Uurwerk vervangen Kerbholz

Goede middag,

Mijn naam is Davy en ik heb een vraag over horloges waar ik al een tijdje mee loop.

Ik hoop dat dit niet vloeken in de kerk is. Maar ik heb vrij slanke polsen en het heeft nogal even geduurd om een mooi horloge hierbij te vinden. Paar jaar geleden heb ik de Kerbholz Heinrich (Walnut/Blauw) gevonden. De kleine faceplate werkte goed en ik vond het ook een leuke stijl.

Na de aankoop is in de span van een jaar is echter al 2x het uurwerk vastgelopen, de eerste keer werd er gedacht aan een lege battery, maar na 2 dagen liep ie weer niet meer, dus toen is uurwerk vervangen. Paar maanden later was het weer raak. Ik heb het toen met beetje verdriet weggelegd. Toen kwam de pandemie en waren er wat andere zaken belangrijk. Dat zijn ze nog steeds, maar ik zou toch graag mijn horloge weer gebruiken.

Mijn vraag, in hoeverre is het mogelijk om uit een andere horloge hier een uurwerk in te plaatsen wat iets minder last heeft van stofopbouw? Is dat iets wat ik zelf kan doen? Ik heb al contact met Kerbholz contact gehad en die zeggen: out of warranty, sorry.

Groeten,
Davy

2 likes

Hoi Davy,

Ik kan zo 123 nergens vinden welk uurwerk er is gebruikt. Zoek dit even op, dan zijn er hier vast mensen die weten of er een althernatief voor is.

De prijs van het horloge doet me echter vermoeden een vervanging voor een compleet nieuw horloge een betere optie is

1 like

Dat hoort helemaal niet voor te komen. Zit er wel een dekselpakking in - die worden nogal eens gemold door snel-snel-snel “batterijenmannetjes” (m/v). En dan niet vervangen. Had er laatst ook weer eentje op de werkbank. Zonder dekselpakking is er geen enkele waterdichtheid meer en zijn ze ook nauwelijks stofdicht.

Wat ik laatst had, was een slecht aangedraaide batterijklem in een wat oudere kwarts Omega. Eigenaar had al een offerte van 350 euro gekregen. Zat alleen maar een schroefje los…

Het gebruikte uurwerkje is wel handig om achter te komen, eerst. Zal sowieso niet meer dan een paar tientjes maximaal kosten, komt nog wat inbouwkosten bij. Tenzij het OOK een los schroefje is. :grin:

Ga niet zelf zitten pielen, met name de wijzers zijn zeer kwetsbaar en hebben het juiste gereedschap en enige ervaring nodig. Hier een overzicht voor iemand in jouw regio, dit zijn ofwel forumleden en/of beoordeeld door forumleden:

2 likes

Bedankt voor de snelle antwoorden. Ik ga even op zoek naar een lokale horlogemaker :+1:t3:.

Heb nog even op de achterkant gekeken, er staat op: Ronda Swiss Parts Movement.

Ik zal me inhouden en die schroefjes maar dicht laten?

Dat verhelderend niet veel helaas.

2 likes

Dat witte plastic kapje gaat er zo af denk ik. Een Ronda-uurwerkje is op zich niet slecht. Maar allicht zit gewoon de batterij niet goed, wie weet.

2 likes

Batterij ziet er goed uit, geen duidelijke stof te zien hier. Nog ideeën?

1 like

Sony batterijen (is niet leesbaar maar ik herken hem) zijn gewoon goed. Of waren goed, want sinds kort gaan ze onder de naam MuRata. Heb er vandaag nog eentje in een Grand Seiko geplaatst. Dat zal het probleem niet zijn, het Ronda werkje is wel bottom-end - er zal allicht een betere kwaliteit uurwerk in te zetten zijn, die ook past. Desnoods ook van Ronda, want je kunt ook gewoon een maandagochtend-uurwerkje hebben getroffen.

Ik zie verder ook niks geks, de batterijplaatsing is OK. Werkje vervangen is geen slechte optie en hoeft niet heel duur te zijn. Al op de kaart gekeken voor iemand uit je regio…?

Edit - er zit toch wel een dekselpakking in? Ik zie de sleuf, maar hopelijk zit-ie aan je deksel binnenzijde geplakt. Plaats die heel zorgvuldig terug voor het dichtschroeven…!

2 likes

Bedankt voor mee te kijken :+1:t3:

Regio Almere. Ik zag iets in Naarden en Huizen.

Er zat een hele dunner zwarte o-ring, die ik heb voorzichtig in het gleufje gelegd. Maar dat is alles wat er zat. Het horloge is ook alleen maar spatdicht.

2 likes

Naarden is goed, weet ik van kennissen. Je kunt er maar eentje bedoelen en die ga ik niet noemen. :wink:

1 like

Ik had nog een antwoord gekregen van Kerbholz waarom ze hem niet konden repareren (ze zeiden namelijk iets over technische redenen).

Dit was hun antwoord:

thank you for your reply. Movement, glas and frame are inseperable. Therefore, both items cannot be replaced. I am sorry for the inconvenience!

Ik ga nog contact opzoeken met een horloge maker, maar dit beurt niet zoveel positiviteit.

Dit is echt gelul.
Ik vermoed dat ze ze zelf kant en klaar uit China halen en zelf geen kennis of onderdelen hebben.

2 likes