Tijd voor aanvullende regels over gebruik van A.I.?

GenX hier. Deze techniek is niet nieuw. De schaalgrootte van de modellen is groter en het gebruik van GPU’s was een interessante vondst, maar taalmodellen die met je chatten zijn er al veertig jaar.

Genereren van beeld en muziek, die heeft geef ik je, dat kon ik anno 2010 nog niet uit een machine learning oplossing voor beeldanalyse persen.

Ik heb niks op technologie tegen, daar eet ik al 31 jaar een erg goed belegde boterham van, maar de use case voor generative AI is zo mager dat ik het bijna als goedkope parlor trick zie.

Als ze met hun donder al die nutteloze en speculatieve miljarden die daar in gepompt werden eens in armoedebestrijding en groene energie stopten zouden we echt meters kunnen maken.

Sam Altman. Mark Zuckerberg. Ralph Ellison. Elon Musk. Peter Thiel. Jeff Bezos.

Die zou ik allemaal, samen met nog een zwik dystopische tech Bro CEO’s graag op een eiland opsluiten waar één mes, één hooivork en één bijl verstopt lagen, zodat ze een celebrity death match konden uitvechten.

El Ultimo Hombre verdwijnt levenslang de koepel van Breda in, en al het vrijgekomen vermogen wordt geconfisqueerd teneinde de staatskas van landen te spekken, waarbij landen die in de afgelopen vijf jaar zomaar oorlogen begonnen geen geld krijgen.

Ik zou dat TV programma zeker kijken. Graag met Luigi Mangione als presentator.

4 likes

Het gaat hier denk ik om mensen die denken hulpvaardig te zijn door AI een lap tekst op te laten hoesten. (spoiler alert, dat is het niet)

Maar om ook de andere kant te belichten, ik heb al diverse mensen gesproken met dyslexie die AI gebruiken om hun eigen tekst iets op te poetsen, daar heb ik dan weer totaal geen moeite mee (al helemaal omdat je online behoorlijk kunt worden vernederd als een tekst taalfouten bevat).

Ik gebruik AI tegenwoordig regelmatig als ik een onbekend model zie en even hulp nodig heb om het referentienummer te vinden. Beeldherkenning is daarin wel echt handig, al moet je het altijd controleren want hij zit er ook weleens naast.

6 likes

Helemaal mee eens als AI gegenereerde topics of replies worden verboden. Ik ben ook actief op diyaudio dot com en dit is hoe ze het daar verwoorden. (Luie modes aan).

Ik gebruik AI zelf wel, als zoekmachine on steriods. Het helpt me om snel iets technisch te kunnen vinden, waar je anders lang door linkjes zit te klikken, maar verder is AI heel goed mogelijk slop te produceren. Garbage in, garbage out, zullen we maar zeggen.

2 likes

Dat is prima, dat is legitieme schrijfhulp.

AI vertaling is ook een erg propere use case. Dat werkt, dat draagt iets bij.

4 likes

Klinkt allemaal heel nobel, maar zo werkt het natuurlijk niet.
De mens is een raar wezen, die wil geen gelijkheid. Kleine groepjes gelijkgestemden is ok, maar niet teveel want dan ben je niet meer ‘exclusief’. Als het groepje te groot wordt, splitst het zich bijna automatisch weer op in kleinere groepjes…
En verder is de mens graag destructief bezig, zowel voor zichzelf als zijn/haar omgeving.

1 like

Is dit een test? Of een metagrap over de ‘invisible man’? Want deze geweldige schrijver hoort niet in jouw opsomming thuis.

1 like

One Rich Asshole Called Larry Ellison

Iedereen met gezond verstand zal het hier in grote lijnen mee eens zijn. De vraag is echter vooral, hoe voorkom je het?
Het antwoord daarop moet ik zelf in elk geval schuldig blijven.

Larry. Pardon. Larry Ellison. Dat is genant, ik heb Invisible Man in de boekenkast staan, nota bene. :rofl: Wie het niet gelezen heeft, maak gebruik van deze segue en lees dat boek. Het is een klassieker.

Deze gast, die mocht naar dat eiland:
image

Dus niet deze gast, dit is een gewaardeerd auteur:

Gaat dat lezen!

4 likes

Het begint met goeie richtlijnen/regels, waar je mensen op kunt aanspreken.

Cfr supra, de referenties naar voorbeelden als diyAudio.com en synthforum.nl .
Als de regels duidelijk zijn en gedragen worden door de gemeenschap dan is het zo moeilijk niet.

Yup. Simpelweg zeggen “Hee, dat is niet OK, wat je daar doet” omdat het een breed gedragen gedragsregel betreft is wat mij betreft genoeg. Ik hoef geen proces met een directe perma-ban te zien omdat mensen een keer een LLM aanpellen. Het signaal is genoeg.

Jij blijft altijd de beste tekstgenerator van het forum.

2 likes

Met hier en daar wat slop …

1 like

Dat was pijnlijk. Ik wil het idee van een deathmatch tussen tech bros en historische auteurs de wereld niet in helpen. :sob::sob:

1 like

Liever dit dan enorme lappen gekopieerde door LLM uitgespuugde tekst!

1 like