Tissot Seastar 1969 (vraag van een FB contact)

Een FB contact heeft voor 150 euro een Tissot Seastar uit 1969 op de kop getikt. Hij is noch verzamelaar noch kenner en heeft zich mogelijk in de luren laten leggen. Het werd aan hem verkocht als werkend, met de vermelding dat er een nieuwe opwindveer in was gezet.

Afijn, na het opwinden loopt het ding een paar seconden en kapt er dan mee - mogelijk is het uurwerk nooit geserviced en is de olie nu plakkerige snot. Ik begreep dat er van garantie geen sprake is. Een ‘full service’ kost bij de gemiddelde horlogemaker 200 euro ex onderdelen, beweert Google. Dat lijkt mij economisch gezien niet zinvol.

Andere opties? Hier iemand die zich er aan kan en wil wagen? Anders is het einde verhaal vrees ik.

2 likes

@wbcoupe kom er maar in :wink:

2 likes

Welnee joh! Een beurt hier bij een horlogemaker op het forum kost minder!
Leuk en fris ding als ik het zo op de foto zie, beurtje erover, even schoonmaken en glaasje polijsten, nieuw alligator of hagedisbandje erop en je hebt een leuk en kwalitatief goed vintage horloge!

3 likes

Als hij niet werkt dan heeft je vriend wel wat te veel betaald naar mijn mening. Desalniettemin niet direct een man overboord want het is een leuk horloge en als je hem wil dragen (en niet doorverkopen) dan is een opknapbeurt echt wel de moeite waard.
Als het nog mogelijk is, even contact opnemen met de verkoper want dit is -ondanks het ontbreken van garantie- neem ik aan geen situatie die hij als wenselijk zou willen bestempelen.

Zoals hierboven al gezegd zijn er mogelijk mensen die zich eraan willen wagen. Ik kan zelf @wbcoupe ook aanbevelen

2 likes

Altijd vervelend zulke situaties. Nu moet je bij vintage horloges altijd rekening houden met een servicebeurt, maar bij dit soort horloges is dat een significant bedrag op de aankoopprijs.

Ik kan hem wel servicen, maar niet op korte termijn, ik ben vrij druk momenteel.
Overigens zit hier waarschijnlijk een 782 kaliber in en er zijn genoeg mensen op het forum die daar mee uit de voeten kunnen. @Climholland of @lassale wellicht?

4 likes

Same here.
Ik heb zelf nog veel projectjes liggen en ook daar kom ik niet aan toe.
Misschien kan je hem verwijzen naar een van de horlogemakers op het forum in de buurt.

2 likes

Ja, leuk horloge, maar bij mij is het ook eigenlijk te druk om deze erbij te nemen. De lijst van @lassale doet wonderen denk ik

1 like

Anders weet @vouwfietser er wellicht ook wel raad mee.

2 likes