The Watchmakers apprentice

Misschien hebben jullie er al over gehoord of gelezen… de Film over Roger W. Smith, en George Daniels.

3 dagen geleden is de film in premiere gegaan, en de DVD kan besteld worden op Amazon.com… dat je het maar even weet…

Ik heb em inmiddels besteld…

1 like

Ga hem zeker kijken, nadat ik m,n bankrekening heb laten blokkeren want na het kijken van deze documentaire ben ik wel in staat om naar de S&C te rennen.(:smiley:

1 like

Naar S&C rennen… dat zou ik nu al willen doen… Ik kan me wel een paar horloges voorstellen die ik aan mijn collectie zou willen toevoegen… maar de achtergrond van het “duo Daniels en Smith” dat is toch wel een van de mooiste verhalen uit de horlogerie…

Ik vind het zo jammer dat Daniels een verschrikkelijk irritante stem heeft. Ik kan er niet naar kijken/luisteren. Wel een boeiend verhaal.

1 like

tja… 't maakt hem moeilijk te verstaan… gelukkig spreek ik engels als een tweede moedertaal…

Bedankt voor de tip :)-D

Zodra ik em binnen heb, en gekeken heb, zal ik een poging doen tot het schrijven van een Review… :smile:

2 likes

't vak van horloge maker leer je niet in een dag… een video opsturen gaat blijkbaar ook niet in een dag… kreeg een paar weken geleden al een melding dat de DVD niet in Juni, maar in Juli pas zou komen… vanmorgen weer een mail… 't wordt Oktober… , met een beetje mazzel is ie net op tijd voor onder de Kerstboom

Geduld wordt beloond… :smile:

'k zat achter mijn buro wat tekeningen na te kijken… ineens… “PLOF!” beneden in de gang…

Pakketje van Amazon… en wat zit daar in?..

Jawel… de DVD “The watchmaker’s apprentice”

wat zit er allemaal in?..


Ok… 2 DVD’s en wat “goodies” ansichtkaarten

en de DVD’s zijn geprint met afbeeldingen van Daniel’s uurwerk

Dat belooft veel goeds… :)… Ik ga er eens lekker voor zitten…

1 like

Ben erg benieuwd…

Same here!
Hij duurt overigens vrij kort zag ik op IMDB: 67 minuten.

iets meer dan een uur vind ik prima voor een Documentaire…
ik zit nu zo’n 54 minuten te kijken… indrukwekkend tot nu toe…

Ik heb inmiddels de hele DVD bekeken… de 2de schijf is audio CD met de muziek uit de Docu… nou ben ik wel een muziekliefhebber… dus da’s ook wel aan mijn oren besteedt…

de DVD bevat:
“The watchmaker’s apprentice” het verhaal hoe George Daniels begon, en hoe Roger Smith zijn “roeping” vondt, en hoe ie in contact kwam met George Daniels, en uiteindelijk als “leerling” werd aangenomen…

verder nog wat “korte filmpjes” over de werkplaats, waar Roger Smith verteld over de werkbanken, en een aantal machines, over de verkoop van de Horloges van Daniels door Sothebys en een stukje over Roger Smith, over waarin hij verschilt van Daniels, en wat hem daardoor bijzonder maakt…

de Docu vind ik indrukwekkend, 't gaat niet zozeer over het bouwen van horloges… maar over de mensen achter deze horloges… hoe het allemaal tot stand is gekomen… meer de mensen achter de horloges… bijzonder boeiend… ook wat beelden van het Eiland Man… tja… daar heb ik een warm plekje voor… ik ben er ooit op vakantie geweest… en ik weet dat ik ooit nog eens terugga… maar dit keer wil ik als het even kan dan ook in Ramsey eens kijken bij Smith…

2 likes

En wat sprong eruit in positieve zin?

Was er ook nog een tegenvaller?

Wat ik positief vond is dat er ook echt op de persoonlijkheid van George Daniels en Roger Smith ingegaan werd… 't is duidelijk dat George steeds meer en meer respect kreeg voor Roger, en omgekeerd ook natuurlijk… uiteindelijk vulden ze elkaar meer en meer aan… dat heeft er uiteindelijk toe geleid dat ze samen horloges ontwikkelden, en dat George besloot zijn werkplaats na zijn overlijden aan Roger na te laten… dat vind ik ook een prachtig gebaar… 't “ironische” vind ik ook wel dat George zijn eerste horloge bouwde op 42 jarige leeftijd… evenals Roger… en… ondergetekende… toeval?.. Ok … nou gingen Daniels en Smith wel even heel wat verder dan ik… :smile:

als techneut zou ik natuurlijk veel meer handwerk willen zien in zo’n film… maar dan wordt het al snel een erg technisch verhaal… en dat past dan niet zo bij de rest… de “tour” door de werkplaats had wat mij betreft wel meer op de techniek gericht mogen zijn… en langer mogen duren…

1 like

Het zijn natuurlijk wel twee bazen in de horlogerie met Daniels als opperbaas. Vooral het feit dat alles “handmade” is, is ongelooflijk. Hoe zouden de meesten reageren als Daniels tegen je zou zeggen: tja, ziet er niet uit, doe maar opnieuw. Als je trots je eigengebouwde zakhorloge na jaren zwoegen kwam laten zien :sweat_smile:

1 like

Hier een korte docu over zijn olieloze uitvinding!

1 like

Mooi hè, al een ouwetje. Wordt alweer een jaar of 15 in een selecte groep Omega’s gebruikt.

1 like

Nou… om eerlijk te zijn… ik heb eenzelfde soort leermeester gehad… mijn vader…

2 likes