Toon je “weer levend gemaakte” horloges

Ja, deze helemaal zelf gedaan.

2 likes

Deze is onderdeel van 2 projectjes, Ik heb een uurwerk geserviced, best een spannend uurwerk. Grappig hoe het gehele automaatsysteem in het uurwerk zit in plaats van erop.

Er was een veertje van het incabloc kapot gegaan, die vervangen was wel even erg spannend, maar het advies van @vinwat heeft erg geholpen.

De andere hoefde niet, die heb ik zojuist klaar gekregen:

10 likes

Prachtig duo :ok_hand: :ok_hand:
Goed gedaan. De mijne moet ik nog steeds een keer aan beginnen. Maar ik heb nog 30+ projecten liggen en ik pak toch elke keer weer wat anders uit de projectenbak :sweat_smile:

Ja dat had ik al eens ergens gezien ja, dat maakt het uurwerk wat dunner dan het bekende Tissot werkje.

2 likes

Vandaag heb ik deze Ruhla gerepareerd. Hij liep niet, was erg vies en het glas was kapot.

Dus heb ik het horloge geheel gedemonteerd, alle onderdelen grondig schoongemaakt in mijn schoonmaakmachine. Daarna heb ik het uurwerk weer netjes gemonteerd.
De kast heb ik in de ultrasoon reiniger schoongemaakt.Nu is deze Ruhla weer klaar voor gebruik.

Ik heb nu wel gemerkt dat mijn pols nog meer rust nodig heeft, want deze keer kreeg ik zelfs een Ruhla uurwerkje maar met veel moeite gemonteerd.
Ik heb nu veel pijn dus mijn andere projectjes blijven voorlopig even projectjes.

Vóór

Na

En met een nieuw bandje om de pols.

33 likes

Mooi geworden :+1:

Neem je tijd, rustig aan :four_leaf_clover:

1 like

Snap de verleiding, die groene is ook erg mooi. Nu zijn er dus twee op het forum :sunglasses:
Maar toch maar eerst die pols laten helen zou ik zeggen… Misschien moet je eens een tube Arnika proberen, helpt bij mij prima tegen zowel spier- als gewrichtspijn enz. On topic: de ‘andere’ groene :innocent:

6 likes

Afgelopen kerstvakantie meerdere grote en kleine projectjes met grote en kleine mankementjes, afgerond.
De stand van zaken na 2 weken:

Was best een ontspannen kerst.

27 likes

Tijdje terug een Porta gekregen die van mijn opa geweest is… redelijk geleeft en veel krassen op het glas. Daarna waarschijnlijk 20 jaar in de kast gelegen…
Vandaag polywatch binnengekregen. Ik had er nog geen ervaring mee, maar ik moet zeggen dat ik het redelijk geslaagd vind ondanks wat redelijk diepe krassen die erin zaten.

Voor:


Na:

Nu nog een nieuwe kroon of kroon dop erop laten zetten en dan af en toe gaan dragen.
Zit alleen nog te twijfelen voor een service beurt… had het gevraagd bij een juwelier die ook reparaties doet maar die zei dat het vanaf 180euro is… is dat een normale prijs voor een standaard vintage horloge?

5 likes

Sodeknetter; goed bezig geweest :+1: :+1:
Ik heb alleen twee horloges uit elkaar getrokken en geconcludeerd dat de ene een hoop ellende was en de andere goed te doen. :sweat_smile:

Nou stelde mijn kerstvakantie ook niet veel voor; was erg druk op de zaak dus het waren meer twee lange weekenden :roll_eyes:

2 likes

So, die Sicura vind ik heel erg gaaf :ok_hand:
Is dat nou echt heel anders om zo’n jumphour onder handen te nemen?

1 like

Kleine update
Ben maar een sukkelaar als ik de voorgaande resultaten bekijk :confounded:

Tot nu uit het Kelton pakje én al werkend maar met nog een slecht glaasje en het opwindasje/kroon die toch te lang is :innocent:

Waar / bij welke Firma kan je trouwens nieuwe glaasjes aankopen ?

4 likes

Cousins heeft een ruim aanbod tegen redelijke prijzen, maar de verzendkosten zijn fors (wel snel, binnen twee werkdagen in huis) en ik heb geen idee hoe het nu gaat na de Brexit met BTW en inklaringskosten.

1 like

Merci :hugs:

1 like

Als je onder de 25 pond waarde bestelt is er ook een goedkope verzendoptie, iets van 2.50 pond ofzo. Vermoed dat het nu met de brexit ook verstandig is om als het kan onder de 22 Euro waarde te blijven, dan ben je zeker btw-vrij.

2 likes

Een Eloga met een mij onbekend uurwerk en een prachtige quilloche, maar hij loopt niet echt lekker, dus weer een projectje :scream:

7 likes

Zit ondertussen op de site van Cousins …wat is het gangbare type voor de doorsnee vintage …zo veel type’s :thinking:

1 like

Sternkreuz N is een mooi laag glas wat ik altijd gebruik voor horloges met subseconde. Voor centrale seconde zijn ze soms krap en kan het zijn dat je naar een HW moet.

3 likes

Gaat nu hetzelfde als spullen uit de USA of China bijvoorbeeld.

1 like

Overigens bestel ik glazen ook vaak bij timeparts.nl
De site is wat archaisch maar hij verstuurt snel en de prijzen zijn redelijk.

2 likes

Na een lange stilte heb ik weer wat nieuwe projecten die in omloop zijn. Deze zal ik stukje bij beetje uploaden

Nummer 1 een favre leuba, deze in originele doos gekocht voor een kauwgombal en paperclip

Ontvangst: zonder band en gekrast glas


Eerste indruk is heel gaaf, doet mij een beetje denken aan mijn polerouter door de ring om het glas en de subtiel crosshair dial. Verder voorzien van mooie sword hands. Een zeer sterk mooi afgewerkt chronometer uurwerk!

De doos en buckle die er bij zaten

Nu het uurwerk er was een cover van de capjewel van de balans afgebroken en de wijzers draaide niet mee.

Uurwerk liep raar met op en neer gaande amplitude, niet gek aangezien de balans alle kanten opging

Update volgt!

11 likes