Ik doe mee
Ik ook
Ja het voelt echt een beetje als kassakoopjes hè. Van mijn vrouw moet ik ze hier met jullie delen in de hoop dat jullie ze kopen en ik niet weer voor gaas ga.
Nog nooit gezien, een
chrono! En duur is ie ook niet!
Idd een
Ja, het is wel een beetje omgekeerde wereld, de laatste tijd.
Gelukkig ga ik pas in de zomer naar Spanje. Zal dan toch wel een beetje opgewarmd zijn, lijkt me.
En toch een fijne vakantie gewenst, maat!
Ik heb weer een NA voor mijn Squale-collectie!
Op het eerste gezicht lijkt het een standaard zwarte 1521 met een gepolijste kast.
Maar als je beter kijkt, zie je subtiele details die ’m nét even anders maken – en daar hou ik van!
Nerd-modus “ON”!
Wat meteen opvalt, is de “T” op de wijzerplaat. Die markering staat normaal gesproken voor tritium, wat je zou doen denken aan een vintage 1521 uit de jaren ’70 of ’80, of aan een NOS-model dat Squale later uitbracht toen ze hun magazijnen opruimden. Maar tegelijkertijd ziet het gebruikte lume er helemaal niet uit als tritium, wat het weer verwarrend maakt. Het was dus even speurwerk om het verhaal compleet te krijgen.
Toen Andrea Maggi Squale overnam rond 2007, werden er een aantal modellen uitgebracht met oude, nog overgebleven NOS-onderdelen. De allereerste re-releases waren zelfs volledig opgebouwd uit zulke onderdelen. In latere producties werd er steeds meer gecombineerd met nieuwe componenten – althans, dat is de gangbare theorie.
Op deze kast zie je bijvoorbeeld nog geen “Squale”-gravering aan de zijkant, wat erop wijst dat het om een oude NOS-kast zou gaan. Vanaf 2013 kregen alle nieuw geproduceerde modellen die gravering, totdat men daar in 2020 weer mee stopte na kritiek van liefhebbers.
De wijzerplaat heeft dus wel die “T”-markering, maar het originele tritium is waarschijnlijk los gaan laten, waarna er luminova overheen is aangebracht. Een andere verklaring is dat tritium eind jaren '90 officieel verboden werd in Europa, waardoor deze oude dial alsnog is afgemaakt met moderne lume. Hetzelfde zie je terug op de lume-pip van de bezel: daar zit een druppel (Super)LumiNova in. Vergeleken met de huidige bezels oogt het haast aftermarket – en veel licht geeft het ook niet af.
Er zijn nog wat kleine afwijkingen: zo ontbreken de schroefjes op de bezel en is er geen serienummer op de achterkant te vinden. Dat achterdeksel is overigens wél nieuw, wat je kunt zien aan de gravure. Een laatste detail (dat me pas opviel bij het maken van foto’s): het saffierglas heeft geen AR-coating.
Of de kast en wijzerplaat nu echt NOS zijn of toch nieuwe productie, blijft lastig te zeggen. Zelf heb ik mijn twijfels. Ik vermoed dat deze “T”-dial stiekem een nieuwe productie is, maar dat Squale zelf ook snel inzag dat dit niet zo’n slimme zet was – waarna ze snel overstapten op een ontwerp zonder de “T”-markering. Iets soortgelijks geldt voor de kast: om het verschil met de originele vintage modellen duidelijker te maken, werd later de zijgravering toegevoegd, die je nog wel ziet op mijn Blue Blasted van rond 2013-2015.
Al met al is dit dus geen vintage horloge en ook geen volledig NOS-exemplaar. Maar deze 1521’s met “T”-markering kom je nog maar zelden tegen, en ze zijn zeker niet in grote aantallen gemaakt. Ik schat dat dit specifieke model rond 2011 is samengesteld. Veel van deze details heb ik achterhaald dankzij het Squale-draadje op het Amerikaanse WUS-forum (WatchUSeek), dat teruggaat tot 2012. En natuurlijk dankzij het uitgebreide naslagwerk van @SirSqualeWhale, met wie ik ook contact heb gehad over mijn 1521.
Op het WUS-forum vond ik ook allerlei herkenbare, quirky details. Zoals de kroon die niet vanzelf uitklikt nadat je ’m losdraait – iets wat bij de huidige modellen veel beter werkt.
“Very tricky crown on the 1521. From what I have read, it is not uncommon, perhaps even normal, for the crown to not pop out when fully unscrewed.” (WUS, 2012)
Ook leuk om te zien in de archieven: rond 2012 was er een enorme run op de 1545-modellen. Die leken toen nog behoorlijk op de Submariner, wat het succes verklaart. Volgens de berichten werden ze destijds alleen uitgegeven door Gnomon in Singapore – en waren ze vrijwel altijd uitverkocht.
Tot slot nog een foto van mijn huidige Squale-collectie. Wat ik er nu nog graag aan zou toevoegen? Een écht vintage 1521 uit de jaren ’80 of vroege jaren ’90, met tritium en plexiglas. Maar dat wordt nog een hele zoektocht…
Wat een vrolijk gezicht!!

Leuke aanwinst man, het Squale virus heeft je goed te pakken!
Ik vermoed toch echt dat er nog de nodige wijzerplaten in het magazijn lagen. En dat die normaal gesproken pas van tritium voorzien werden wanneer uitlevering aannemelijk was. Zodoende konden die (veel) later gewoon van luminova worden voorzien.
De HFLE’s van 2012 hadden ook NOS wijzerplaten (en kasten).
Ja het heeft me inderdaad flink te pakken. Het is gewoon een leuk merk om van te houden.
Daar zat ik toevallig ook nog aan te denken! Ik wist inderdaad wel dat die ook de “T”-marking hadden op de dial, en omdat dat een HFLE was ging ik er eigenlijk vanuit dat die speciaal voor de HFLE was gedrukt, maar het blijkt dus een NOS dial te zijn.
Dat is wel helemaal gaaf. Zouden ze die tekst “10 TH LIMITED EDITION” dan ook later hebben toegevoegd?
Klinkt ook gewoon heel logisch. Goeie toevoegingen!
Tjeetje, 600 ongelezen berichten …
Ik heb het even druk, maar ben jullie niet vergeten hoor! Morgen lees ik even alles terug en krijgt iedereen een like. Want dat verdienen jullie!
Ondertussen zal ik ook even mijn duikring goedzetten.