Tissot antimagnetic

Beste forum leden
Onlangs heb ik dit horloge in een lot horloges gekocht
En vondt het meteen een leuk en apart horloge
Vooral de verwijzing naar de galli Uhren Bijouterie AG
Weet iemand of dit iets bijzonders is
En een tweede vraag is
Het balans wiel is stuk de veer zit niet meer vast aan het wiel zelf weet iemand of dit zonder bijzondere apparatuur mogelijk is te herstellen
Hierbij nog wat fotos


Ik hoor een reactie tegemoet
Mvg horlogejongen

1 like

Het uurwerk: kaliber Tissot 27-2, geproduceerd in de periode 1936-1949 volgens Ranfft, Vanaf 1944 met ‘shock device’.

Aaah oke leuk dat is alweer een weetje erbij

Er zijn verzamelaars die dat wel spannend vinden, maar dan vooral als er Tiffany of een andere bekende naam staat.

Dat wist ik maar dit is dus ook een bekende juwelier in switzerland

Ik heb nog nooit van hem gehoord wat niet veel zegt.
Maar volgens hun website bestaan ze al 125 jaar en verkopen bekende merken.

Ik heb een tijd geleden een chronograaf gekocht met galli op de wijzerplaat

Is leverancier geweest van tissot

Oke heel intressant weet je er nog meer over ?

Leuke aanwinst. Je ziet inderdaad af en toe Tissot opduiken met een juweliersnaam op de wijzerplaat. Is een leuk extraatje, maar niet meteen heel gezocht of duur.

Er heeft wel iemand met rode verf zitten hobbyen, Tissot Antimagnetiques hebben maar zelden een rode secondewijzer, dat is denk ik niet origineel.

Als de balansveer los zit van de balansstaf moet de kraag van de veer iets samengeknepen worden. Maar het kan ook dat er een verkeerde balansstaf in de balans zit waardoor het gewoon niet past. Ik ben met dit soort uurwerken helaas al een hoop geknoei tegengekomen :grimacing:

Heeft u nog tips

Een horlogemaker zoeken die dit voor je fixen kan :wink:

Ooh oke ja ik wou het zelf graag proberen maar hier ben je dus well echt expertise voor nodig

Het hanteren van balansveren vergt de nodige ervaring, ik heb er ook wel een aantal verbogen voordat ik dat een beetje in de vingers had, maar je moet ergens beginnen :innocent:

Als je er iets aan doen wilt moet je de spiraalveer eerst van de balanskloof afhalen, anders kun je er weinig mee. Daarvoor moet je met een dun pennetje (naald ofzo) het kompas opendraaien waar de veer doorheen loopt, en het schroefje iets losdraaien waarmee het einde van de spriaal vast zit, en dan het pennentje van de spiraal uit het gaatje in de kloof drukken.

Als je hem er af hebt de kraag met de rand van een tangetje samenknijpen en de kraag van de veer weer op het balanswiel drukken. Let wel dat je dat in de juiste positie doet, iets meer dan 90 graden verder dan de impulse pin (het rode pinnetje op het ronde schijfje) aan de onderkant van de balans.

Dan de balans met veer weer op de kloof monteren en de kloof weer in het uurwerk. Let op dat je hem met een draaiende beweging van de juiste kant erin zet zodat de impulse pin aan de goede kant van het anker ligt.

Ik neem aan dat ik meer vragen veroorzaakt heb dan beantwoord, maar als je het nog aandurft hoor ik het wel :wink:

1 like

Er zijn wel veel vragen bijgekomen maar ik ga kijken of ik Langs kan gaan bin een horloge maker dat die mij het leert als ik er bij ben zeg maar dan leer ik ook nog eens wat
In ieder geval bedankt

1 like

Voor de mensen die het aangaat de Tissot loopt weer er is een onderdeel gevonden en nu doet ie het weer

2 likes

Top, goed om te horen dat deze weer loopt. Veel plezier ermee :+1: :+1:

Dankje

1 like