Uniek in Amsterdam, Nederland...Het Horloge museum

Mijn vrouw bezoekt regelmatig musea, in verband met de Corona crisis moet je van tevoren online kaartjes kopen. Misschien is dat hier ook zo, wellicht om rekening mee te houden.

https://www.watchmakermuseum.com/museum/

Goeie tip, Bedankt!

Binnekort zeker een keertje heen :ok_hand:t2:

Doe maar niet. Twee keer zo duur als achter station Strijp-S.

On topic: ziet er gaaf uit!

Die is in 2010 gesloten, lekker actueel Candide :face_with_monocle:

1 like

Het station wel. De business niet. :sunglasses:

1 like

Andersom juist. :joy:

1 like

Review Watchmakermuseum Amsterdam

Als je achtergrond verhalen van allerlei horloges wil horen, dan moet je naar dit museum komen.

Vandaag 10 september 2020 bezochten mijn vrouw en ik het Watchmakermuseum in Amsterdam, zie hier de website: https://www.watchmakermuseum.com/museum/

Voorlopig nog open tot 24 oktober 2020.

Ik ben onder de indruk. Mijn vrouw ook !!

Ik hou van horloges en mijn vrouw van musea, wat wil je nog meer.

Vele nieuwe merken leren kennen.

Veel geschiedenis van horlogemerken leren kennen.

Dit museum onderscheidt zich niet van allerlei super dure merken, maar van horloges waar wat over te vertellen is, dus met achtergrond verhalen.

En zo vertelde Ralph Jansen, de museum eigenaar, prachtige verhalen over diverse horloges keurig gesorteerd over verschillende onderwerpen.

Zoals wat droegen diverse astronauten voor horloges en waarom droegen ze deze, wat is het verhaal hier achter.

Meer onderwerpen zoals het astronauten onderwerp komen ter sprake. Wat voor onderwerpen… die verklap ik verder niet, ondervind het aan den lijve (zeg je dat zo?) :slight_smile:

Ik had met Ralph afgesproken om 14:00 uur deze dag, want hij had een verslaggeefster/fotografe van het NoordHollands Dagblad op bezoek. Die was er nog toen wij aankwamen, dus mijn vrouw en ik doorzochten rustig het 4 verdiepingen oude gebouw door om de eerste indrukken te maken. Nadat de verslaggeefster vertrokken was, kwam Ralph nog DE rondleiding geven, er was tijd genoeg, want verder waren we die doorweekse dag de enige bezoekers. Ik heb zeker 1,5 uur allerlei verhalen achter de diverse aanwezige horloges aangehoord, ik genoot gewoon. Omdat we al op de 4e verdieping stonden, besloot Ralph de rondleiding in omgekeerde volgorde te geven, ongetwijfeld een goede oefening. Ik was blij dat ik zelf ook wel wat wist te vertellen, hoewel mijn kennis aardig verbleekt bij de van Ralph.

Ik vertelde hem dat ik onder de indruk was van een Otium horloge met metalen balletjes die magnetisch voort bewogen, dat zag ik in een video op 1 van de etages. Doodleuk stroopte hij zijn mouw op en zegt: Bedoel je dit horloge? Prachtig, had ik dit horloge nog echt in mijn handen ook. Zo heeft Ralph zeker nog 4 horloges om zijn polsen hangen om te demonstreren. Dat deed mij denken aan vroegere tijden dat een horlogeventer zijn jas opendeed en zegt: horloge kopen? Helaas, trouwens niet gevraagd, was de Otium niet te koop.

Verder heb ik hier nog een paar foto’s om de indrukken weer te geven, uiteraard gevraagd of ik deze mocht plaatsen.

Trouwens de inrichting ziet er goed uit, de horloges komen goed tot hun recht. Hier is zeker over nagedacht en veel moeite in gestoken.

Zeker in deze Corona tijd lastig om bezoekers aan te trekken, maar wees niet bang, de anderhalve meter wordt hier gerespecteerd.

Zaterdag 19 september komt het artikel van de verslaggeefster in de NoordHollands Dagblad te staan misschien staan wij daar ook wel op. Op de website van Ralph staat een contact formulier en zijn telefoonnummer, schroom niet om een vraag te stellen of hem te bellen voor een eventuele afspraak. Want de rondleiding is zeker de moeite waard.

Ik heb Ralph vandaag voor het eerst ontmoet en ben gewoon onder de indruk dat ik dit met jullie wil delen.

Groeten van Dolf.

P.s. Ik zie dat Ralph nou net zijn ogen sluit tijdens de foto, toch plaats ik deze. :slight_smile:

Legenda foto’s:
Foto 1: Dolf en Ralph voor het Watch museum.
Foto 2: Hamilton Automatic
Video 3: Carlo Ferrara Automatic
Foto 4: First man in Space - 1961
Video 5: DE Otium
Foto 6: Conrail spoorbaan
Foto 7: Spywatch
Foto 8: Yema Bipole

Helaas mag ik hier geen video’s uploaden.






8 likes

Top recensie, leuk om te lezen. Ik ken Ralph al meer dan 25 jaar en ik weet dat als ie ergens voor gaat er ook voor de volle 100% voor gaat.

:no_mouth: knuppel

Ik ben er ook geweest. Het was nog in opbouw en ik vond de gave horloges te donker opgesteld - maar wat wil je in een voormalige peeskamer? - maar Ralph weet ALLES van de tentoongestelde horloges.
Toch mooie achtergrond verhalen meegekregen.

Zaklampje mee dus !

Ik was benieuwd geraakt, en heb vorige week een bezoekje gebracht aan het museum. Ralph neemt alle tijd om je rond te leiden. Ik heb me vermaakt met mooie horloges, alle verschillende technieken die worden getoond en verhalen die hij weet te vertellen. Als je even tijd hebt, zeker aan te raden om even langs te gaan. Voor liefhebber een interessante middag horloges-kijken, zeker de moeite waard. Voor de liefhebber van ander zaken, is de buurt verder ook wel interessant :stuck_out_tongue:

Hallo beste medeforummers! Weet iemand hoe het nu staat met dit museum? Ik ben pas net besmet met het (horloge) virus en zou er best naartoe willen! Gaat het weer open? Op de site wordt ik er niet veel wijzer over…

1 like

Leuk, moet eerlijk zeggen dat ik de vorige topics gemist heb.

Ik kom niet vaak in Amsterdam maar dit zou best eens een goede reden kunnen zijn om er naar toe te gaan👍🏻

Wat vond je niet duidelijk aan :

Gewoon even naar onderen scrollen op de website, snap het is nogal veel moeite dat gedraai aan het scroll wieltje van je muis … maar … geloof me tis de moeite waard.

Als je nog iets verder door scrolled vind je ook nog eens een telefoonnummer dat je zou kunnen bellen … :crazy_face:
Ter oefening laat ik dat screenshot achterwege … dat moet je immers ook zelf leren.

Ehh,… Er staat geen jaar bij… Ik dacht dat het misschien een oude website was die door dat andere virus stilgevallen was🙄

leuk dit. Mn dochter gaat nu naar de middelbare, wordt wat ouder enz. en tien van de week om een keer shoppen in Amsterdam. Dit zou daarmee een leuke combinatie zijn

Goed mogelijk, maar dan is het toch handiger om direct bij de bron ten rade te gaan en even te bellen?

Nou, nou, gezellig.

is niet gespeld zoals het hoort, maar dit moet je

Geniet van het zonnetje! :beers:

2 likes

Thanks Typo gefixed :slight_smile:

Dank ik heb echter een pleuris hekel aan dit hete weer en zit heerlijk binnen bij de airco, nu al de beste aankoop van 2022.
En jammer dat je het sarcasme niet oppikte uit mijn berichten, deed mijn best om het niet te serieus te laten lijken.

Cheers !
:beers: