Tissot only (Deel 1)

Dag 37: weer een aantal jaar verder terug, naar 1925, met deze Trench watch met in-house 15’’’ kaliber.

11 likes

Ik zag het gelukkig stond deze er niet tussen
De witte wijzerplaat wel…

7 likes

Tissot grijpt de laatste tijd terug naar zijn roots op sociale media met weer een leuke post…

Wat een tof logo/schild :sunglasses:

6 likes

Wauw!
1925! Bijna een eeuw oud :ok_hand:

1 like

Inderdaad, je begint je dan onwillekeurig meteen af te vragen wat dit horloge allemaal meegemaakt heeft; wie het gedragen heeft. En waar op de wereld het allemaal geweest is. :grin:

1 like

Dag 38: vandaag sluit ik de rally af met m’n oudste Tissot. Dit zware zilveren hunter zakhorloge heeft nog een sleutelgewonden uurwerk en dateert van omstreeks 1886. Ook hier moet zoals te zien wel een en ander aan gebeuren, maar hij loopt nog prima. :sunglasses:

12 likes

Chapeau Wilko! Je hebt ons dagenlang verblijdt met jouw fantastische Tissot collectie. Stuk voor stuk pareltjes uit de rijke historie van dit Zwitserse horlogemerk. Dank daarvoor.

Omdat ik deze opzet erg leuk vind en weet at onze Tissot’s elkaar nauwelijks overlappen, neem ik het stokje graag van je over. Tijdelijk wel te verstaan want ik heb er niet zoveel :sweat_smile:.

Ik zal ze van oud naar minder oud laten zien.

Dag 1: Tissot bumper automaat 1952, voorzien van het Tissot 28.5-21 uurwerk.

14 likes

Top :+1: ik heb al wel een aantal Tissot’s van je langs zien komen, maar ik heb er vast wel een aantal gemist. Deze leuke bumper is in elk geval al nieuw voor mij :sunglasses:
Ben benieuwd naar de rest :+1:

3 likes

Dank @wbcoupe voor deze ruime maand genieten! Je hebt er geen woord over gelogen toen.

En @Cricket33 kom maar op met die collectie! Ik kijk er al weer naar uit (en velen met mij, vermoed ik zo maar)

3 likes

Graag gedaan. Jij bedankt voor het idee, ik vond het leuk om te doen. :grin:

1 like

10 likes

8 likes

Dag 2: Tissot Sideral Electronic 1970

Tissot is in de jaren 69 en 70 volop bezig geweest met het experimenteren met verschillende materialen voor hun horloges. De Sideral was daar een van, met zijn monocoque fibreglass case op een plastic strap.

De Sideral kwam in grofweg drie modellen, de Sideral (Fiberglas en geïntegreerde band), de Bullhead en de Sideral S, het sportieve broertje.

Een model dat in voldoende mate beschikbaar is, nog goed betaalbaar is en waar voldoende informatie over te vinden is. Werd destijds goed ondersteund met advertising.

13 likes

Leuk ding; de Sideral ontbreekt bij mij inderdaad nog in de collectie. Nu ben ik niet zo’n fan van plastic, maar hoort er eigenlijk wel bij. Misschien ooit nog eens. :sunglasses:

2 likes

Kijk eens aan, met een stukje geschiedenisles erbij :wink:

1 like

Sideral is plastic van buiten, echt uurwerk van binnen. Mooie stukjes pionierswerk van Tissot.
Dat geldt overigens ook voor de omgekeerde optie (foto van web):

6 likes

Leuke autolub :+1:
Ik heb er laatst een met een kapotte tirette gedoneerd gekregen van @Harpoen. Ik heb het uurwerk al even bekeken, maar ik ben nog aan het bedenken hoe ik het uurwerk het beste uit elkaar kan halen zodat ik het daarna ook weer in elkaar kan krijgen. :thinking:

4 likes

Dag 3: Tissot Research Idea 2001

Na een perfecte voorzet van @FH522 en @wbcoupe graag aandacht voor deze bijzondere Tissot met het Astrolon Autolube uurwerk.

Deze voorganger van de Swatch kwam helaas voor Tissot 20 jaar te vroeg. Een plastic uurwerk zonder smering (vandaar de naam Autolub) was het doel waarvoor dit model op de markt werd gebracht.

Het horloge werd in 1971 op Baselworld geïntroduceerd en was in productie tot 1976. Plastic werd echter geassocieerd met mindere kwaliteit en ook de horlogemakers waren geen fan. Immers was onderhoud niet mogelijk.

Desalniettemin een schitterend Tissot model dat de ontwikkeling binnen de horloge-industrie in de jaren 70 goed weergeeft. Een periode waar er veel R&D budget voorhanden was en er veel geëxperimenteerd werd.

Je komt deze Idea modellen in 2 varianten tegen. De Research variant was speciaal voor de Italiaanse markt gemaakt. De andere variant is de Tissot Synthetic Idea voor de Frans sprekende landen.

11 likes

Nog niet van de pols geweest (buiten werk om)

4 likes

Dag 4: Tissot PR516 Automatic

Een bescheiden Tissot in zowel formaat (36mm) als in uitstraling.

14 likes