N.a.v. hierboven: Accepteer dat deze hobby geld kost. Meer terugkrijgen bij verkoop dan je er zelf voor betaald hebt is absoluut uitzondering en geen regel.
Begin er gewoon niet aan!
Deze hobby loopt altijd uit de hand.
Ha! Ik deel je mening èn je ervaring. Inmiddels toch wel een leuke kleine bescheiden collectie mechanische Russen verzameld (naast horloges van andere herkomst). Meestal veel leuker dan (de meeste) quartzen. Wat ook weer niet wil zeggen dat er geen mooie en kwalitatief goede quartz horloges te vinden zouden zijn, zeker ook in de budget sfeer.
Het spijt me, maar dit is volgens mij precies wat de tweede slide laat zien van de webinar die ik eerder geplaatst heb. Alles kopen dat binnen het budget valt, zonder echt na te denken waar je je op wilt focussen.
Schaf aan wat je leuk vindt. Maar begin met een bescheiden budget. Met de budgethorloges kun je daarna je richting bepalen. Want je hebt snel genoeg in de gaten wat je het meeste draagt. Denk hierbij aan vintage, duiker, dresser of digitaal.
Ga vervolgens wel voor kwaliteit, merk horloges, zoals Seiko, Casio, Oriënt, Tissot, Certina of 1 van de micro brands die hier wel eens voorbij komen.
Ga niet voor modemerken zoals Fossil, Diesel enz.
Als je hier mee aan de slag gaat wordt automatisch je voorkeur bepaald, eventuele aangeschafte exemplaren die weinig gedragen worden kun je verkopen, en dan wat prijstechnisch hoger in je richting gaan kijken.
Ben niet bang een echt merkhorloge aan te schaffen in de prijsrange van 100-500 Euro, staat het je niet aan dan verkoop je het weer en het verlies zal niet al te groot zijn.
Verder zou ik de verkooppagina hier in de gaten houden, vaak zeer goed uitziende horloges voor nog betere prijzen.
Laat je niet misleiden Door sites of advertenties die mega listprice opgeven en voor een prikkie verkopen.
Bij twijfel over iets gewoon op het forum posten met foto er nog vraag. Je krijgt dan een eerlijk en gedegen antwoord in de meeste gevallen.
Succes!!
Erg leuk topic voor beginners (zoals ik). Bedankt voor alle bijdragen en tips van iedereen. Keep them coming!
Maar als daily wear lijkt me dat niet handig. Of je moet er een.service beurt tegenaan.willen gooien en.of oppassen met water.
En dat zijn dan de ook de.1e.dingen die ik mezelf aan zou leren. Uiteraard om te beginnen op goedkope klokjes voor de ervaring: bandjes wisselen en inkorten, batterij wisselen, polijsten. Allemaal dingen die niet perse duur en moeilijk hoeven te zijn.
Inderdaad en daarnaast oa op fora leren waar de adressen v oa grijze dealers.
En pas op met internet aankopen:
-Genept worden
-Niet in real life.gezien hebben hoe het.klokje om je.pols staat.
Nog een.tip, niet naar een juwelier.gaan, maar n horlogemaker als.dat kan. Veel juweliers.sturen het op en rekenen je er 30 euro voor de transport, moeite en het betalen vd horlogemaker. De horlogemaker.Had je er misschien een vijfje of 15 voor.gerekend als.er niks.kapot.was. Zou dit.alleen niet doen als er nog.garantie op.zit. Dan ermee naar de dealer.
En als de.juwelier.het naar.de.fabrikant.terugstuurt met je misschien nog meer en em langer kwijt.
Zie horloges niet als financiële belegging/investering. Slechts enkele merken behouden of stijgen in waarde. Het merendeels.schikt behoorlijk af.
Je kunt daarom ook occasion/tweedehands overwegen. Daarbij Is de kop er al vanaf en bij verkoop zou je ongeveer kiet kunnen spelen.
Check wat voor manieren er zijn om je voorkeur(en) te ontdekken.
Sommigen kopen en verkopende een hoop en komen door die ervaring achter wat ze bijblijft.
Anderen kopen een hommage/look a like om uit te proberen of een model iets voor hen Is. Zo heb ik in het verleden geregeld hommages (zeg maar een kopie zonder het merknaam erop) gebruikt om uit te zoeken of een.model me bevalt. Kortstondig om de pols.bij een juwelier ofzo Is voor mij niet genoeg.om er een goed beeld.bij te.krijgen. En uit china enzo.zijn er genoeg goedkope.kopieën te.verkrijgen.
Neem ook een kijkje bij het EHBO.lijstje. In de faq. Dat Is een overzicht die helpt om voor ons, maar ook jezelf inzichtelijk te maken wat je belangrijk vind.in een horloge. Zo zijn er verschillende stijlen, zoalseen duikhorloge of pilotenhorloge. Maar ook binnen duikhorloge heb je modellen die erg tool-acgtiguitziet en andere die je zowat onder een pak kunt dragen.
Die Vostok paratrooper was maar 25 toch?
( on topic )Tips:
Simpel, goede specs / goede prijs.
Mechanisch of quartz maakt niet uit.
En, laat je niet opnaaien door mooie plaatjes
van het zgn dure spul.
Valt altijd tegen voor de prijs, helaas.
Fijne zondag,
Grt.
Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.
Haha je hebt helemaal gelijk. Leuke typo… (Slechte smoes naar swype stond op Engels )
@marnixmoed, hij is inmiddels al weg. Ik zal eens naar een horlogemaker gaan zoeken in de regio Eersel. Bedankt voor de tips.
Probeer gewoon open te staan voor dingen die je niet kent, en praat ook met andere verzamelaars, dat laatste doe je nu al!
Een horloge hoeft niet duur te zijn maar een bijzonder horloge heeft wel altijd een verhaal, al is het maar hoe passioneel de vorige eigenaar erover vertelde. We praten hier nu vooral over doelmatig horloges gaan aanschaffen, in de praktijk loop je vaak gewoon tegen iets aan. Uit mezelf zou ik niet snel hebben gekeken naar vintage Seiko chrono’s en opeens ontmoet je iemand en koop je er twee omdat de kans zich voordoet. En soms vind je iets waar je helemaal weg van bent en dan begin je dat misschien te verzamelen. Ik heb me voorgenomen om obscure complicaties te willen verzamelen.
Wat in de basis voor mij een echte liefhebber onderscheidt van een koper is kennis, van voor tot achter alles willen weten, dat kost tijd en dat moet je er voor over hebben.
uh… ik dacht dat ik die Paratrooper geruild had voor zo’n lelijke pie-pan
je wilde toch eerst € 150,- maar nam ook genoegen met die pie-pan van m’n grootvader …
edit: ( tip voor Newbies "koop of ruil je vintage horloges bij @drex )
Onderstaand heb ik een lijstje gemaakt van een paar leuke, betaalbare, maar ook door de (al wat meer) ervaren horlogeliefhebber geaccepteerde horlogemodellen.
Lees je in op het forum, er zijn heel veel topics die je helpen bij het krijgen van een breder beeld wat er zoal te wordt gemaakt op horlogegebied. Neem daar de tijd voor.
Kijk ook bij de Horlogemarkt wat er wordt aangeboden, en tegen welke prijzen. Horlogeliefhebbers op het forum zijn over het algemeen netjes op hun horloges. Het is dus niet altijd nodig om nieuw te kopen. Als je tweedehands koopt op het forum, heb je grote kans dat je geen grote verliezen oploopt. Zorg wel dat je netjes bent op de horloges, dan kun je het horloge waarschijnlijk weer goed doorverkopen.
Verdiep je ook in de techniek. Achterhaal wat globaal het verschil is tussen quartzhorloges (batterij, eco-drive of Kinetic) en mechanische horloges (handopwind of automaat)
Mechanische horloges
Seiko SKX007/009;
Seiko Monster;
Orient Mako
Orient Bambino
Quartzhorloges
Seiko Kinetic
Seiko Quartz
Citizen Ecodrive
Casio (G-Shock)
Hamilton Khaki Quartz
Ik heb een duidelijke voorkeur voor duikhorloges. Daar heb ik er een flink aantal van, in diverse kleuren en uitvoeringen. Mijn ervaring is dat ik begon met niet al te dure horloges (tot ca 250,00 Euro) en dat het steeds een stapje duurder werd. Mijn tot nu toe duurste horloge zit rond de 2000,00 Euro. Spannend om te kopen en ik heb er heel erg van genoten. Ik ben er inmiddels wel achter dat een duurder horloge niet perse meer plezier geeft. En een uurwerk van een duur horloge loopt niet per definitie beter dan een uurwerkje van een SKX007!
Na 10 jaar ervaring te hebben opgedaan in het horlogewereldje, kom ik tot de conclusie dat ik iets meer weet, maar nog ongelofelijk veel te leren heb. En dat maakt deze hobby zo leuk; Je raakt er nooit op uitgekeken!
Succes met de opstart van een levenslange liefhebberij. Want als het horlogevirus je eenmaal te pakken heeft, kom je er maar lastig weer vanaf!
Koop een horloge voor jezelf. En niet met de vraag of de horloge liefhebbers hier het mooi zullen vinden of juist niet.
… … uit je nek!
Het wordt nu echt eens tijd een logboek bij te houden Ct.
Grt.