Timor WWW "Dirty Dozen"

Tegenwoordig zit er een jongere man in. Vroeger zat er een echtpaar in wat je totaal niet zou verwachten in een dumpzaak. Als jonge welp van de Scouting kocht ik er al en zo kreeg ik tot het einde dat ze erin zaten korting vanwege de padvinderij. Destijds lag er een kist achter waar als je geen Neo Nazi of Rechtse sympathieën had in mocht kijken. Dolken, Helmen en diverse horloges heb ik toen in handen gehad. Zelfs een horloge voor het Afrika korps. De prijzen gingen tot tweehonderd gulden naar wat ik nog weet en mijn Vostok was iets van dertig gulden.

Bij de huidige eigenaar kan ik weinig al heeft hij mij wel ooit een digicamo cap verkocht van de USMC uit de periode dat deze nog niet vrij verhandeld mochten worden. Deze was achter gebleven in een rugzak.
Ik denk zelf dat wanneer ze je kennen je eerder iets voor elkaar krijgt en ze je meer gunnen.

joseppe Schreef:

Arnhem een Vostok horloge kocht en de eigenaar mij
ook een kistje toonde met enkele WW2 Horloges van
het Duitse leger…
Toen niet gekocht omdat ik mijzelf er niet mee zag
lopen… Achteraf spijt want echt veel wilde hij
er niet voor zolang het wel voor de echte
liefhebbers was en geen foute types.

Fout?

Niet fout?

Vind ik eigenlijk niet: Alles is geschiedenis :#

Meer fout wat ik bedoel dat hij niet aan skinheads en mensen met een rechtsextremistische inslag wilde verkopen die alles uit die tijd verafgoden. Er zijn ook inderdaad verzamelaars die voor de geschiedkundige waarde gaan.

Vergeet niet dat Arnhem en de directe omgeving in de jaren negentig een vrij grote stroming van rechtsextremisme kende. Politieke partijen als CP '86 en de Centrum Democraten relatief veel stemmen kregen. De huidige Nederlandse Volks Unie (NVU) opereert zelfs vanuit mijn geliefde geboortestad. Ik snap heel goed dat je als winkel(en als mens) liever niet meewerkt aan de adoratie van nazi-Duitsland.

Horloges zijn op zichzelf gelukkig een vreedzaam stukje gereedschap (sommige Zwitserse merken verkochten zelfs aan beide partijen) en juist de geschiedenis van een uurwerk geeft het voor mij z’n aantrekkingskracht. Waar je de grens legt wat voor jou nog acceptabel is voor iedereen persoonlijk.

Klopt ik heb vroeger nog met Constant van de NVU op zwemles gezeten. Elke vrijdag op de markt vind je er nog een handelaar die diverse nationalistische boekjes en attributen uit WW2 openlijk verkoopt en daar gretig aftrek in vind. Zelf vind ik het geschiedkundig ook interessant alleen destijds zag ik het niet zitten om met een horloge met een swastika op de wijzerplaat rond te lopen.

Is dit een horloge uit dezelfde serie?

http://www.kapaza.be/nl/sieraden-en-horloges/vintage-militair-omega-89965293.htm

Ze hebben het geprobeerd, maar het lijkt er totaal niet op. Geen bolletjes lumen op de wijzerplaat. Verkeerde wijzers. Subdial klopt niet.

Ik zie het inderdaad, waardeloze rommel. Die minutenwijzer is ook veel te lang; sub-second wijzer is te kort.