de resultaten waren ook niet verkeerd. Maar een uurwerk van een horloge moet ik maar niet aan beginnen…
Ben inmiddels ook wat jaartjes ouder en ben bang dat ik het geduld en de focus niet meer heb

2 likes

@TagEd ik heb de oplossing
Stuur de glassbox direct door naar mij , ik maak 3.5k over en je kan gewoon 2 van die mooie nieuwe Squale kopen :smiley:
Zo een aanbod heb je nog niet gehad vandaag hè :nerd_face:

2 likes

Indrukwekkend! Respect!

1 like

Ik zal er 'ns over nadenken…

Errr No Lucy Gulliver GIF - Errr No Lucy Gulliver The Broken Hearts Gallery - Discover & Share GIFs

Nee. Dat kan ik oprecht zeggen. :grin:

1 like

Geen idee :roll_eyes:

Dat is Gerard toch van Squale Collections? Daar heb ik inderdaad contact mee gehad.