Op W2d zie ik regelmatig het merk Thomas Earnshaw voorbij komen.
In een ander topic (weet helaas niet meer welk) zag ik dat iemand schreef dat het een Chinees merk is. Maar… ik zie ook “Swiss Made” op de plaat staan bij een recente aanbieding!
Nu weet ik niet beter of “Swiss Made” is een beschermd predicaat, en bega je een economisch delict (of zoiets) als je dat onterecht op je horloge zet. Ik heb echter nergens vernomen dat Earnshaw hiervoor een douw heeft gekregen.
Kan een van de experts op dit forum mij in nuchtere bewoordingen vertellen wat er hier aan de hand is?
Naar mijn ervaring een middelmatig afgewerkt klokje (kast had duidelijke lasnaden b.v.) maar mijn exemplaar vond ik destijds dermate bijzonder dat ik hem toch gekocht heb. Alles funcitoneerde prima maar niet meer dan dat! Echter: hindsight is a wonderful thing en achteraf gezien vind ik mijn ex vrij kitsch. Gelukkig heb ik er een ander heel blij mee weten te maken!
Concluderend: als je écht verliefd bent op het model dat jij op het oog hebt dan zijn de meeste Earnshaws naar mijn mening uniek genoeg om door het plakmerk-stigma heen te kijken. Je krijgt een redelijke value for money maar, ook hier, niet meer dan dat. Het is in ieder geval géééén koopje zoals de dagelijkse klokkenboer dat je probeert wijs te maken! Maar dat geldt voor al dat spul (behalve hun SKX’en).
Tja, een Seiko versla je niet qua value for money maar aan die honderd piek kun je je ook geen buil vallen. (mijn suggestie echter: zoek een leuke Seiko 5 uit voor dat geld, dan ben je verzekerd van kwaliteit aan binnen- en buitenkant).
Als je hem gaaf vindt, gewoon doen! Het ontbreekt de meeste vijfjes wel weer aan uniekheid namelijk.
p.s.
Ze hebben wat gegoocheld met het uurwerk waardoor het inderdaad een legitiem ‘‘Swiss Made’’ uurwerk is, maar het mag voor zich spreken dat dit in minimale mate garant staat voor kwaliteit. Het wil in feite zeggen dat het meerendeel van de waarde van de onderdelen waaruit het uurwerk bestaat ‘‘Swiss Made’’ moet zijn. De rest kan dus alsnog uit tandenstokers en elastiekjes bestaan, bij wijze van spreken…
Hartelijk dank voor dit uitgebreide en informatieve antwoord! Ik ga hem als hij (type ES-0017-22) binnenkomt uitgebreid aan de tand voelen, voor zover dat lukt met mijn beperkte kennis van het horlogische vakgebied. Het resultaat zet ik dan wel weer op HF.
@Zulu: even gezocht op “Plakmerk” op dit forum. Is me duidelijk, je pakt wat onderdelen her en der, “plakt” ze aan elkaar en als het resultaat > een X percentage is aan Zwitserse componenten dan mag je er “Swiss Made” op zetten.
Its movement is SwissIts movement is cased in Switzerland
Its manufacturer carries out the final tests in Switzerland
At least 60% of production costs are generated in Switzerland.
De opmerking over “tandenstokers en elastiekjes” geldt evenzeer voor ieder Swiss Made horloge, als ze maar aan de regels voldoen .
Klopt. Het is nog steeds weinig, die 60% als je de kosten van bijv. Chinese componenten is aanmerking neemt. Moser, prima merk overigens, heeft daarom Swiss Made van de plaat gehaald. En als ludieke actie het “Swiss Mad” horloge geïntroduceerd. Met èchte Zwitserse onderdelen: