Nee hoor. Ik besef mij dat ik met 34 in de ogen van de jeugd een ouwe knar ben.
Maar ik besef mij ook dat de jeugd de toekomst is. Ik was zelf ook ongeduldig en snel verveeld, maar als iets mij greep, was dit probleem er helemaal niet.
Daarnaast ben ik van de nostalgie. Dat wist ik toen nog niet, maar de marketing afdeling van AP en swatch weten dit maar al te goed.
Je bent ook alweer vergeten hoe jij in je jeugd was? Geeft niet hoor. Ik vind het ook fijn voor je dat een ander een ouwe zak noemen jou een fijn gevoel geeft. Dan voel je je vast een stuk jonger.
Wat mij steeds vaker opvalt bij luxe merken, en specifiek bij Audemars Piguet: het steeds nadrukkelijker gebruiken van âAPâ in plaats van de volledige naam âAudemars Piguetâ.
Persoonlijk denk ik namelijk niet dat dit toeval is, maar een heel bewuste marketing- en positioneringsstrategie. En eerlijk gezegd zie je exact hetzelfde patroon terug bij veel andere high-end merken zodra ze een jongere, modernere en cultureel relevantere doelgroep willen aanspreken.
Want laten we eerlijk zijn: âAudemars Piguetâ klinkt klassiek, traditioneel, bijna aristocratisch. Het ademt oude Zwitserse horlogemakerij, historie en exclusiviteit. Maar âAPâ? Dat klinkt direct moderner, sneller, herkenbaarder en meer verbonden aan de huidige luxe- en hypecultuur.
Dat zie je tegenwoordig overal terug. Mensen zeggen niet meer:
âIk draag een Audemars Piguet Royal Oak.â
Ze zeggen simpelweg:
âIk draag een AP.â
En precies dĂĄt maakt het interessant.
Initialen werken namelijk bijna als een soort insider language. Hoe groter en exclusiever een merk wordt, hoe meer het profiteert van een korte, direct herkenbare afkorting. Het voelt exclusiever, omdat alleen mensen âdie erin zittenâ direct weten waar het over gaat.
Je ziet dat mechanisme bij veel meer merken terug:
D&G werd jarenlang bewust gebruikt als jongere en meer streetwear-georiënteerde lijn naast het klassiekere Dolce & Gabbana.
Gianni Versace veranderde cultureel gezien grotendeels in simpelweg âVersaceâ, omdat dat krachtiger en moderner klinkt.
Hugo Boss splitste zich zelfs op in âHUGOâ en âBOSSâ, waarbij HUGO duidelijk jonger en trendgevoeliger werd gepositioneerd.
Yves Saint Laurent werd steeds vaker alleen âSaint Laurentâ.
Armani introduceerde A|X Armani Exchange als jongere, toegankelijkere interpretatie van het klassieke Armani.
DKNY is letterlijk gebouwd op een korte, urban afkorting van Donna Karan New York.
En bij horloges zie je exact dezelfde ontwikkeling ontstaan.
Zeker nu luxe horloges steeds meer verweven zijn geraakt met hiphop, NBA-cultuur, social media, influencers en streetwear, is zoân afkorting goud waard vanuit marketingperspectief. Een artiest roept makkelijker âAPâ in een track dan âAudemars Piguetâ. Het oogt cleaner op social media, op merchandise, in captions en in marketingcampagnes.
En ik denk dat Audemars Piguet dit zelf ook heel goed begrijpt.
Kijk bijvoorbeeld naar hun samenwerkingen van de afgelopen jaren: Marvel, artiesten, topsporters en andere popculturele collabs. Dat is niet meer puur traditionele haute horlogerie-marketing zoals 20 jaar geleden. Het merk positioneert zich steeds nadrukkelijker in moderne luxury culture.
Daardoor krijg je eigenlijk twee identiteiten tegelijk:
âAudemars Piguetâ voor heritage, traditie en haute horlogerie.
âAPâ voor modern luxury, status, herkenbaarheid en culturele relevantie.
En misschien is dat juist wel de slimste strategie die een luxemerk vandaag de dag kan hebben.
HUIT BLANC (Frans Acht Wit) - Witte uitvoering, bezel-schroeven gekleurd
OTTO ROSSO (Italiaans Acht Rood ) - Een roze/rode uitvoering.
GREEN EIGHT (Engels: Groen Acht) - Een groene uitvoering
BLAUE ACHT (Duits: Blauwe Acht) - Een limoengroen/blauwe uitvoering
ORENJI HACHI (Japans: Oranje Acht) - Een marineblauw/oranje uitvoering
OCHO NEGRO (Spaans : Acht Zwart) - Een zwart/witte uitvoering.
2. Savonnette-stijl (2 Modellen)
Bij de Savonnette-stijl is het uurwerk een kwartslag gedraaid. De opwindkroon zit aan de rechterkant (op 3 uur) en de secondewijzer is verplaatst naar een aparte kleine wijzerplaat aan de onderkant (op 6 uur). Historisch gezien hoort bij een Savonnette-indeling een beschermende metalen klep die openspringt als je op de kroon drukt. Hoewel deze Swatch-modellen een open wijzerplaat hebben (zonder fysieke klep), bootst deze lay-out de traditionele constructie na van antieke zakhorloges. Het biedt verzamelaars een asymmetrische, meer vintage look binnen dezelfde moderne pop-art collectie.
LAN BA (Chinees: Blauw Acht - èć « - Een blauw/lichtblauwe uitvoering
OTG ROZ (Reto-Romaans: Acht Rose/Roze - âOtge Rozâ variatie) - Een roze/geel/turquoise uitvoering, geĂŻnspireerd op Andy Warhol