Timex met rekband, hoe krijg je hem los?

Een horloge gekregen van mijn van mijn nicht ze vond deze in een oude doos op de zolder, echt waar. Hij is nog van mijn opa geweest en heeft bijna 30 jaar stil gelegen. Ik heb hem een paar keer opgedraaid en hij loopt weer, geweldig.

Nu wil ik de rekband graag lossen halen om alles te reinigen met een sopje, maar ik heb echt geen idee hoe dit te doen. Al mijn andere horloges krijg ik prima los, ik heb dit gegoogeld en aan ai gevraagd en ik kom er niet uit.

Wie weet raad?

2 likes

Dit ziet er uit als een stretchband waarvan de uiteindes gevouwen zitten om de springbar. Ik kan niet zien of het horloge fixed lugs heeft, of dat de springbar gewoon door de aankoek niet meer veert. :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Enfin, mijn ervaring is dat je ze met wat vloeken kunt openbuigen mbv een schroevendraaier. Dat zal ongetwijfeld niet de beste manier zijn. :sweat_smile:

1 like

Ja nou dat open buigen daar was ik dus bang voor, na een paar keer buigen breekt dat spul denk ik dan. De spring bar is wel te bewegen naar links en rechts maar veert idd niet of niet meer.

1 like

Ah, maar als je heel zeker weet dat deze niet fixed is, dan zou je hem door kunnen knippen met een tangetje. Vervangen moet je deze sowieso als ze niet meer goed werken.

1 like

Dat wordt dan een tripje naar de horlogemaker. Zulke fijne tools heb ik (nog) niet in huis. En mn opa’s horloge ga ik liever niet zelf vernachelen. Thanks.

1 like

Je kunt de klemsluiting gewoon openvouwen met een platte schroevendraaier. Dan kun je ook beter zien of je springbars hebt of niet.

Maar een beurtje bij de horlogemaker kan natuurlijk geen kwaad voor jarenlang draagplezier. Dan krijgt 'ie vast ook je bandje los (lijkt mij leuk om te bewaren, nadat hij in de ultrasoon is geweest).

1 like

En dan is deze lijst met horlogemakers handig:

En leuk om zo’n erfstuk te hebben!

Ik zou een kleine urn kunnen vullen met alle vuiligheid die er van opa uitkwam :nauseated_face::yum:

Een rolletje gemaakt van een handdoek zodat ik zonder dat er water bij de kast komt toch wat heb kunnen poetsen. Ultrasone reiniging zou nog een mooie volgende stap zijn.

Morgen met daglicht maar eens een paar leuke fotos maken.

Bedankt voor de tips.

3 likes

Laat dat ding nou eerst een beurt geven voor alles kapot draait.
Kun je gelijk de band en de kast in de ultrasoon laten reinigen en daarna de band met nieuwe springbars weer laten monteren.
Want zo te zien zijn dit starre springbars.
Ik zou in ieder geval niet aan de band gaan buigen.