Ik zal de nieuwe dag starten met een Benrus
Themaweken horloges : “horloges met Italiaanse roots vanaf post 1277, lees goed de inleiding” deel 3
Timex (oorspronkelijk Waterbury Clock Company, 1854)
- Herkomst: Waterbury, Connecticut
- Evolueerde naar het merk Timex in de jaren 1940-50.
- Timex is tegenwoordig een wereldwijd merk, met assemblage in o.a. de VS, Filipijnen, China.
Nog een Ingersoll gemaakt in GB.
En gerepareerd verschillende malen in NL.
En doet het weer / gelukkig nog steeds fantastisch…
Enige tijd geleden als niet-lopend project vanuit Maryland naar NL laten komen, deze Longines.
Vanwege de invoerheffingen zit dit Zwitsers uurwerk in een Amerikaanse kast. Uiteraard door Wittnauer, zoals te zien is aan de binnenkant van de deksel:
Maar Wittnauer leverde ook horloges onder eigen naam, zoals deze:
Die Orient
Terwijl vele ( ik denk de meeste zelfs) Timexen niet (meer) uit de USA komen, hierbij een echte Amerikaan.
Een Rockford zakhorloge uit Illinois.
Geen strafwerk want Ferry is er niet
Dacht ik lekker een lekker exclusief bezit te hebben met mijn Rockford zakhorloge… was jij me toch weer voor, Peter. Zo te zien nog wat ouder dan mijn exemplaar want ik zie geen kroon, dus wordt ie opgewonden en gelijkgezet met een sleuteltje, neem ik aan?
Prachtig ding! Zilver?
Hieronder dan toch maar de mijne. Al meer dan 10 jaar geleden overgenomen van Forumlid @XXoF
Eerst de oorspronkelijke advertentietekst waarmee hij hem op HF aanbood:
Gepost door: **[XXoF]
Datum: 19 januari 2013, 17:09
Groot Amerikaans zakhorloge uit 1907 van de Rockford Watch Co.
Het 17 steens, tweekleurige uurwerk is voorzien van geschroefde chatons en een zwanenhals regulering.
Diameter 5,5cm.
De behuizing is zeer zwaar verguld.
Loopt uitstekend.
Daar is geen woord Spaans bij. Alles klopt, ik heb er niks aan toe te voegen. Nog steeds een van de pronkstukken in mij (deel)collectie zakhorloges.
Het horloge heeft geen scharnierend achterdeksel zoals de meest europese zakhorloges, maar een afschroefbaar deksel zonder extra binnendeksel.
Op de rechter foto direct hierboven is de eigenaardige methode te zien voor het wijzerverzet:
Eerst de bezel met het glas er af schroeven, dan een klein hendeltje bij de 2 uurpositie naar buiten trekken en dan met de kroon het horloge op tijd zetten. Hendeltje weer terug, glas er weer opschroeven… Pffff… Klaar…
Ik draag het ding nooit. Maar het is wel een mooi pronkstuk in de vitrine met wat andere zakhorloges.
Nooit gerealiseerd dat Invicta eigenlijk een Amerikaans merk was.
Hij lijkt wel wat op mijn enige Invicta, die overigens géén automaat is.
Groeten, @JohnvdT dus, van zijn handgewonden ‘broertje’ met AS 1220 uurwerk binnenin.
Drie postjes achter elkaar vinden ze bij het HF beheer niet leuk, maar ik maak ze één voor één en als er dan in de tussentijd niemand tussen zit gebeurt het toch… Mea Culpa.
Hier nog een Amerikaan of eigenlijk misschien wel een Amerikaanse met de afmeting van 23 x 40mm en een Zwitsers uurwerk AS 970: Een wat onbekender merk: Faith, maar mogelijk wel een relatie met Gruen (zie het groene Mikrolisk plaatje). Ik doe er nog wat andere oude reclame plaatjes bij om de Amerikaanse herkomst te illustreren.
Nope, geen relatie. Gruen heeft heel veel horloge modelnamen vastgelegd. Waaronder een damesmodel Faith.