Hahahahaha
Goed om te horen dat het klokje is hersteld.
@ KoenâŠbullshit? Toemaar, als je bij het gesprek geweest bent kan je wellicht zoân oordeel geven. Alles is te repareren maar kosten/baten daar gaat uiteraard de eigenaar/klant over. Je hebt nogal een oordeel, ben benieuwd waar dat op gebaseerd is.
gschoots Schreef:
Hahahahaha
in de trant van âJacobse & van Esâ B)- :S
dat dan weer wel denk ik
Zelf ben ik niet bij het gesprek geweest en dat is denk ik ook niet relevant angezien ik daar niet op doelde. Wel heb ik jaapwim privé gesproken en daar een en ander gehoord, onder andere welke horlogemaker het betrof en hoe het geheel is verlopen.
Dat âoordeelâ(persoonlijke mening) is gebaseerd op deze zin:
'Maar jaap-Wim, als een horlogemaker aangeeft dat iets niet meer te repareren is, dan mag je daar echt vanuit gaan, meestal een kosten/batenverhouding."
Ik ben van mening dat een horlogemaker niet hoeft te bepalen of iets het waard is om te repareren, dat is aan de klant. Een horlogemaker kan hooguit aangeven dat iets economisch gezien het niet waard is om te repareren, maar is wat bij betreft niet bevoegd te zeggen dat iets niet gerepareerd kan worden, omdat de kosten te hoog zijn.
Daarnaast stoot het mij tegen het hoofd dat een horloge wat(desnoods met een ander uurwerk) prima gerepareerd kan worden, in ieder geval door mijzelf als een niet opgeleid en niet professioneel horlogemaker binnen enkele weken, wordt teruggegeven met de mededeling dat het horloge niet meer gerepareerd kan worden.
Dit kan aan mij liggen, maar dat zegt dan toch heel wat over de horlogemaker in kwestie. Ik denk dat dit ook verschilt per horlogemaker, de een kan nou eenmaal meer en heeft of heeft meer ervaring, onderdelen of gereedschappenâ. Zal eerlijk zeggen dat ikzelf qua restaureren niet veel doe hoor, heb geen draaiband en weinig materialen om zelf onderdelen te vervaardigen.
In een boek beschrijft meesterhorlogemaker Donald deCarle de âgedragscodeâ en attitude voor horlogemakers. Hij noemt bijvoorbeeld dat het niet relevant is wie in het verleden slecht werk heeft geleverd, je hoeft enkel aan te geven wat JIJZELF als horlogemaker kan doen aan het horloge in kwestie om het beter te maken of te repareren. Dit houd ik zelf ook altijd aan, met moddergooien bereik je niets.
Ik heb mijn opmerking in ieder geval niet bedoeld om iemand tegen het hoofd te stoten, maar ik vind niet dat een horlogemaker degen is die moet zeggen dat iets niet gerepareerd kan worden omdat het te duur is.
Haha kon nog wel eens een succesje worden
PASSIE is hartstikke hip tegenwoordig dus moet werken. En ben eerlijk, vintage horloges worden alleen maar gedragen omdat mensen er een bepaald gevoel bij hebben, en aangezien passie precies daarop inspeelt moet t lukken.
Ach ja, als hobby is het leuk, maar ik weet niet of ik het leuk zou vinden als ik mijn brood mee moet verdienen met het repareren van horloges ;).
Zie het in ieder geval al voor me, geert de inkoop, ik de reparatie en samen de sales
Koen & Geert
horloges met PASSIE!
Ik heb onlangs op een seminar geleerd dat je je bedrijf moet profileren met iets unieks en vooral moet aangeven wat je niet doet. Voorbeeld:
http://www.nachtschilder.nl/
is een bedrijf dat alleen 's nachts schilderwerk levert, dus niet overdag want daar hebben ze geen zin in (voor bedrijven die overdag daar anders teveel last van hebben, super handig). Duidelijk verhaal en onderscheidend.
Dus bij deze stel ik voor om ons bedrijfje in spé vooral geen exclusieve horloges te laten doen maar alleen goedkope tot middenklasse horloges met een sterke emotionele band voor de eigenaar. Scheelt meteen veel geld voor ons voorraadbeheer. Als we alle topics hier van mensen die speciaal aanmelden om hun erfenis te laten taxeren als klant krijgen dan kan ik mijn normale baan wel opzeggen.
Met vlammende credoâs als: âRolex, Omega of Breitling, leuke klokjes maar niet ons dingâ en âEen gouden mag je houden!â moet dat wel een succes worden⊠:+
koen Schreef:
Mwah, ik heb het horloge bekeken en gehoord welke
horlogemaker dit heeft gezegd.
Stelt me eerlijk gezegd diep teleurâŠ
Kosten/baten verhaal vind ik persoonlijk bullshit,
als iemand een horloge gerepareerd wil hebben,
moet je als horlogemaker kijken of dat nog
mogelijk is en zo ja wat het kost, de afweging kan
prima door de klant zelf gemaakt worden. Je kan
hooguit aangeven dat het het economisch gezien
niet waard is, maar stel, het is een horloge met
grote emotionele waarde, kniesoor die let op de
kosten/batenâŠHorloge is niets mis mee, met een beetje moeite
was hij weer prima in orde. Toch jammer dat zelf
de professionele horlogemakers nu al zulke dingen
gaan roepenâŠ
Ik ken een aantal professionele horlogemakers
waarbij ik mijn twijfels stel aan de kwaliteit van
hun doen en laten⊠Echte vaklui, gewoon ECHT
eerlijk, zonder nonsens en gedoe eromheen zijn erg
dun gezaaid, slechts enkele in Nederland in mijn
opinie. Laat ik het zo stellen, er zijn genoeg
âprofessionalsâ waar ik voor geen goud een horloge
aan zou toevertrouwen.En over dit horloge, Jaap-Wim heeft binnen enkele
weken weer een uitstekend functionerend horloge in
zijn handen, dus dat is uiteindelijk ook nog
goedgekomen
Ik ben wel heel benieuwd naar uw top 3 van eerlijke horlogemakers!!!
vriendelijke groet
Hendrik
Ik weet niet of dit verstandig danwel gewenst is, want het is uiteraard mijn eigen mening en ik wil geen mensen voor het hoofd stoten. Ik wil wel de naam van forumlid Hub Hannemann te noemen, in mijn ogen de beste horlogemakers in Nederland.
Met Hub ben ik op cursus geweest in Paderborn, naast een aardige vent een zeer kundig persoon, iemand met veel technische kennis( oa revisie en vervanging van Smartmotoren).Hub heeft zijn passie als amateur horlogemaker op een bijzonder hoog peil gebracht.
Voor iedereen die zich afvraagt hoe het ermee af is gelopenâŠ
Hier is het resultaat na ongeveer 12 uur zwoegen
Onder andere uurwerk vervangen en totaal gereviseerd, de kast ultrasoon gereinigd, kast opnieuw geborsteld, ergste krassen uit het glas gehaald, afgeregeld(in 5 posities minder dan 4 seconden te snel), kroon vervangen(zal er een met ruitjes op, lelijk) en de pakking in het achterdeksel vervangen.
Uiteraard werkt hij weer als nieuw en het resultaat mag er wezen. Wind soepel op, verzetten gaat ook lekker en snelverzetten van de datum door het indrukken van de kroon werkt uitstekend!
Vanavond wordt hij opgehaald door een hopelijk blije Jaap-wim.
Goed werk Koen!
Mooi gedaan Koen,
en alles voor het goede doel
doodzonde als dit soort knappe uurwerkjes
niet meer gebruikt of gezien wordt.
:)-D
grtz Gerard
Daar gaat Wim vast blij van worden. Dit is toch gewoon een gaaf horloge?? Goed gedaan Koen !
Hallo allemaal,
en vooral Koen nog heel hartelijk dank voor de goede service en het prachtige resultaat!! (tu)
Het horloge is mooier teruggekomen dan dat ik had verwacht en zal na het weekend (dan is de bruiloft) proberen een klein verslagje te typen hier. Ik laat het dus nog weten hoe de uiteindelijke eigenaar het vind.
Ik ben er in elk geval héél erg blij mee.
Er is altijd hoop voor een horloge, met liefhebbers zoals jij⊠Mooi werk geleverd⊠ik denk dat Jaap-Wim er zeker blij van gaat worden⊠(tenzij je natuurlijk een enorrrrrrm gepeperde rekening presenteert )
ziet er weer prachtig uit, topper.
Ik heb mijn ervaring achtergelaten in het daarvoor bestemde gedeelte van het forum:
http://www.horlogeforum.nl/read.php?13,1106962,2865932#msg-2865932
Hier enkele fotoâs op de dag van de bruiloft. Helaas was het te druk om even een wristshot te maken. Zoals te zien is is het horloge echt in perfecte conditie teruggekomen.
Samen met mijn eigen Tissot LeLocle
Glas en kast keurig opgepoetst, nieuwe kroon en zelfs een mooie nieuwe leren band
Hier in een doosje dat ik nog had liggen
Netjes in een doosje gedaan en een leuk tasje erom en klaar om te overhandigen aan de gelukkige eigenaar
Koen, nogmaals bedankt voor alles. (tu)
Top :~
mooie afronding zo (tu)
grtz. Gerard
bhoe Schreef:
Hallo Jaap-Wim, ik ben zelf ook net op het punt
aangekomen om zelf aan een uurwerkje te gaan
knutselen. (ik heb er al een onherstelbaar
verprutst!) Ik ben via dit forum op het spoor
gekomen van een do-it-yourself repair van een
Seiko 5. Schijnt een relatief eenvoudig klokje te
zijn. Ik heb net vandaag een exemplaar gekocht via
Ebay voor US$ 40 om op te experimenteren. Het
project staat stap voor stap beschreven op deze
website:
http://www.clockmaker.com.au/diy_seiko_7s26/index.
html
Ik hoop dat je er enthousiast van wordt, ikzelf
ben wel van plan om verslag te doen op dit forum
van mijn vorderingen.
Groet, Bouke
Leuk! Ik heb zelf al een Vostok verknalt omdat ik dacht wel even de balans te kunnen vervangen. Was niet echt een succes.