Tissot only (Deel 1)

18cb440aa2f3574fe5e4f413fd8acb2900c3fe3d_1_375x500

1 like

Mijn laatste aanwinst, ik ben benieuwd hoe oud dit horloge is. Iemand een idee hoe ik dit kan achterhalen?

1 like

Door het serienummer op het uurwerk te vergelijken met deze tabel:

Gezien het logo verwacht ik begin jaren 60.
Veel plezier met de aanwinst! :+1:

3 likes

Bedankt!, Serienummer 4916002 dan komt hij uit 1961!:+1:

2 likes

Dat is een klein kapitaaltje waard zeker???
Mooi hoor.

Als je er geduldig een jarenlange zoektocht van maakt 2,5-3k. Heb je haast en ga je bij handelaars langs nog wel een beetje meer. :sunglasses:

Zelfs met een jarenlange zoektocht gerust wat meer dan die 3k, denk ik. Deze conditie en met originele bracelet levert toch wel een serieus prijsverschil op met de ‘gemiddelde’ ebay- of forum-verkoop.

(ik praat natuurlijk ook een beetje in mijn eigen straatje. :sunglasses:)

Misschien is het wat optimistisch, vooral de originele 45500 bracelet is erg zeldzaam, maar ook op eBay kun je heels soms wel een mooi exemplaar scoren voor een schappelijke prijs. Maar dan moet je wel voor het exemplaar gaan met een minpuntje; een kroon die ontbreekt, een uurwerk wat niet lekker loopt, een verkoper die in het verkeerde land woont, etc. Dat zijn de exemplaren waar ik voor ga.
Of gewoon een “nu kopen” die voor te weinig aangeboden is en je toevallig de eerste bent die hem ziet. :sunglasses:

Zo heb ik deze mooie originele 44646 een keer op de kop getikt voor een prijs waar ik hem echt nooit voor zou wegdoen. Alleen de kroon ontbrak, maar die had ik nog liggen. :sunglasses:

Maar met eBay veilingen van exemplaren waar alles aan klopt gaat het voor die 3k waarschijnlijk niet lukken nee. :sweat_smile:

2 likes

8 likes

Maar eens even tijd gemaakt om een Tissootje uit de projectenbak aan te pakken, een Seastar 46587 met een cal. 2571 met de nodige slijtage.
Uurwerkje loopt weer, datumsysteem en automaatbrug er nog op, glaasje polijsten en dan de boel weer in elkaar.

Dus hopelijk binnenkort weer een uitbreiding van de “draagbare” collectie. :sunglasses:

5 likes

Van een Amerkaanse Tissot verzamelaar die ik ken kreeg ik onderstaande fotos met de vraag of ik meer kon vertellen over het ‘KNIL’ (koninklijk nederlands indisch leger).

Ik blijft het bijzonder vinden hoe horloges de hele wereld over gaan en hun verhaal met zich mee nemen.

6 likes

Omdat ik deze lang niet gedragen heb, ook maar even hier;

7 likes

Mooi exemplaar

1 like

Ik mag weer meedoen! Lang naar op zoek geweest

Met zijn 39mm en zilveren verticale sunburst een mooi verschijning al zeg ik het zelf

4 likes

Niet mijn horloge

Maar, omdat die zo mooi is… Tissot 817 (Lemania 872 uurwerk).

15 likes

Tissot Classic dream met Tissot nato strap voor de vrouw des huizes :wink:

3 likes

Gisteren ontvangen een Tissot prc200

3 likes

Mijn allereerste horloge . Gekocht rond 1974. Heeft jaren in de lade gelegen en nu laten reparen bij Dirk Oskam. Ik ben er erg tevreden mee en draag ‘m gewoon weer.

Heb ik gelijk een vraag. Toen ik het horloge kocht werd mij verteld dat het uurwerk gemaakt werd bij Omega en datzelfde uurwerk ook in duurdere Omega’s geplaats werd. Wie kan deze vraag beantwoorden. Vind ik gwoon leuk om na zoveel jaar dit bevestigd te hebben.

Dank bij voorbaat.

8 likes

De oudere PR516’s zijn voorzien van het 784-2 kaliber; dat is een door Tissot zelf ontwikkeld uurwerk. Latere 516’s hebben een doorontwikkelde versie van dit kaliber, de 2481. Dit doorontwikkelde uurwerk is ook door Omega gebruikt in de Genève-lijn, en werd door Omega kaliber 1481 genoemd.

Omega en Tissot zijn al in 1930 samengegaan in SSIH. Sindsdien deelden ze productiefaciliteiten en gebruikten ook bepaalde uurwerken of onderdelen van elkaar. Het is dus best mogelijk dat het 2481/1481 kaliber bij Omega geproduceerd werd, maar het kan ook andersom geweest zijn.

2 likes