Uurwerk Chronostop rammelt

Mijn geliefde Chronostop heeft een tik gehad en sindsdien rammelt het uurwerk lichtjes in de kast. Als ik de kast open schroef zie ik twee aardig forse schroeven zitten die met een metalen plaatje aan de kast verbonden zijn:

Vermoedelijk zijn dit zogenaamde ‘movement tabs’ (ik weet de Nederlandse term niet). Voordat ik naar een horlogemaker hol, zou het een kwestie kunnen zijn van deze schroeven weer aandraaien om het probleem te verhelpen? Ik zou dan eerst de juiste schroevendraaier moeten kopen, dus vandaar dat ik even wilde polsen of dit überhaupt een oplossing zou kunnen zijn.

1 like

Dat heten doodeenvoudig kastschroeven. :slight_smile: Ik had er ook eentje, bij een inbraak (samen met de rest van de toenmalige collectie) vertrokken helaas.

Vrij grote kans dat het goed aandraaien van deze schroeven het probleem fixt.

Koop een goede set horlogemakers-schroevendraaiers van Bergeon of Horotec, ben je in een keer klaar. Of kijk even hier:

2 likes

Dank voor je reactie, laat ik eerst proberen of ik het zelf kan fiksen. Ik moest toch al eens een goede schroevendraaierset hebben, dus dank ook voor de tips!

Aaaargh, een nachtmerrie die uitkomt…

Even beter kijken @PeterLC. Bij die linker zie je dat het kastplaatje een deel mist. Deze moet vervangen worden :slightly_smiling_face:

Ik zie geen kastplaatjes. Maar je zult het allicht beter weten. :man_shrugging: :slightly_smiling_face:

Rechts zie je iets plats van metaal onder de schroef vandaan komen, de lijn van de metalen ring om het uurwerk is onderbroken. Links zie je dat niet. Zou dat afgebroken stukje nog ergens in het uurwerk zitten?
(Of ik zie het ook niet goed hoor, -5,5 :smile: )

Dit zijn ze. Ze gaan vaker stuk. De rechter ziet er ook wat roestig uit.

2 likes

Typisch Omega om daar zo’n onmogelijke vorm voor te bedenken. Zie je met de 300-calibers ook, ook zo’n drama als daar een plaatje van stuk is.

4 likes

Even een horlogemaker uitzoeken die Omega gecertificeerd is en ze vermoedelijk gewoon op voorraad heeft. Ze zijn niet goedkoop (rond de €10/stuk zo uit mijn hoofd) maar makkelijk te vervangen. Er zwerft wel nog een stukje rond in je horloge dat moet er ook uit.

3 likes

Nou niet zo mopperen op de, ook door mij geliefde, Chronostops Peter! :wink:

mov920

Weet niet meer hoe ik aan de foto kom. Die van mij zijn niet open geweest thuis.

Kan me voorstellen dat zo’n gebogen plaatje eerder verbuigt of breekt bij een val. Anderzijds dempt dat misschien ook enigszins de impact van de tik? Beschermd dus het uurwerk nog iets?

@Portnull komt vast goed met de chronostop. Lijkt me geen grote ingreep, als hij verder nog normaal loopt. Controle door een horloge maker is wel wijs, lijkt mij.

Het zijn best eigenzinnige horloges. :wink:

1 like

Dank voor alle reacties! :+1:

Ja, zo zie ik het ook. Hij loopt inderdaad nog prima, dus dit stootje overleeft hij wel.

1 like