Pelagos zonder datum: love it
Volgens mij is dit niet correct. Het zijn volgens mij twee separate entiteiten en dat METAS een “vervolgstap” zou zijn is niet juist. METAS schijnt wat rigoreuzer te testen dan COSC. Hier een link met de verschillen.
Correct maar je mag niet “chronometer” op de wijzerplaat zetten als je COSC overslaat. Chronometer is een COSC label. Dus omega doet beiden tests. Tudor heeft het ook op de wijzerplaat staan dus deze moeten ook beide tests doen. Je hebt wel gelijk dat het op zichzelf staande testen zijn.
Robert-Jan Broer (Fratello) heeft het mij een keer uitgelegd: Alle uurwerken (die chronometer moeten worden gecertificeerd) worden naar de COSC gestuurd. Die testen alle uurwerk en certificeren de uurwerken als ze voldoen aan de eisen. Die uurwerken komen vervolgens terug bij Omega. De uurwerken worden in de horloges geplaatst en na assemblage worden de horloges een voor een getest volgens de normen van METAS. METAS beoordeeld alle geteste horloges, en wanneer deze voor alles slagen, dan worden ze als Master Chronometer gecertificeerd door METAS.