Ben ook geen bandenwisselheld. Heb zelfs nog nooit een stalen band (terug)gemonteerd. Alleen maar rubber en leer en erop is idd gemakkelijker dan eraf. ![]()
Eigenlijk voor metalen banden: Bergeon 7825. Maar dat is een redelijke investering. Als je die nog niet hebt, dan sowieso een Bergeon 6767-F (F voor fine vorkje) kopen. Daar ga je heel erg veel plezier van hebben met alle banden wissels.
Hoe strakker die zit tussen de poten, hoe lastiger. Want dan moet je m er heel recht tussen zetten én de spring bars aan beide kanten tegelijk indrukken.
Als je wat speling hebt kun je vaak net schuin genoeg dat de spring bar kant voor kant kunt doen.
Overigens wordt het een stuk makkelijker als je de band in twee delen hebt. Door de pin bij de sluiting (gastjes waar je deze kunt verzetten) los te halen.
Nadat je dan beide kanten op de kast hebt, zet je die er weer op.
Let op: dat pennetje springt er graag vandoor.
Twee veel te serieuze posts achter elkaar. Herinner mezelf er net aan dat ik in de kroeg ben.
Dus, plaatje voor de sfeer:
ik ben wel blij met die ‘serieuze’ posts, ik weet dat er veel meer over te vinden is op het forum maar het ging mij om deze Squale band, misschien was er een extra trucje….
Oefening ![]()
Bij het terugplaatsen (zowel op rubber als staal) gebruik ik vaak de pin-zijde, dus niet het vorkje. Op een of andere manier werkt dat beter. Met de pin zijde druk ik de pushpin in. Dat kraagje is vaak gewoon te smal om goede houvast te hebben.
Nu blijft het wel een combinatie van techniek en geluk. ![]()
Ik ben dus niet de enige met het lastig verwijderen van de stalen band. Zit rete-strak !!
Terug zetten is een eitje dan staatie meteen schofterig mooi ![]()
Ik weet eigenlijk niet meer of ik moeite had met het verwijderen maar het terugplaatsen was voor mij bijna niet te doen, ik moet een betere Tool aanschaffen….
Ben nu nog aan ‘t werk met deze ![]()
(Die heb ik omgebouwd, daar kunnen ook allerlei banden op en dat gaat wel lekker makkelijk
Ah, cool! Ben benieuwd!
70 jaar geleden, iets met duiken: in ieder geval weer een Galeazzi! Begonnen ze toen met die koperen duikhelmen? Iets met brons?
Maak daar maar 100 van ![]()
Ik heb geen flauw idee wat er toen gepatenteerd is
zou op zich nog wel terug te vinden moeten zijn ![]()
Miischien moet ik deze ‘70 years’ dan toch anders uitleggen: SQUALE on Instagram: "For over seventy years, divers challenged the underwater world without proper equipment. Then, one man and one idea changed everything. Coming soon."
Uitvinding van de regulator dan?
Galeazzi omwierp een bolvormige constructie waarmee hij hoge drukken kon weerstaan. Hier krijg hij in 1926 patent op en is gebruikt voor een grote verscheidenheid aan toepassingen maar die duikhelm lijkt me meest voor de hand liggend
Een 2001 als basis zou trouwens logischer zijn dan een 2002, qua formaat heden ten dage.
Wel grappig dat de zoektermen Squale en brons in ieder geval een paar 2002s opleverde, had ik niet per se verwacht.