Ultrasonic cleaner

Als ik jou was zou ik het door jezelf gestarte ‘Ultrasonic cleaner’ van 08 juni
2012 eens doorlezen. Anders koop gewoon de spullen bij HobbyKlok o.i.d.
Daar hebben ze zowel reinigings- als spoelvloeistoffen.

Met vriendelijkie groet,
Inca

het gaat mij niet om welke vloeistoffen, het gaat me erom of ik persee spoelvloeistof nodig heb naast reinigingsvloeistof en hoe ik dat moet toepassen

Dan nog had dat in hetzelfde topic gekund en dus zijn ze samengevoegd :slight_smile:
Ik gebruik alleen water en een beetje allesreiniger. Maar ik doe alleen banden.
Voor horloge onderdelen staat ook genoeg info op dit forum.

Antoni Schreef:

het gaat mij niet om welke vloeistoffen, het gaat
me erom of ik persee spoelvloeistof nodig heb
naast reinigingsvloeistof en hoe ik dat moet
toepassen

die dure vloeistoffen bestaan voor het grootste gedeelte uit nafta, sla de MSQD documenten er maar op na die ze erbij moeten leveren.
en nafta en terpentine, daar zit nauwelijks verschil in, behalve dat terpentine maar 1.49 kost bij de AH.

los glaasje gebruiken in cleaner vol met water. nooit zonder toezicht gebruiken trouwens, en niet inademen.

en ammoniak, tja, vele reinigingsvloeistoffen vermelden heel expliciet dat ze geen ammoniak bevatten.
dat terpentine niet vetrvrij opdroogt is niet zozeer het probleem, wat het moet doen is oude olieresten oplossen. en daar is het nogal goed in.

geen ervaringen met tri, misschien is dat een betere ontvetter.

Pas op met ultrasoon reinigen van double kasten en sieraden… Ik heb voor mijn vrouw ooit een double kettinkje gereinigd. Na reiniging met officiële reinigingsvloeistof in de ultrasoon was al het double verdwenen en had mijn vrouw ook een ander tintje:(…

1 like

Ik heb al van alles geprobeerd voor het reinigen van de uurwerken.
Mengsels op basis van ammoniak en oxaalzuur, terpentine, wasbenzine, stickerverwijderaar, isopropanol als spoelmiddel etc.
Ik ging ook voor de goedkopere oplossingen, maar niet echt tevreden.
Nu zweer ik bij L&R reiniging en spoelmiddelen.
Is wel aan de prijs, maar het wordt wel erg goed schoon.

John

mijn restauraties: www.tentotwo.nl

Mag een gold plated horloge (20 micron) in de ultrasoon? of gaat het laagje er dan van af?