Yeah!! Helemaal mee eens … sterker nog, tegenwoordig schijn ik al af te haken bij een quartz…
Onterecht. Want met Citizen’s 001, Seiko’s 9F, Longines VHP, Junghans high grade en Bulova’s UHF horloges gebeurt er echt heel, heel erg veel in de quartz-wereld. Ik durf te stellen dat daar meer innovatie in zit dan in de old skool mechanische wereld.
@daffie nu nog de statistieken van de verkochte horloges en dito specs? Kan je een boek schrijven.
Dat geloof ik zonder twijfel en ik probeer me er ook overheen te zetten, maar ik kom uit de tijd dat de quartz opkwam als goedkoop en vooral praktisch horloge. Was toentertijd niks moois aan zeg maar.
Dat weerhoudt me tegenwoordig nog steeds van het kopen van bv een GS
Grappig, want in de jaren 50 en 60 had je echt miljarden Timex-achtige mechanische dingetjes. Denk bijvoorbeeld ook aan retegoedkope penankertjes en zo, met blikken mechaniekjes, sommige zelfs zonder enige vorm van jewels in het uurwerk. Die kwamen overal vandaan, Rusland, Duitsland, India, China: Noem een land en ze maakten wel een goedkoop mechaniekje.
Sterker nog, de Zwitserse uurwerkindustrie is opgekomen als low-cost alternatief voor de veel te dure Franse en Engelse productie. Dat Rolex reut in Zwitserland liet maken is ook ooit begonnen als cost-saving strategie, het was in Londen veel te duur geweest.
De eerste quartz horloges (1969 tot zeg 1974) waren dan ook zeer zeker duurder dan de op dat moment courante mechanische horloges. Zie bijvoorbeeld hier een stukje over de Pulsar van president Ford van de VS:
“Hamilton had introduced the Pulsar, the world’s first digital watch, in 1972, and an army of celebrities and politicians, Ford included, had found the high-tech gadget irresistible. Ford was so fond of his Pulsar that, when the brand came out with a souped-up, calculator version of the watch, he asked his wife Betty to get him one for Christmas of 1974. She declined, saying its price, $4,000, was too high.”
Dat na die tijd de productieprocessen rond quartz goedkope shit mogelijk maakten is niet anders dan de geschiedenis van de goedkope mechanische uurwerkjes.
Dat de Zwitserse industrie en diens marketing machine sindsdien hun stinkende best doen om quartz op een bepaalde manier weg wil zetten levert ons hier dus gewoon een stuk geschiedenisvervalsing op.
Zo jammer.
Hamilton Pulsar uit '72? Ik moet toch eens gaan zoeken …
Ik zat gisteren nog te denken om mijn bescheiden collectie te inventariseren, om te bepalen wat er nog mist (van wat ik interessant vind, dus b.v. geen pilot watches).
Edit: hier is mijn lijstje (wat vetgedrukt is blijft sowieso in de verzameling)
Omega Speedmaster Pro (chronograaf)
Omega Seamaster 600 (vintage dress watch)
Longines Ultra-Chron (vintage, uit mijn geboortejaar)
Bulova Accutron (eind jaren 60, prachtige wijzerplaat, heeft service nodig)
Certina PH200m (“vintage” duiker, nou ja, remake)
Longines Hydroconquest (moderne duiker, automaat)
Seiko SRP779 (New Turtle, Pepsi duiker)
Orient Mako (duiker, cadeau van mijn vrouw)
Victorinox INOX (kwarts beater, lekker geel kleurtje, cadeau van mijn vrouw)
Certina DS Action (kwarts beater)
Longines Conquest VHP (HAQ, “high accuracy quartz”)
Citizen Satellite Wave CC3005 (GPS horloge, kwarts natuurlijk)
Casio F-91W (ultra low end kwartshorloge)
Chips…nu je het zegt…
1 quartz
1 handopwinder
1 automaat
Allen van Zwitscherse makelij
Lijstjes bijhouden doe ik enkel voor de supermarkt en die gooi ik daarna in de papiermand.
11 Zwitsers en een Jap.
leuk topic, maar ik ben te lui
Op 4 van mijn horloges kan ik zien hoe laat het ongeveer is
Ik mis de statistiek / een getal in je reactie.
Misschien deze: zero fucks were given?
Mooie collectie
Mag het ook in een verloren uurtje op de zondagmiddag?
Alhier een collectie van totaal 34 stuks, waarvan:
- 11 stuks van Seiko
- 9 stuks met een automatisch uurwerk
- 2 maal kinetic
- 24 met een quartz uurwerk
- 16 ‘Swiss’
- 10 op leer
- 16 op staal
- 6 op rubber/siliconen
- 2 met titanium band
- (diezelfde) 2 met titanium kast
- 1 met digitale tijdsweergave