Tissot only (Deel 1)

Een beetje cliché, maar ik kon het niet laten om een dames model van deze Powermatic 80 voor haar te kopen. :sunglasses:

5 likes

Voordat mijn nieuwsgierigheid het weer wint van mn verstand eerst maar even vragen, waar is dit klepje voor? Het lijkt alsof je hem met een inbus sleutel kan draaien

Het enige wat ik er online over heb kunnen vinden is dat het een klepje is om het horloge wat te kunnen bijregelen zonder het hele uurwerk uit de kast te halen; Er is namelijk geen achterdeksel wat je even kunt verwijderen.

Of het waar is weet ik ook niet. :sweat_smile:

1 like

Zo iets las ik inderdaad ook, dan toch maar eens open schroeven om te kijken. :face_with_monocle: Erg apart horloge is het!

1 like

Tissot experimenteerde in die tijd flink met kunststoffen. Er zou ook wel eens een half plastic uurwerk in kunnen zitten, kaliber 2770/2780.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Tissot_2770

Of misschien zelfs een autolub? Die zijn bijna helemaal van kunststof.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Tissot_2250

1 like

Van wat ik op google las zitten er in de Sliderals ook wel normale metalen Tissot uurwerken. Maar ze zijn niet makkelijk open te krijgen dus zeker weten doe ik het niet. Hij maakt wel een relatief luid tikkend geluid.

Een autolub zo te zien niet want dat is een handopwinder. Er zit een automaat in. :+1: Of zijn er ook automatische autolubs?

Het glaasje moet nog gepoetst

6 likes

Klopt, de oudere siderals hebben gewoon de 784 of 2481 serie uurwerken, maar volgens mij hebben die meestal niet zo’n klepje aan de achterkant.

Autolub is inderdaad altijd een handwinder.

Zit er datumsnelverzet op? Bij de 2481 werkt dat door de kroon in te drukken.

1 like

Bingo. Ik vond het al zo’n armoe dat er geen quickset op zat. Maar het is dus een druk systeem. Dan zit er dus een 2481 in?

Het is een vrij ongebruikelijk systeem, dus de kans dat er een 2481 in zit acht ik zeer groot. Al moet ik zeggen dat ik niet weet hoe het bij zo’n 2770 zit. :sweat_smile:

1 like

Schoonmaken en het glas polijsten scheelt toch een boel :sunglasses:

7 likes

Inderdaad, daar knapt het altijd snel van op. :+1:

1 like

Als ik nou mijn pr516 nou open kreeg kon ik die ook even oplappen. Maar die heb ik nog steeds niet open gekregen. :angry:

Mijn eerste Tissot is onderweg…
Past lekker in het serietje chronometers dat ik heb:
Wyler
Zenith 133.8
Omega DeVille Co-axial
Omega Constellation jaren 60
Longines 431
Movado

14 likes

Ah, de heritage 150. Alvast gefeliciteerd met de aanwinst :+1:

1 like

Thanks, ja de limited 150. M.i. beter geslaagd dan de 160.

De chronograaf is ook een plaatje trouwens, maar dit kwam voorbij…

Ja de heritage Navigator. Dichter bij het origineel dan deze 150, maar wel een model waar je echt van moet houden. :thinking:

1 like

Dat houden van die Navigator werd een probleem :joy::thinking:

De enige navigator waar ik van hou is mijn vrouw bij rallyes… :sunglasses:

1 like

Mooie aanwinst :+1:

Dit is zn opa;

3 likes

Op stalen rally

6 likes

Crosspost.

Vintage Tissot met cal 884. Volgens Ranfft in gebruik van 1966 tot 1970. Mocht iemand weten welke Ref dit is, dan houd ik me aanbevolen.

12 likes