Themaweken :“toon je Ruhla en Ricoh uit de DDR en Japan” Vanaf post 529.deel 3

Ik vraag mij af, ik zie heel veel digitale horloges van verschillende merken tot zelfs een Velona uit Nederland. Allemaal quartz natuurlijk, maar zit er in al die horloges nu een Japans quartz uurwerk, of hebben andere merken zelf ook na de Japanners Quartz ontwikkeld?

Benieuwd wat ik deze week nog tegen ga komen :+1:

1 like

Haha, wat dacht je Ferry, even vuurtje opstoken :grin:
Zwitsers, al of niet met Duitse samenwerking, Amerikanen en zelfs een enkele Engelse zijn hier zeker op hun plaats, of al geplaatst. Hier nog maar een paar:

7 likes

Haha, ja je kent mij he. Gassen :+1:. Maar antwoord op mijn vraag over de Quartz uurwerken heb ik nog niet?

Ook dit is weer een thema van Ferry waar ik het eigenlijk moet laten afweten, ware het niet dat ik één exemplaar in mijn collectie heb dat (misschien) aan de door Ferry gestelde regel zou kunnen voldoen. Ooit eens gekocht (in 2015) op de vrijmarkt van koningsdag. Hij lag daar zielig te liggen op een kleedje, maar wel werkend. Voor 2 euro mocht ik 'm meenemen. Bleek in vrijwel nieuwstaat en loopt meer dan 5 jaar op een batterijtje. Draag 'm nooit.

De Casio A 158 W uit begin jaren '80.

Meer heb ik er niet; althans niet meer. Allemaal stukgegaan, verloren, weggedaan of verkocht. Een zwart plastic Casio exemplaar ligt ergens weg te rotten in het oerwoud van Noord Thailand, als ie tenminste niet is gevonden door een lokale bewoner (ik hoop dat dat zo is). Een andere stalen digitale ligt op de bodem van de Caraibische Zee aan de Colombiaanse kust. Maar dat was allemaal van voor de tijd dat ik behebt was met het horlogevirus. Ik heb er nooit een traan om gelaten. De andere exemplaren die ik verder tussen toen en nu in mijn bezit heb gehad heb ik verkocht (?) of weggegeven.

5 likes

Tuurlijk voldoet ie aan de regel Lex, of ik moet kippig zijn en wijzers niet kunnen zien :wink:. Maar zo zie je maar, voor €2,00 kan je toch lekker meedoen met het thema :smiley:.

Maar voor het horlogevirus je te pakken had, was je wel slordig haha en misschien loopt er nu wel een Aap in Thailand rond met die Casio :rofl:

1 like

Allemaal foto’s uit het archief, neemt u het mij niet kwalijk.

Deze moet ik nog ergens in een lade hebben liggen, een Esprit die ik een jaar of 10-15 geleden droeg;

The usual suspects, quare casio’s

En natuurlijk nog een paar G-Shocks

7 likes

7 likes

5 likes

Cool die Fairchild :+1:t2:

2 likes

6 likes

6 likes

Nog een paar wat modernere:

5 likes

Jazeker, een interessant voorbeeld is de rol die het merk Girard Perregaux speelde. Die hadden een uitgebreide ín-house’ onderzoeks afdeling die quartz uurwerken onderzocht en ontwikkelde vanaf eind 60 begin 70-er jaren.
GP bracht in 1971 het toen baanbrekende GP350 quartz uurwerk op de markt, het eerste quartz uurwerk met een frequentie van 32.687Hz. En niet geheel onbelangrijk, goede batterijduur.
Veel hoger in frequentie dan de ook Zwitserse Beta21 (en de Seiko Astron) met 8.192Hz en dus nog meer nauwkeurig.
Die 32.687Hz werd uiteindelijk de internationale standaard voor quartz (ook in Japan…).

Ze hadden ook de Cassette met eigen ontwikkeld LED display uurwerk.
image

(De eerste Laureato uit 1975, waar GP nu met name om bekend staat was trouwens ook met eigen ontwikkeld quartz maar analoog. Mechanisch kwam pas veel later.)

Ik heb er geen in bezit want de twee quartz modellen die op mijn wensenlijst staan zijn zeer zeldzaam, dus dan maar een Casio om on-topic te blijven:

6 likes

Leuk dat je de originele doos nog hebt van die Fairchild, die waren er al snel bij in 1970.
Denk dat die van jou ook rond 1970/1971 is :+1:

1 like

Geen idee welk merk die eerste foto is en wat jij onder een wat modernere verstaat :wink:

1 like

Klopt is een redelijk vroege, morgen heb ik wel ff tijd om meer te posten…

2 likes

Top, dit is eindelijk een antwoord op mij eerder gestelde vraag :+1:. Maar Seiko blijft natuurlijk in de geschiedenisboeken staan als eerste met een Quartz :smiley:. Maar leuk de achtergrond van Girard Perregaux te lezen :+1:

Van die eerste is het merk wat twijfelachtig: als je hem aanzet, is het eerste dat je leest “Strena”, dus ik denk dat dat het merk is.
En met moderner bedoel is dat een stuk jonger zijn dan de lcd quartz horloges die ik eerder plaatste.

1 like

Japannertjes en LCD is haast een klassieke twee-eenheid. Dus ook Citizen was jarenlang actief -met soms hele leuke designs er bij…

8 likes

Ha denk nu niet dat ik digitale horloges gehad heb, maar die zijn destijds in de boodschappentas met @Lexaf meegegaan. Volgens mij allemaal overleden :smiley:

Maare Domega, op die 2 foto zie ik toch bij die Citizen wijzertjes, heeft toch een analoge look :grin:. Zoiets heb ik vroeger ook gehad, welk merk, geen idee. Zal Lex nog wel weten, dus Lex weet jij nog wat ik je meegegeven heb aan digitale horloges?

Maar je had destijds veel van die horloges met diverse kasten wat het toch divers maakt, vraag mij niet naar de uurwerken die erin zitten, heb ik de ballen verstand van :smiley:

2 likes