Dat is overigens extreem zeldzaam.
Idd dat klopt.
Ik vind brons een mooi metaal en indien een goede legering en leuk uitgevoerd ook prachtig als kastmateriaal. Het doorleefde karakter, dat patineert met gebruik. Herinneringen vastlegt. Het spreekt mij aan. Zelf heb ik een Hamilton KFM in brons. Full brons vind ik heel gaaf op foto’s, maar misschien nog een tikkeltje te gewaagd.
Gehad, verzot op geweest, op uitgekeken geraakt. Leuk ter roulatie, maar geen pilaar in mijn collectie. Ondanks de stalen caseback had ik (ook op leer) last van groene aanslag op de pols.
Dus dat toch wel. Nou, dan maar liever niet.
Ja nou moet ik wel zeggen, niet op koele dagen hoor. Maar als het ietwat klam en vochtig weer werd buiten, of ik had het zelf warm, dan gebeurde dat wel. Als je het dragen beperkt tot de winter valt het alles mee.
Dat vind ik wil handig om te weten inderdaad. Ik leef vrij actief dus af en toe wat zweterige polsen zij mij niet vreemd. Ik denk dat ik ook niet gelukkig zou worden als mijn polsen mee patineren met het horloge.
Haal je er zo weer af.![]()
De patina is trouwens wel goed te verwijderen met Steradent (reinigingstabletten voor kunstgebitten e.d.)
Ik heb een bronzen Seagull gehad. Die ging weg omdat chronografen het niet zijn voor me. Nu mis ik een bronzen horloge in mijn collectie. Leuk zelf patina opbouwen. Maar welke wil ik? ![]()
Als je de patina ontwikkeling van brons wel ziet zitten, dan ja.
Persoonlijk hoef ik geen bronzen horloges in de collectie. Ik vind het nog steeds als een gimmick op me overkomen, wellicht geïnspireerd door een periode jaren geleden dat redelijk wat merken ineens met andere kastmaterialen aan het experimenteren gingen.
Ik vraag me altijd af. Brons bestaat al een hele lange tijd.
Als het perfect kastmateriaal zou zijn waarom hebben ze in de jaren 50/60/70/80/90 geen bronzen (duik)horloges gemaakt?
Niet tof. Voor mij zijn titanium en staal de ultieme materialen. Het bronzen tijdperk is voorbij, en dat is maar goed ook.
Mocht je iets in een warmere kleur willen ga dan gewoon voor goud.
To each his own, maar Joel Beukers is het vast met je eens
Groen op koper of messing. Patina , ook wel Spaans groen genoemd. De chemische namen zijn koper(II)carbonaat (CuCO3) en koper(ii)hydroxide (Cu(OH)2. Soms ook combinaties met koperchloriden en koper sulfaten.
Op de huid is kopergroen redelijk onschuldig, tenzij je er overgevoelig voor bent, dan kan het een vervelede huidirritatie geven (rood worden en jeuken).
Kopergroen is wel giftig bij inwendig gebruik, dus nooit inslikken of bijvoorbeeld koken van voedsel met (koperen) pannen met een groene aanslag aan de binnenkant.
https://www.cupricoxide.com/nl/news/how-toxic-is-copper-hydroxide-/
Er is ook nog Koperwaterstof arseniet. Daar werd vroeger groene verf mee gemaakt.
Zeer giftig, maar maak je geen zorgen, dat zal je op een messing of bronzen horloge niet aantreffen.