Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Dat Au goud is wist ik wel (chemie gestudeerd). Ging me meer om de notitie. Meestal (eigenlijk altijd van wat ik heb gezien) staat er 10 microns of 20 microns. Ik had al wel dat vermoeden, maar dan zat ik dus goed.

1 like

Russen doen dingen anders…
Die Sekonda is mooi geworden. Had ik jou daar niet een glaasje voor gestuurd? Of paste die niet? Of was dat voor een ander projectje?
Ik weet het niet meer… wordt oud geloof ik.

Was de Palermo :wink:

Voor:

Na:

(Plexiglas mede mogelijk gemaakt door @TKH)

17 likes

De kleine Elka heb ik vandaag weer in orde gekregen.
Van de Staatsmijnen, waar mijn vader ook nog heeft gewerkt.
De DD positie bleef problemen geven. Uiteindelijk een drupje op de ankertap deed het m.
Een FHF 28 met goudkleurige binnenkant…
Ook heb ik besloten om- heel voorzichtig - de lumen eruit te halen en zelfs de cijfers af te deppen. Hij was erg radioactief!
De andere Elke had ik al langer.

18 likes

Mooi gedaan Bas! Bijzonder horloge!

1 like

Het kan zo maar zijn dat mijn vader dit horloge heeft uitgereikt aan een jubilaris. Hij werkte als personeelsfunctionaris vanaf 1954 bij de Staatsmijnen.
Hij is eerst een jaar mee ondergronds gegaan om te weten wat het was!

2 likes

In afgeleide zin toch ook een erfstukje. In elk geval: Erfgoed!

1 like

Eerste horloge van rikketik opgeknapt.
Had hem al klaar maar was even wachten op een goed glaasje.

Hier begonnen we mee.

Was wel tijd voor een beurtje!

Van niet lopen naar dit is erg fijn voor een 50+ uurwerk.

Zo kan die weer een tijdje vooruit!

21 likes

Mooi uurwerk.

1 like

Deze Fero na veel gedoe weer tot leven kunnen wekken.

20 likes

Die Fero’s zijn echt prachtig! Dit is ook een penanker neem ik aan?

1 like

Ja, een EB 1197 en die zijn ook gemaakt als AS 1197 :face_with_peeking_eye::face_with_peeking_eye:

6 likes

Ik heb me vandaag beziggehouden met deze Citizen Alarm. Een beetje complex, maar zeer goed te doen. De staat van het horloge is helaas niet al te best, maar dat kan niet gezegd worden van het uurwerkje, want dat doet het zelfs heel goed. De amplitude is iets aan de lage kant, maar het kan er best mee door (230°)

16 likes

Ha, ik heb dezelfde onderhanden. Regelrechte kopie van de AS 1475.
Maar mooi afgewerkt. Helaas wil die van mij nog niet lukken :cold_sweat:

3 likes

Mooi uurwerkje. Grappig om aan de configuratie te zien dat ook deze weer afgeleid of minstens geïnspireerd lijkt te zijn op het A. Schild ontwerp van de AS 1475 uit de jaren 50 en de AS 1931 uit de jaren '70

image AS 1931

AS 1475

Edit:
Ha, @Basvg, je was me voor met de vergelijking!

6 likes

Beter goed gekopieerd, dan zelf slecht gebouwd…

Het lijkt inderdaad op een kopie. Leuk uurwerk, maar je moet een bepaalde volgorde aanhouden bij de montage.

2 likes

Het AS 1604 uurwerkje van deze Arsenal geserviced en voorzien van een nieuw ankertje vanwege een afgebroken astapje.
Loopt weer prima.

19 likes

Nieuw glaasje zonder ouderdomsscheurtjes.
Horlogeglas.nl

18 likes

Mooi werk Peter! Zeer fraaie horloges, die Arsenals. Fijn dat er weer eentje van de ondergang gered is.

Wat knapt een horloge daar van op hè? Ziet er weer prachtig uit!

2 likes