In verband met de uit de hand gelopen verzamelwoede heb ik besloten wat horloges weg te doen.
Merk en model: Breguet Aeronavale Type XX Military ref. 3800. Pilotenchronograaf
Diameter: 39 mm
Leeftijd: 2010 met in 2021 uitgevoerde beurt door Breguet (facruur beschikbaar).
Datum waarop het in mijn bezit is gekomen(maand/jaar): Juli 2022
Factuur en/of certificaat: watch only
Originele doos en/of eventuele accessoires: watch only met zwarte kroko band.
Verzendkosten of afgehaald in regio: ophalen in regio Amersfoort/Utrecht
Conditie (krassen, werking etc): uitermate goed, vrijwel nieuwstaat met alleen oppervlakkige swirls.
Soort uurwerk en kaliber: Breguet 582 Automaat met Flyback functie
Vraagprijs: 4999 euro (ruilvoorstellen worden niet in behandeling genomen)
Ik verklaar hierbij dat mijn vraagprijs niet hoger is dan hetgeen ik er zelf voor heb betaald danwel waar ik het voor heb ingeruild, als ik het horloge minder dan 6 maanden in bezit heb.
Voor wie de Breguet Type XX ref. 3800 nog niet kent: deze iconische pilotenchronograaf heeft een indrukwekkende geschiedenis die teruggaat tot het begin van het straaljagertijdperk.
In 1952 stelde het Franse leger de zogeheten Type 20-specificaties op voor militaire pilotenhorloges. De eisen waren destijds uitzonderlijk streng: een perfect afleesbare matzwarte wijzerplaat met Arabische cijfers, een flyback-chronograaf, een draaibare lunette en een nauwkeurigheid van maximaal +8/-8 seconden per dag. Deze horloges moesten voldoen aan de hoge standaarden van de Franse luchtmacht en marine in een tijd waarin de luchtvaart zich razendsnel ontwikkelde.
Slechts een handvol horlogemerken kreeg de kans om aan deze prestigieuze opdracht mee te werken. Breguet was daarbij een vanzelfsprekende keuze, dankzij de rijke historie van het merk binnen de luchtvaart en de sterke banden met de Franse overheid. Vanaf 1953 produceerde Breguet militaire Type 20-modellen voor de strijdkrachten, naast een beperkte oplage civiele uitvoeringen met de benaming Type XX. De productie liep door tot 1960.
Onder verzamelaars van militaire horloges behoren de originele Breguet Type 20’s vandaag de dag tot de meest begeerde chronografen ooit gemaakt. Ze combineren technische verfijning, historische betekenis en tijdloze uitstraling op een manier die maar weinig horloges evenaren. Zelfs decennia nadat de productie stopte, bleef de Type XX een icoon onder liefhebbers van Breguet — en dat is tot op de dag van vandaag onveranderd gebleven.
Hierna volgt een aantal recente foto’s van het daadwerkelijke object. Indien u interesse heeft, klik dan linksboven op mijn gebruikersnaam en stuur mij een bericht. Reageren als antwoord op deze advertentie is helaas niet toegestaan (en reageren, de tekst of titel wijzigen mag ik zelf ook slechts om de andere dag).
Na verkoop van het item wordt de advertentie gearchiveerd.