CAUNY PRIMA
De horlogemaker Cauny werd in 1927 opgericht in La-Chaux-de-Fonds, Zwitserland.
Cauny was in de jaren 50, 60 en 70 een van de meest gewaardeerde horlogemerken onder de Portugezen en is ook vandaag de dag nog steeds zeer gewild op verzamelaarsbeurzen. Het merk is niet alleen in trek bij horlogeverzamelaars, maar ook bij mensen die overspoeld worden door oprechte nostalgie wanneer ze weer een iconische klassieker uit de horlogewereld in handen hebben, zoals de befaamde Cauny.
Leuk die extra info bij een horloge, maar was die destijds alleen populair bij de Portugezen en werd die minder gewaardeerd in de andere landen?
Leuke Ricoh Petro
, alleen jammer van de loep. Kreeg je er toen ook een dame bij ![]()
Het was andersom, wisselgeld van de dame
Mijn zelf-geassembleerde handwinder van de Blancier workshop met subtiele goudkleurige secondenwijzer
en vergulde bruggen in het uurwerk ![]()
Mooi gedaan Boris, wanneer heb je die seminar gedaan? Ze doen het nog steeds die seminars, maar als je het zelf doet zie,voel en ervaar jezelf de kwaliteit
.
Ik kan het niet, hoop dat er nog eens een blender op de markt komt, gooi je alle onderdelen in en komt er ploep zo maar een horloge uit ![]()
Cauny is geen Zwitsers horlogemerk.
Cauny is een Spaans merk dat vroeger en nu nog steeds horloges assembleert. Ze gebruikten Zwitserse uurwerken omdat die allemaal daar vandaan kwamen, net als veel andere Portugese merken.
De kwaliteit is erbarmelijk, alle platen zijn versleten en gaan niet lang mee, alle wijzerplaten zijn aangetast, alles is van zeer lage kwaliteit.
Cauny-horloges werden alleen verkocht aan arme mensen in arme landen, Portugal, Spanje en een paar landen in Latijns-Amerika.
Is inmiddels alweer een paar jaar geleden, Ferry. Ze doen die seminars inderdaad nog steeds, ik kreeg laatst nog een berichtje van ze.
Je wordt goed begeleid, de meeste deelnemers hebben nog nooit een horloge gedemonteerd.
Jij kan dit ook, daar ben ik van overtuigd.
Nee joh, ben een sloper
. Mijn Pa (die alles kon maken wat zijn ogen zagen) had ook die stille hoop bij mij, mocht een paar keer mee als hij een huis ging renoveren. Ijdele hoop, dus gooide zelfs mijn Pa de handdoek in de ring. Mocht wel lekker muurtjes slopen e.d, daar was ik wel goed in ![]()