Oeps Friso, dat wordt een discussie met @Fate_Amenable_To_Change. Mijn naam is haas, begrijp je natuurlijk wel
Nee, zeker niet. GS maakt gestanste wijzerplaten van metaal. De Citizen is van boven naar beneden een dunne plaat saffier met daaronder een plak washi papier, daaronder een nog dunner saffier, en daaronder de zonnecellen die de A660 quartz opladen.
Dat is echt heel heel erg anders dan een GS met 9f uurwerk. Ook qua techniek.
Het is poreuzer dan gewoon washi omdat het genoeg licht door moet laten voor de zonnecellen. Speciaal ontwikkeld voor deze wijzerplaten. Iedere plaat is uniek.
Top Chris, dat bedoel ik dat het ook leerzaam voor zowel mij als anderen is
Dit is Pyriet, ook wel ‘fools gold’ genoemd
Dit Calciet, teveel Calciet en het mag officieel geen Lapis Lazuli meer heten.
Heel eerlijk zitten er veel witte stukken in, dus de kwaliteit is niet zo hoog als ik de foto zo kan beoordelen.
Hier mijn versie van F77, die toch wat dieper blauw is
Aventurijn dat in de natuur voorkomt is groen. Blauwe Aventurijn is synthetisch
Dat wist ik, maar wilde het simpel houden
Ook wat je schrijft over Calciet wist ik, wanneer er teveel in zit mag je het geen Lapis Lazuli noemen. Dit gesteente wordt ook in Chili en Rusland gedolven, maar is echt slechter van kwaliteit (over het algemeen bedoel ik dan).
En ja jouw steen is dieper blauw, heeft wat meer Pyriet dan in mijn steen. Maar aan de andere kant zit er in jouw steen weer wat meer Calciet. Gelukkig maar, want geen enkele steen van Lapis Lazuli is hetzelfde. Maar feit is wel dat de beste kwaliteit uit Afghanistan komt. Wellicht kan Pascal van @Brunmontagne meer duidelijkheid scheppen waar hij zijn Lapis Lazuli vandaan haalt (wat ik overigens niet verwacht ). Maar wie weet
.
Maar goed, nu even dat blauwe Aventurijn synthetitisch is. Dat klopt gedeeltelijk, zeker als het heel mooi blauw is in een horloge. Maar geloof mij dat blauwe Aventurijn ook in het wild voorkomt, echter wel zeldzaam. Het meeste is dus idd groen.
Het zeldzame blauwe komt vooral uit India, Brazilië en Zuid-Afrika. Over het algemeen is het minder mooi blauw en heeft het een doffe blauwe kleur.
Ben je nu in het buitenland en ze bieden je mooi blauwe Aventurijn aan, ga er dan maar vanuit dat het synthetisch is
Dat zou heel interessant zijn inderdaad. Kom er maar in, Pascal!
Ik ben namelijk al meer microbrands tegengekomen die Lapis dials aanbieden en die zijn zo flets van kleur, dat het echt restmateriaal is waar plaatjes van gemaakt worden.
Nivada heeft dat iets beter voor elkaar, maar daar is de prijs ook naar.
Lapis Lazuli MOET Pyriet bevatten, Calciet liefst zo min mogelijk.
Wat bijvoorbeeld Rolex doet, is specifiek selecteren om de meest egale plaat te krijgen, dat maakt het duurder uiteraard.
Dit klopt volledig. Al wordt dit enkel verwerkt in hangertjes en sierraden. Een doorsnede daarvan heeft niet de egale schittering die je ziet op wijzerplaten.
Dit dus
En dit is het belangrijkste waarom ik een horloge met Lapis dial wilde hebben. Aventurijn lijkt allemaal op elkaar vanwege het egale (gecreëerde) patroon.
Als ik het zo lees dan heb je beduidend meer kennis van stenen dan ik heb haha. In dit geval komt de lapis lazuli uit China begreep ik. En dan heb ik het over de herkomst van de steen zelf.
Ik ben even geleden ook op bezoek geweest bij Lötters in Elburg, wellicht bij sommigen hier bekend. Erg leuk om met deze gepassioneerde man over stenen te praten en hij liet me ook Lapis zien van de allerhoogste kwaliteit. Daar zit uiteraard verschil in met wat ik voor deze prijzen kan leveren . Het grappige is dat hij mij attendeerde op het feit dat het diep blauw van kleur moet zijn. Terwijl het gros van de mensen die er 1 hebben uitgezocht bij mij toch kozen voor lichtere platen (zoals @fredpanarai1 al aangeeft is er nooit 1 hetzelfde). Overigens begreep ik van hem dat deze platen van mooie kwaliteit zijn, dus dat neem ik dan graag ter kennisgeving aan haha.
Ik draag zelf veelal deze twee:
Kortom, ik leer ook nog dagelijks bij. En dankzij de leuke kennismaking met Marcel Lötters heb ik ook de wereld aan inspiratie opgedaan voor toekomstig materiaalgebruik. Mochten jullie er meer over willen weten dan zou ik er zeker eens een bezoekje brengen! Grote kans dat hij de Representor ook draagt haha.
Valt op zich wel mee, ik heb gewoon een brede interesse en kan me vastbijten in (soms nutteloze) onderwerpen
Bedankt voor de info en openhartigheid
Hoi Robin, vaak zal men zeggen dat dit Aventurijn is. Maar het is echt Synthetische blauw/paarse aventurijn’. Hoe wordt dit meestal gemaakt, kan op verschillende manieren, zoals: gesmolten glas met koperdeeltjes of andere metalen vergelijkbaar met goudsteen zoals @Jaap86 zegt. Andere methodes zijn o.a geverfde kwarts of samengeperst steengrui met bindmiddel. Wat verder niets afdoet dat deze steen er mooi uitziet, vooral als de zon erop schijnt
Lapis Lazuli komt maar marginaal uit China, op enkele plekken delft men dit maar is de kwaliteit een stuk minder dan wat ik eerder scheef. Wat men wel in China doet is het inkopen van deze steen en het verwerken tot sieraden, wijzerplaten of kralen. Kwaliteit van Lapis Lazuli die uit Chili, Rusland en blijkbaar minimaal uit China is echt niet te vergelijken met die uit Afghanistan, neem aan Pascal dat Lötters in Elburg dit ook verteld heeft . Maar verder nog steeds een mooie steen in je representors hoor Pascal
Goedenavond vrienden,
Vandaag plaats ik mijn tijgeroog in de representor van @Brunmontagne.
Wat extra info over deze steen:
Deze steen is een halfedelsteen van goede kwaliteit met de hardheid vergelijkbaar van die van quartz. Hij heeft zoals je kunt zien een warme uitstraling, maar pas op met stoten of vallen van je horloge. Dit zou de steen kunnen doen scheuren.
Maar verder uitermate geschikt om er een wijzerplaat van te maken, mooi gesneden en gepolijst.
Maar net zoals ik al bij de Lapis Lazuli schreef, in sommige landen wil men de steen nog wel eens verhitten of verven om hem nog mooier te maken, en heel soms zelfs een synthetische variant gebruiken. In dit horloge is dat niet het geval, puur natuur durf ik wel te zeggen. Of er bij deze steen een harslaag is aangebracht ter versteviging zou ik niet durven te zeggen, daar kan @Brunmontagne (pascal) weer uitsluitsel over geven. Maar zoals ik de steen bekijk is dat hier niet gedaan.
Het delven vindt in overgrote deel plaats in Zuid-Afrika, maar ook in landen als Namibië, Australië, India en nog een aantal andere landen. Maar om misverstanden uit te sluiten, niet in China dus. Hier geldt hetzelfde als bij de Lapis Lazuli. Men importeerd de steen en bewerkt deze in China in sieraden, horloges e.d.
Die is zooo mooi…Ik bewonder hem iedere keer als je hem post.
Dank je!
Het is stil aan de overkant, dus plaats ik er nog maar weer eens eentje en hij heet Seamaster en heeft een w.p van keramiek, geen metalen ondergrond dus .
En voor mij hoort bij de Seamaster gewoon de gelaserde golfjes. Waarom zou je hem anders Seamaster noemen toch
Fijn pinksterweekend iedereen