Tijd voor aanvullende regels over gebruik van A.I.?

GenX hier. Deze techniek is niet nieuw. De schaalgrootte van de modellen is groter en het gebruik van GPU’s was een interessante vondst, maar taalmodellen die met je chatten zijn er al veertig jaar.

Genereren van beeld en muziek, die heeft geef ik je, dat kon ik anno 2010 nog niet uit een machine learning oplossing voor beeldanalyse persen.

Ik heb niks op technologie tegen, daar eet ik al 31 jaar een erg goed belegde boterham van, maar de use case voor generative AI is zo mager dat ik het bijna als goedkope parlor trick zie.

Als ze met hun donder al die nutteloze en speculatieve miljarden die daar in gepompt werden eens in armoedebestrijding en groene energie stopten zouden we echt meters kunnen maken.

Sam Altman. Mark Zuckerberg. Ralph Ellison. Elon Musk. Peter Thiel. Jeff Bezos.

Die zou ik allemaal, samen met nog een zwik dystopische tech Bro CEO’s graag op een eiland opsluiten waar één mes, één hooivork en één bijl verstopt lagen, zodat ze een celebrity death match konden uitvechten.

El Ultimo Hombre verdwijnt levenslang de koepel van Breda in, en al het vrijgekomen vermogen wordt geconfisqueerd teneinde de staatskas van landen te spekken, waarbij landen die in de afgelopen vijf jaar zomaar oorlogen begonnen geen geld krijgen.

Ik zou dat TV programma zeker kijken. Graag met Luigi Mangione als presentator.

11 likes

Het gaat hier denk ik om mensen die denken hulpvaardig te zijn door AI een lap tekst op te laten hoesten. (spoiler alert, dat is het niet)

Maar om ook de andere kant te belichten, ik heb al diverse mensen gesproken met dyslexie die AI gebruiken om hun eigen tekst iets op te poetsen, daar heb ik dan weer totaal geen moeite mee (al helemaal omdat je online behoorlijk kunt worden vernederd als een tekst taalfouten bevat).

Ik gebruik AI tegenwoordig regelmatig als ik een onbekend model zie en even hulp nodig heb om het referentienummer te vinden. Beeldherkenning is daarin wel echt handig, al moet je het altijd controleren want hij zit er ook weleens naast.

10 likes

Helemaal mee eens als AI gegenereerde topics of replies worden verboden. Ik ben ook actief op diyaudio dot com en dit is hoe ze het daar verwoorden. (Luie modes aan).

Ik gebruik AI zelf wel, als zoekmachine on steriods. Het helpt me om snel iets technisch te kunnen vinden, waar je anders lang door linkjes zit te klikken, maar verder is AI heel goed mogelijk slop te produceren. Garbage in, garbage out, zullen we maar zeggen.

5 likes

Dat is prima, dat is legitieme schrijfhulp.

AI vertaling is ook een erg propere use case. Dat werkt, dat draagt iets bij.

5 likes

Klinkt allemaal heel nobel, maar zo werkt het natuurlijk niet.
De mens is een raar wezen, die wil geen gelijkheid. Kleine groepjes gelijkgestemden is ok, maar niet teveel want dan ben je niet meer ‘exclusief’. Als het groepje te groot wordt, splitst het zich bijna automatisch weer op in kleinere groepjes…
En verder is de mens graag destructief bezig, zowel voor zichzelf als zijn/haar omgeving.

4 likes

Is dit een test? Of een metagrap over de ‘invisible man’? Want deze geweldige schrijver hoort niet in jouw opsomming thuis.

3 likes

One Rich Asshole Called Larry Ellison

1 like

Iedereen met gezond verstand zal het hier in grote lijnen mee eens zijn. De vraag is echter vooral, hoe voorkom je het?
Het antwoord daarop moet ik zelf in elk geval schuldig blijven.

1 like

Larry. Pardon. Larry Ellison. Dat is genant, ik heb Invisible Man in de boekenkast staan, nota bene. :rofl: Wie het niet gelezen heeft, maak gebruik van deze segue en lees dat boek. Het is een klassieker.

Deze gast, die mocht naar dat eiland:
image

Dus niet deze gast, dit is een gewaardeerd auteur:

Gaat dat lezen!

7 likes

Het begint met goeie richtlijnen/regels, waar je mensen op kunt aanspreken.

Cfr supra, de referenties naar voorbeelden als diyAudio.com en synthforum.nl .
Als de regels duidelijk zijn en gedragen worden door de gemeenschap dan is het zo moeilijk niet.

2 likes

Yup. Simpelweg zeggen “Hee, dat is niet OK, wat je daar doet” omdat het een breed gedragen gedragsregel betreft is wat mij betreft genoeg. Ik hoef geen proces met een directe perma-ban te zien omdat mensen een keer een LLM aanpellen. Het signaal is genoeg.

2 likes

Jij blijft altijd de beste tekstgenerator van het forum.

7 likes

Met hier en daar wat slop …

2 likes

Dat was pijnlijk. Ik wil het idee van een deathmatch tussen tech bros en historische auteurs de wereld niet in helpen. :sob::sob:

2 likes

Liever dit dan enorme lappen gekopieerde door LLM uitgespuugde tekst!

5 likes

Ik noem het mijn ‘wingman’ dus als een additionele back-up naast mijn eigen zoekopdrachten. Het valt me op dat zeker in MS copilot, het vaak dezelfde preferenties naar boven brengt qua horloges. Chrono24/wristler bv. Niets uit de US of UK of japan ondanks mijn prompt. Reclame (betaald al?). Ik weet dat dit locatie gebaseerd is, maar het maakt het zeker niet makkelijker, sneller of overzichtelijker. Dit gaat met gratis ChatGPT ook gebeuren en dan eindig je met ehh google.

Als je een probleem hebt met de Nederlandse taal of dyslexie, dan is het geen probleem als je de tekst door een LLM haalt, zolang het maar je eigen tekst is imo.

2 likes

Ik geef sinds het bestaan van AI . AI overal de schuld van.

Werkt prima.

3 likes

Plus 1

En zij die het al bewust gebruiken zien al snel de mediocre brei van anderen. Maar dat is niet alleen hier op Hf.

2 likes

Ik ben het volledig met jou en met name ook het betoog van @Drebin eens en ook met veel reacties van anderen die ik in dit topic lees.
Hier toch ook nog een poging van mij om te laten weten hoe ik er over denk.

Ik maak bij mijn zoektochten naar info over data m.b.t. horloges (en ook wel voor andere dingen) gebruik van a.i. apps zoals Copilot en Chat GPT. Echter, dat doe ik dan wel om ofwel een mogelijke bevestiging te krijgen over zaken die ik zelf ook al gevonden of bedacht had, ofwel om een nagel achter het behang te krijgen bij een zoek probleem waarbij ik met de reguliere vragen op het web geen bruikbare respons krijg. Soms kan in een ‘gesprek’ met een a.i. robot zo’n systeem wel hulp bieden bij het vinden van referenties, url’s of websites. Van daaruit kan ik dan (soms) weer verder zoeken. Als ik al a.i. resultaten opneem in mijn schrijfsels, vertel ik dat er altijd wel bij, meestal d.m.v. commentaar op wat a.i. me nu weer voor hilarische nonsens heeft voorgeschoteld.

Ik werk, beroepsmatig, al sinds de jaren '70 van de vorige eeuw met geavanceerde automatische zoek systemen en databases (ja, ik ben een ouwe knar) en geloof me, a.i. is niet zo spectaculair nieuw als in het algemeen wordt gedacht of beweerd. De zoeksystemen, algoritmes en (lerende) geautomatiseerde taalmodellen (copilot, chatgpt e.a. zijn voornamelijk dat laatste) zijn wel pas sinds betrekkelijk korte tijd voor het grote publiek (vrijwel) gratis beschikbaar, maar waren er voor de professionele gebruiker al veel langer. Omdat het gebruik ervan vaak ook nogal kostbaar was (dure licenties en het doorberekenen van peperdure computer rekentijd) keken veel gebruikers wel uit om er voor elk wissewasje gebruik van te maken. Nadeel was dat het lerende aspect door het relatief lage gebruik en de relatief hoogwaardige professionele en/of wetenschappelijk verantwoorde input slechts in een heel laag tempo bijdroeg aan de betrouwbaarheid van de geautomatieseerde kennissystemen. Voordeel was dat de verificatie en betrouwbaarheid van een behoorlijk hoog niveau bleef. Mooi voorbeeld daarvan is de online encyclopedie ‘Wikipedia’, die inmiddels een status heeft bereikt van (over het algemeen) fatsoenlijk betrouwbare informatie. Misschien niet altijd even compleet, maar daar wordt constant aan gewerkt door, mind you, een leger van duizenden vrijwilligers. Een recent onderzoek heeft uitgewezen dat de beroemde Encyclopedia Brittanica, lange tijd beschouwd als een van de meest betrouwbare encyclopedische informatiebronnen ter wereld, misschien completer is dan Wikipedia, maar, lo and behold, méér fouten bevat! Sorry, ik heb voor deze bewering even geen bron bij de hand.

Door het volledig uit de hand gelopen gebruik van social media , waarbij volstrekt ongecontroleerde ínformatie op het www terechtkomt, die dan vervolgens weer als input dient voor de moderne ‘lerende’ a.i. robots is een situatie ontstaan, waarin, nu het een grote hype is geworden, het nuttige gebruik en de betrouwbaarheid in vrij korte tijd, niet meer zo vanzelfsprekend is. Ik durf te beweren dat dit o.a. mede is ontstaan door het intensieve gebruik door leken.
En dan heb ik het nog niet eens over duistere krachten (helemaal geen leken) die a.i. bewust misbruiken door leugens, nepnieuws en desinformatie op het web te plaatsen. Mede door deze factoren en de geautomatiseerde (vrijwel autonome) interactie tussen de content op social media en de a.i. (taal)modellen wordt er best veel ‘slechte’ of ‘foute’ en ongeverifieerde informatie als input in die systemen ingebracht, waardoor het leerproces vervuilt en het hele a.i. gebeuren ernstig wordt gecompromitteerd en onbetrouwbaar wordt of dreigt te worden.

Kort samengevat: mits verstandig gebruikt kan je er best wel nuttig gebruik van maken, maar blijf kritisch en verifieer de a.i. antwoorden en info met info uit andere bronnen en doe dat zeker als je a.i. info gebruikt wanneer je zelf iets (op het web) publiceert.

Een ander niet te onderschatte factor is dat ‘artificiële intelligentie’ m.i. helemaal niet zo intelligent is. Het principe is nog steeds dat een computer, hoe krachtig en gecompliceerd ook, een buitengewoon domme machine is die gewoon doet wat degene die het ding voedt, wil. Dit blijft als nooit tevoren zeer geldig! Computers lijken misschien slim, maar ze zijn niet intelligent, ze kunnen niet zelfstandig creatief denken!

Terug naar de dagelijkse praktijk: Het een op een kritiekloos en zonder bronvermelding overnemen van a.i. gegenereerde teksten, beelden en informatie is natuurlijk sowieso uit den boze. Als je gegevens uit een a.i. systeem in je publicatie wil vermelden, is daar niet per se iets op tegen, maar vertel dat er dan wel bij! Bronvermelding is hoe dan ook een fatsoenlijke gewoonte, niet alleen bij gegevens die je hebt gevonden in andere bronnen, maar ook bij a.i… Ook al is het internet en zelfs a.i. nog zo gratis, het is niet van jou! Het is leuk om mee te experimenteren en te spelen, ik doe dat graag en het gebruik van a.i. bij beeldmateriaal geeft soms heel spectaculaire resultaten. Maar blijf je bewust van wat je aan het doen bent.

Precies! Want als de forumleiding of de moderatie zich er mee zou moeten gaan bemoeien levert dat ook weer discussies en (meestal) ongenoegen en meningsverschillen op en dat komt zoals OP terecht al opmerkte de sfeer op het forum niet ten goede.

@Hanz signaleerde als voorbeeld van het synthforum.nl wat mogelijke regels, maar die zullen naar mijn idee het probleem ook niet oplossen. Want om het maar even simpel en grof te zeggen: digitaal jatwerk is heel lastig aan te tonen of te bewijzen en straffen geeft dan alleen maar nog grotere problemen; van onaangename discussies tot juridisch gedoe aan toe. Er bestaan redelijk goed toe te passen (juridische) regels voor copyright en auteursrecht en intellectueel eigendom en whats-in- a-name… maar in de praktijk zal daar bij ‘misbruik’ op een forum zoals dit niet veel van terechtkomen. Als ik kijk naar ons eigen HF dan zie ik moderatoren ernstig hun best doen, maar het blijft vrijwilligerswerk en als je misbruik van auteursrecht in combinatie met onverantwoord gebruik van a.i professioneel wil gaan bestrijden is daar heel veel meer energie, inzet en ook geld voor nodig. Dat gaat hier dus -terecht- niet gebeuren. HF heeft een paar simpele regels voor o.a. het m.b.v. ChatGPT of dergelijke modellen vervaardigd beeldmateriaal, met name in relatie tot geregistreerde merknamen en fabrikanten. Dat is prima, maar veel meer mogelijkheden dan om daar voor te waarschuwen zullen er ook niet zijn.

De rest is over te laten aan ouderwets goed fatsoen, eerlijkheid en discipline van de forumleden.
De oproep is daarom, ook door mij: denk daar over na en hou je er ook aan. Dan komen we er wel. We zitten op HF voor onze hobby en niet om problemen en conflicten te veroorzaken die anderen dan weer op moeten gaan lossen.

Veel plezier met de horloges allemaal!
Lex

13 likes

mand!

6 likes