Die Aseikon
Lang geleden dat je die waarschijnlijk hebt aangeschaft, wel iets om te koesteren zou ik zeggen . Uiteindelijk kan er maar 1 de eerste zijn toch
Grappig dat jij van de Ricoh er maar 1 hebt, is daar een speciale reden voor Peter?
Ik weet niet hou oud deze van jou is, maar ik heb iets gevonden en zou zeggen kijk en vergelijk de kast, w.p en datumvenster. Dus wie was er eerder
Mooi verslag weer. Ik heb een tijd geleden alweer zo’n ruhla uurwerk (het overbekende penanker dingetje) bij wijze van oefening uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet. Er zat geen enkele jewel in, de opbouw was nogal verschillend van de uurwerkjes die ik tot dan gezien heb en ik heb er veel van geleerd (eerst heel goed kijken voor je met je tengels ergens aan zit)
Heette dat niet een ‘Scheibenuhr’, Peter? De schijfjes met de uren en minuten draaiden op de asjes waar normaal de wijzers opzaten en liepen dus continue door en versprongen niet per minuut en per uur zoals bij een ‘échte’ jumphour. Want dat bestond ook maar was een wat ingewikkelder complicatie. Ik weet niet of Ruhla die ook gemaakt heeft. Of is dit er zo een?
Leuke selectie uit jouw mooie verzameling Ruhla’s en aanverwanten die je ons laat zien hier, trouwens!
Ha Dennis je kunt het zo gek maken als jezelf wilt, je kunt bijvoorbeeld al een Ruhla kopen voor 15 euries bij klokkenmaker De Vos, maar je kunt het ook veel gekker doen tot wel 500 euries bij anderen
Die sleutelhanger is ook wel leuk Peter @singlehoesjes
@Dutchspur die site over Ricoh’s automaten was heel leerzaam, wist niet dat men zoveel modellen met verschillende uurwerken op de markt hadden gebracht. Maar de meeste met het kaliber 61. Daarnaast deden zij dus hetzelfde als bijvoorbeeld Seiko met de nh35 uurwerken, verkochten zij Ricoh uurwerken aan andere merken.
Zo is het mij ook duidelijk geworden dat de Ricoh kast e.d van @Scudo beetje nagemaakt is door Ricoh, daar zij pas de 4e producent in Japan waren die met horloges op de markt kwamen (don’t shoot the messenger )
.
Wel zo handig dat de horloges o.a uit de jaren 70 die datum knop op 2 uur hadden.
Ha die Ricoh president heeft wel wat weg van de Rolex DD maar wel een klein beetje goedkoper. Zouden ze dat een hommage genoemd hebben naar de Rolex
Het filmpje van Co Slaap was ook leerzaam, vooral de vergelijkingen hoe de rotor net even anders werkt dan de meeste rotors om de veer op te winden. Maar nog leuker hoe hij het escapement beschrijft en vergelijkt met bijvoorbeeld de co axial van Omega en het een high end escapement noemt die in massa productie gemaakt werden
De Ricoh Dynamic Wide 32185 is ook een leuke van Ricoh, ha wat je eerste site van Watch movements al niet toe leidt, deze is dus uit 1966 als ik het goed begrepen heb
Haha en dan zegt ie een paar met een andere naam , moet ik dit zien als micro brands die een Ruhla uurwerk erin hebben zitten of komen die uit dezelfde fabrieken maar iedere keer met een ander merk op de w.p. Zelf denk ik het eerste?
Dat dus.
Mikrolisk weet er ook wat van. Hieronder: Alle in Mikrolisk vermelde geregistreerde merken onder het DDR (handels) merk RUHLA, + de merken van de vooroorlogse voorganger Gebr. Thiel.
En dat zijn ze misschien nog niet eens allemaal…
Welke heb jij nog niet Peter?
Ik heb ze niet geteld…
Ik heb de meeste nog niet
De Ruhla is geen scheibenuhr maar een echte jumphour.
Gelukkig maar. Kun je nog even vooruit met verzamelen.
De jacht is vaak ook minstens net zo leuk als het in bezit hebben van de buit.
Het ergste wat een hard core verzamelaar kan overkomen is, denk ik,
er achter komen dat je echt alles al hebt!
Dank voor de snelle reactie, Peter.
Een echte… zoveel te beter!
Altijd goed om even te vragen toch?
Haha Lex, als hij ze allemaal heeft zal die er wel een loods voor gehuurd hebben
Maar waarom heeft dezelfde fabrikant zoveel andere merknamen gebruikt met over het algemeen dezelfde uurwerken erin. Lijstje van Mikrolisk doorgelopen en dan zie je dat het in latere jaren in China geproduceerd werd, maar verkocht werden onder het huismerk
Dat is nu ook het leuke er zijn zoveel modellen om te verzamelen van Ricoh.
Ik heb een Duitse Rontic, met Ricoh uurwerk, mag ik hier toch wel plaatsen?
Prima uurwerken van eigen ontwerp, alleen wel eens een aanwezig geluid van de rotor.
Ach zal wel een Japanner geweest zijn die in Duitsland woont en een Rontic kast heeft gebruikt met een Ricoh uurwerk erin
Ze hebben niet alleen penankers gemaakt. In de jaren 50 en begin jaren 60 maakten ze ook mooie uurwerkjes met Zwitserse ankergang die zich konden meten met Zwitserse en West Duitse uurwerken. Deze waren echter te duur en vanuit het communistisch planbureau werd besloten dat de betere uurwerken de naam Glashütte moesten krijgen.
Dit is een Ruhla präsiza die zijn naam eer aan doet.
Nog wat horloges uit Ruhla met een andere naam.
Ik heb er nog meer, maar even geen foto’s bij de hand.
Een paar, zegt ie🤣