Dat kan zeker, Fortis is gevestigd in Grenchen, Zwitserland.
In het Fortis museum zie je dan precies 100 jaar na de start van de productie van het automatische polshorloge de Harwood
Ligt niet ver van Biel, dan kan je ook het Omega museum bezoeken.
Dat kan zeker, Fortis is gevestigd in Grenchen, Zwitserland.
In het Fortis museum zie je dan precies 100 jaar na de start van de productie van het automatische polshorloge de Harwood
Ligt niet ver van Biel, dan kan je ook het Omega museum bezoeken.
Daar kan ik me dus echt helemaal niets bij voorstellen, maar mijn vrienden grappen ook altijd dat ik verzamelingen verzamel. ![]()
is geen! ![]()
So boring!

Kan er maar één dragen. Dus waarom zou ik er dan 20 in de kast leggen? Dat is een beetje mijn gedachte. Elke ochtend nadenken over wat er vandaag weer om de pols gaat. Ik zou niet kunnen kiezen. Heb nu al moeite, met dit drietal …
Het ‘goeie nieuws’ is natuurlijk dat de MM voor mij nu even niet draagbaar is. Die moet echt eerst even nagekeken en afgeregeld worden, voordat ik hem weer ‘in the mix’ gooi. Mijzelf kennende kan het daarna ook zomaar zijn dat ik toch weer terug ga naar twee. De keuze is nu (te) reuze. ![]()
Ik vind trouwens de voorpret - op weg naar weer iets nieuws - ook onderdeel van mijn ‘passie’. Ik ben altijd erg druk als ik iets op het oog heb. Dan zoek ik van alles en nog wat uit over de techniek, het merk, de historie etc. Dan bewaar ik alle relevante bladwijzers naar inhoudelijke websites, pluis horlogefora en alle reviews uit. Druk, druk … druk.
Daarna besluit ik om de knoop door te hakken, meestal door inruil (want tja, ik wil geen collectie dus één in is één uit …) en een weekje nadat ik mijn NA wereldkundig heb gemaakt zie ik weer wat anders en begint het hele riedeltje weer opnieuw. Oh enne, na een paar maanden zit ik gewoon weer enthousiast te kijken naar iets wat ik al een paar keer eerder heb gehad alsof het iets nieuws is! Zoals nu met de MM.
Ik draai gewoon rondjes… ![]()

Dat is, in ieder geval de afgelopen jaren, niet het geval. Er zit in standaard 1521 ook een elaboré grade SW200. Zie bijv. de ocean.
Gemiddeld zou Elaboré op 7sec afgesteld worden maar max range is 20sec, zoals ook te zien op spec sheet waar je screenshot van maakte. Volgens mij betekent dat, dat +15 ook “toegestaan” is.
Zelf heb ik de 1521 Ocean (van Chronofactum 2023-02) die loopt rond de +13 sec/dag over paar dagen om de pols. En mijn Galeazzi loopt rond de +9 sec/dag.
Dat is, vooral de Ocean (blue polished), niet top maar wel Elaboré
.
Omdat het binnen specs is, heb ik daar nooit actie op ondernomen. Misschien voortaan iets assertiever op zijn. Waren ook bij de eerste serieuzere horloges van me.
Overigens ben ik het helemaal eens dat horloges in deze prijsklasse door het merk nog beter afgesteld mogen worden (zoals Sinn of Hanhart wel doen bijv.) als dat nodig is.
Ik ben, nog steeds, van plan om deze zelf een keer af te stellen. Maar zoek nog een goede caseback opener, zodat ik niet uitschiet en krassen maak.
Zal die vraag eens in juiste gedeelte stellen binnenkort.
Tot nu toe alleen ooit Orient duiker open gemaakt en afgesteld. Maar daarbuj zijn de consequenties wat minder .
Maar niet als gemiddelde. ![]()
Ik val een beetje in herhaling maar ik vind dat als een horloge gemiddeld op +/- 7 seconden afgesteld zou moeten zijn een gemiddelde van 14 seconden niet acceptabel. Zo simpel is het voor mij. En ik heb al eens eerder in een soortgelijke discussie uitgelegd, mijn horloges staan nooit stil dus het doet er toe of ik wel of niet na vier dagen al een minuut voor- of achterloop. ![]()
Inmiddels heb ik al contact met een horlogemaker. Komt helemaal goed.
Plaatje voor de sfeer…
Deze Matic - met hetzelfde uurwerk - liep trouwens +0,3s/dag. ![]()
In ieder geval maakt Squale wel onderscheid in de ‘control grade’. Tot hoever de horloges technisch ook verschillen weet ik niet. Ik weet wel dat in mijn 1521 Fiffer een “Incabloc” shock-absorber zit. Het zou kunnen dat in de 1545 een “Novodiac”. Zijn er foto’s van het 1545 uurwerk?
Eens, het is voor een ETA/Sellita absoluut niet nodig om zo ver uit de pas te lopen. Of het nou een COSC of standaard uurwerk betreft. Met een beetje moeite zijn ze gewoon binnen Rolex-normen af te regelen. ![]()
Ik ben het ook compleet met je eens hoor!
Fijn dat het ook goed wordt opgepakt door Tom ![]()
Dat is ook wat ik hiervoor bedoelde. ![]()
Tom is top! Vooralsnog volg ik zijn advies. Ik laat er een horlogemaker naar kijken (afregelen). Ik stuur hem dus nog niet op ofzo. Mocht dat niet nodig zijn is dat mooi meegenomen én is het ook snel opgelost.
Hahaha, zo denk ik er ook altijd over.
Voordeel is wel dat als er eentje volloopt met water, je altijd een alternatief hebt ![]()
Top-combo!! Die Wolbrook staat ‘m fantastisch ![]()
Vandaag geen Squale hier op Kefalonia, maar hij is absoluut mee ![]()
![]()
Thanks! Voor mij wel een ultiem zomerhorloge op deze manier. ![]()
Lekkere set die je mee hebt!
Daar kan je echt alle kanten mee op.
Tom @Chronofactum had het met name ook over demagnetiseren. Dat is vaak de oplossing voor een horloge dat ineens te snel loopt. (En te fixen zonder een horloge open te maken.)
Vanuit een bedrijf gezien is het verder best wel logisch dat men een uurwerk beter afstelt naarmate het in een hoger segment komt. En dan kun je misschien wel of niet ‘chronometer’ op de wijzerplaat hebben staan, maar dat is natuurlijk niets meer dan een momentopname. Dat geldt ook voor het (hele) dure segment.
Klopt!
We gaan het allemaal meemaken. Zodra ik meer weet meld ik mij weer. ![]()
Sinds vandaag een Squale om de pols.
We zien op lange termijn hoe deze bevalt, eerste indruk is solid.
Ik denk dan… waarom weg gedaan?, maar goed je hebt duidelijk uitgelegd hoe jij er in staat ![]()