Op dit moment nog twee rolexen in mijn bezit, mijn tweede en derde. De eerste was een 16233 maar is inmiddels vertrokken. Ik heb best wat jaren gewacht met de aanschaf van een Rolex, ten eerste omdat weiger alles uit de kast te trekken om een Rolex bij de AD te “mogen” kopen en ten tweede omdat er heel veel andere mooie horloges zijn.
Zo hebben in de tijd twee Speedmasters en enkele Chronoswiss horloges te revue gepasseerd, nog steeds toppers in mijn optiek.
Genoeg over het verleden, ik heb altijd wel een wishlist en meestal niet meer dan 5 horloges in bezit. De 5513 is op die lijst terecht gekomen en na een tijdje zoeken heb ik er een gekocht. Waarom deze? Een sub is sowieso een tijdloos, strak en toch wel begeerlijk horloge. Zwart past overal bij en is dus makkelijk te combineren. De keuze voor een vroege 5513 komt door de eenvoud, two liner, enkel tritium indices zonder omlijsting, matte plaat en dit exemplaar met mooie crèmekleurige patina overeenkomstig op de plaat, wijzers en bezel.
Dan de 1680, net als de 5513 uit ongeveer 1973 (serials liggen dicht bij elkaar). De 5513 heb ik op een 93150 band gekocht en ik zocht eigenlijk een periode correcte folded 9315 als vervanging. De band gevonden en de verkoper had deze band van zijn 1680 red, oei dat is wel een heel vette! Na aankoop van de band toch af en toe eens gaan kijken naar een 1680 en uiteindelijk een gevonden die aan de wensen voldeed. Argumenten voor deze zijn vrijwel dezelfde als voor de 5513.
Ik heb ze nu naast elkaar en draag de 5513 heel regelmatig en vind de 93150 band inmiddels helemaal prima. De 1680 blijft toch wat specialer en vind ik echt een fantastisch horloge. Voorlopig blijven ze in elk geval bij elkaar👍