Themaweken :“ toon je horloges uit Amerika” Vanaf post 673.deel 3

En is ook een mooie w.p, zat dit model te zoeken en zijn niet eens duur. 33,8 mm toch?
Tenminste zag het op een Tsjechische veiling site uit 2023 €5,29 haha is toch geen geld :+1:

1 like

7 likes

Ha Peter, die eurochron Ruhla kijkt je lachend aan :+1: :smiley:

2 likes

Ja, een big smile!

2 likes

7 likes

7 likes

En eentje met het vrij zeldzame kaliber 23. Het heeft me enkele jaren gekost om een goede balans te vinden voor dit horloge. Uiteindelijk eentje vanuit Oostenrijk kunnen bemachtigen.

8 likes

7 likes

En Ruhla nr2,

7 likes

In de lange lijst van Mikrolisk met heel veel onder Ruhla vallende submerken, die ik een paar postjes eerder liet zien, schreef ik ook: “en dat zijn ze misschien nog niet eens allemaal”.

Ik vond nog, uit de Ruhla stal, de laatste in mijn verzameling penanker horloges en dat is een AUDIX. Dat merk komt inderdaad in de uitputtende Mikrolisk lijst niet voor.

Echter, kijk naar het design, kijk naar de caseback - klemdeksel met neppe inkepinkjes zodat het een schroefdeksel lijkt - en het onvermijdelijke UMF 24 uurwerkje en alles schreeuwt: RUHLA!
Wel in zijn soort een mooie, in bijna n.o.s conditie, met naar ik vermoed het originele nepleren Oostblok bandje.

Een van de leuke dingen van die Ruhla horloges is dat ze voor de pathologische verzamelaar zoals ik er een ben, een hoog sigarenbandjes - suikerzakjes - voetbalplaatjes gehalte hebben. Want:

• Er zijn er heel veel van.
  • Er zijn heel veel verschillende modellen en ontwerpen.
  • Er zijn heel veel merkvarianten.
  • Ze zijn - behoudens de echt zeldzame exemplaren, maar dat geldt ook voor bovengenoemde objecten - vrij makkelijk te vinden.
  • De kosten liggen over het algemeen in de categorie ‘bijna gratis’ tot ‘foah wèhnagh’.

Het exemplaar dat ik hierboven toon komt van de aardige meneer Hagman op de Rikketik en kostte 3 euro.

5 likes

Ha Lex, als het eruitziet als een Ruhla, voelt als een Ruhla en smaakt als een Ruhla dan kan het niet anders dan dat het een Ruhla is :wink:
En dat voor 300 hele eurocenten, kan niet anders dat die in waarde gaat stijgen :grin:

edit: vandaag laatste dag, morgen eerder dan gepland naar ziekenhuis. Hoe eerder hoe beter toch. Dus zullen jullie het heel even zonder je ome Ferry moeten doen.
Maar niet getreurd, @Dutchspur neemt het even van mij over :+1:. Ohh ik ben zo benieuwd met welk thema hij gaat komen :smiley:

4 likes

Natuurlijk Ferry! Ik hoop dat ze je daar weer helemaal opkalefateren. Heel veel sterkte en gauw weer naar huis en samen met Assie weer van alles genieten. Ik denk aan je.
Heb trouwens nog een door mij en Bas samen opgeknapte Vintage dresser voor je klaarliggen. Zodra je weer lekker thuis en opgeknapt bent maken we een afspraak. Groet Astrid van mij.
Hou je taai man!

Ik zie ook uit naar het thema wat @Dutchspur voor volgende week bedacht heeft.

4 likes

Zal ik doen Lex, en je weet ben een taaie he dus dat zal ook wel goed komen :smiley:. Wil echt naar de bruiloft van de jongste, eind deze maand en daar ga ik voor :+1:

3 likes

Sterkte Ferry, ook voor Assie.

1 like

Hier nog wat Ricoh due onderweg zijn uit Japan of nu bij @Serge2 liggen voor een service

8 likes

Nog een paar Ruhla submerken:

5 likes

6 likes

7 likes

Opvallend dat de batterij er ondersteboven in moet. Normaal zit de + boven. Bij mijn Ruhla quartz zit de batterij ook verkeerd om. Eerst dacht ik dat ie het niet deed, tot ik de batterij omdraaide.

2 likes

6 likes