Uurwerken Frederique Constant?

Hi,

Ik was gisterenmiddag vrij en heb wat door Eindhoven gezwalkt. Het viel me op dat er in Eindhoven heel wat juweliers zijn die Frederique Constant verkopen. Ik zou best eens voor zo’n klokkie voelen, vooral vanwege de mooi bewerkte (guilloché) wijzerplaten…

Alleen, toen ik navroeg wat voor uurwerken zij gebruiken (en dan doelde ik op de automaten zo tussen de pakweg € 500 en € 1.000) werd mij verteld dat Frederique Constant verschillende uurwerken gebruikt maar er nooit bijzegt welke dat zijn; voor de duurdere modellen schijnen ze zelf te fabriceren. Ook via hun website kom je niet meer te weten.

Nou ben ik niet zo’n kenner, maar als ik me niet vergis zaten er in de klokkies van deze prijscategorie ETA 2824-uurwerken; ze zagen er (voor een leek met iets meer dan gemiddelde belangstelling voor het mechanische uurwerk) in ieder geval zo uit.

Weet iemand of dat inderdaad zo is? Als dat klopt zijn dit, door de combinatie van mooi verzorgde wijzerplaten/kasten en een fatsoenlijk uurwerk heel aardige klokkies voor hun geld, maar als het uurwerk één of ander flutje blijkt te zijn…

Groet,

Gerard

Dag Gerard,

Frederique Constant gebruikt inderdaad ETA uurwerken zoals 2824 , 2892 , 7750 en 7751 maar heeft hier en daar een aanpassing gedaan. Kloven en platines bewerkt etc. Maar ze hebben ook een eigen uurwerk en dat is de FC 910 ( het horloge met het echappement zichtbaar aan de voorkant) staat geregeld in de horlogebladen.
Het is dus echt GEEN flutmerk!

1 like

Dank je, Jspr,

Ik meende al in één van de modellen de ETA 2824 te herkennen, maar dan met een mooi vergulde rotor met inscriptie en optisch wat “opgeleukt”. De verkoper (van Citroen en Schaap juweliers) zette me wat op het verkeerde been door op mijn vraag bij hoog en bij laag te beweren dat het leuke van FC nou juist was dat ze als één van de weinigen “niks met ETA te maken hadden, maar samenwerkten met de horlogiers-opleiding hier in Nederland”, in Schoonhoven of Amsterdam, daar mocht hij even van af zijn…

Ik wilde niet betweterig zijn en heb maar niet gezegd dat het volgens mij een verfraaid ETA-uurwerkje was, wat bij die prijs van € 675 (als ik me goed herinner, in ieder geval in die buurt) ook logisch leek. Het uurwerk waar jij op doelt noemen ze niet voor niets “manufacture” op hun website, realiseerde ik me later: die maken ze wel helemaal in eigen beheer.

Hoe dan ook, bedankt voor je commentaar, en ik blijf het mooie klokkies vinden.

Gerard,

ik wist helemaal niet dat ze FC nu ook bij SC verkopen. Leuk voor ze (Frederique Constant). Maar wat de verkoper je vertelde is wel waar, ik geloof dat Frederique Constant 1 model heeft dat in eigen beheer is gemaakt en dat is in samenwerking gedaan met de Horlogeschool (of hoe die school moge heten) in Schoonhoven en dat is dus Frederique Constant’s manufacture model.

Wat de overige modellen voor uurwerken heeft heb ik geen idee van, vind het wel leuke horloge’s maar vind dat gat in de wijzerplaat erg storend en volgens mij ben je daar na een tijdje ook wel op uitgekeken.

Oh, maar het model waar ik naar keek was niet met het gat dat jij bedoelt, hoor (wat zij “heartbeat” noemen); daar houd ik ook niet zo van. Ze hebben gelukkig ook allerlei automaten zonder dat gat, maar MET die geguillocheerde wijzerplaat, waar ik op viel.

Het ging mij om:

of:

Verder zien ze er op het eerste gezicht ook wel fraai afgewerkt uit, en als je ze vastpakt heb je wel het gevoel dat je “wat in je hand hebt”; ze stralen wel iets uit.

Groet,

Gerard

Wat ik dan wel weer jammer vind is dat je ze ook bij De Bijenkorf kunt kopen.

in Enschede in ieder geval.

Dan heb je denk ik ook gezien Jspr dat FC daar een hele aparte hoek voor zich alleen heeft. Ik denk dat de Bijenkorf in Enschede die jij bedoelt meer oppervlakte voor FC heeft ingeruimd (verhuurd) voor FC dan menig horlogeverkoper! Dus ik denk niet dat het jammer is, zoals jij zegt, maar dat je blij mag zijn dat je zo veel modellen van FC op één plaats kunt bewonderen (en niet met een schuin oogje naar de dame achter de vitrine kijken hè…).

Gerwin

In Rotterdam ook.

Ik moet ook bekennen dat het voor mij bepaalde afbreuk doet als het bij de bijenkorf licht. Kan er niks aan doen.

Mvg Dennis.

Vind ik een beetje nonsense. De Beijenkorf in Rotterdam verkoopt Ook Maurice Lacroix en nog een aantal behoorlijke merken waar ik nu natuurlijk weer niet op kan komen. Maar in ieder geval Maurice Lacroix.

Meer in het algemeen heb ik ook altijd zoiets: als het aantal verkooppunten bepalend moet zijn voor het image van een merk, dan moet je je met bijvoorbeeld een Rolex of Omega om je pols ook “klootjesvolk” voelen… dan is bijvoorbeeld een Nomos veel exclusiever, want die kun je maar bij vier of vijf verkooppunten in het hele land krijgen.

Een heel ander punt, dat volgens mij veel meer hout snijdt, is: zou je bij de Bijenkorf een goed merkhorloge kopen? Ik niet, bij de Bijenkorf moet je toch maar afwachten welke VMBO-scholier er toevallig de entree voor zijn volgende houseparty staat te verdienen als jij er met je klokje langs gaat, lijkt me… Dan ga ik liever naar een goede horlogier, die zelf ook iets voor je op kan lossen als er iets is.

Trouwens, vroeger (begin jaren '80, als ik me goed herinner) kon je bij de Bijenkorf ook Oris krijgen, toen het nog leek dat het mechanisch horloge nooit meer mee zou tellen… Veel juweliers met Oris waren er toen niet te vinden, maar de Bijenkorf had ze wel. Toch telt Oris weer aardig mee…zo zie je maar.

2 likes

Bij de Bijenkorf hebben ze ook Raymond Weil, Locman, Technomarine, Gucci, TNG, Oris en bijv. Tissot je wordt in Rotterdam wel netjes te woord gestaan, bij menig juwelier word je met “je” aangesproken en weet men ook niet alles.
Het heeft met de positionering vd Biijenkorf te maken. Deze verkoopt veel meer A-merken, ook van kleding enz. Ik stoor me er niet aan. Je kunt het ook zo zien: als deze merken van mening zijn dat de B. te min is, leggen ze hun horloges daar niet neer…

MVG

Wat weten jullie van de Business Timer; weliswaar niet automatisch, maar ik vind hem toch wel erg mooi. Iemand ervaringen???

Ruben, ik vindt het value for money.
Hij is functioneel als een casio en heeft de uitstraling van een Patek/v&C.
Ik draag deze bijna elke dag, en ben trots hem te showen.
Als ik een andere omdoe mis ik weer de aanduidingen die dit horloge heeft.
Het mooiste vindt ik de wijzerplaat en hoe het logo erin verwerkt is, heeft tevens de charme van emaille, daar moet je em eigenlijk voor in je handen hebben gehad.
Minpuntjes:

  • blauw geverfde wijzers ipv geblauwd staal.
  • lelijke donkere band zonder vouwsluiting.

Goedemiddag allemaal,

Dit is mijn eerste bijdrage en tegelijkertijd vraag.

In 2006 kocht mijn eerste mechanische horloge. Bij Bonebakker (destijds vestiging Den Haag)
Ik was/ben onwetend, en wilde een mooi en bijzonder gouden horloge.

Ik koos voor een rosé gouden Heart Beat Manufacture handopwinder gelimiteerd op 99 stuks (FC-910MC3H9)
Toen de verkoper zei dat ik het horloge elke 5-7 jaar een servicebeurt diende te geven, dacht ik in mijn onwetendheid dat dit onzin is en besteedde er geen aandacht an.

Nadat het horloge 11 jaar bijna dagelijks is gedragen en de afgelopen 8 maanden ongedragen in de doos heeft gelegen, omdat ik op reis was, moet ik nu vaststellen dat ik het niet meer kan opwinden.

Nu wil ik het horloge graag weer hersteld krijgen, en weet niet waar ik het beste terecht kan. Bonebakker in Den Haag is al jaren geleden verdwenen, Bonebakker in Amsterdam doet niet meer in horloges en moet het opsturen naar FC in Zwitserland.

Wie weet iets van dit horloge/uurwerk en kan mij zeggen hoe ik dit het best aan kan pakken?

  • Toch terug gaan naar Bonebakker in Amsterdam en hen vragen om het op te sturen naar FC?
  • Zelf contact opnemen met FC en het zelf opsturen?
  • Naar een ander kundig horlogemaker gaan en vragen of hij/zij dit horloge weer kan herstellen?
  • Andere optie waar ik nog niet aan heb gedacht?

Aangezien het, in mijn verhoudingen, gaat om een kostbaar horloge en het inmiddels ook een immateriële waarde heeft gekregen, zou ik constructieve reacties zeer waarderen

Alvast veel dank!

2824

Hoi,

Je kan ermee langs Schaap en Citroen of Steltman. Zelf ga ik liever bij Van Willigen langs.
Als Hagen-aar/-ees moet je deze winkels kunnen vinden.
Verder is er nog Gaemers, vroeger zat deze gewoon in de stad. (https://gaemers.nl/)
Denk niet dat dit de goedkoopste oplossingen zijn maar zou deze mensen wel mijn horloge toe vertrouwen.

@Arvid: en anderen natuurlijk ook

Dank voor je reactie en tips.

S&C, Steltman en Van Willigen weet ik wel te vinden, aangezien die drie, naar ik meen, op een rijtje zitten in de Hoogstraat.
Bij van Willigen las ik dat zij de horloges niet zelf repareren, maar alle klokken naar de Service Centers van de desbetreffende fabrikanten zenden. In het geval van FC is dat R&E Customer Services (in Aalsmeer) welke ik vandaag direct heb aangeschreven.
Wat S&C en Steltman doen, weet ik niet maar kan ik nagaan.
A. Gaemers Chronometrie kende ik niet. Ziet er kundig, deftig en duur uit, hoewel ook zij reparaties en servicebeurten tegenwoordig uitbesteden aldus hun website.

Ook las ik hier op het forum dat servicebeurten buiten de garantietermijn (en na 12 jaar denk ik dat die wel zo’n beetje verstreken is) vaak goedkoper zijn bij onafhankelijke horlogemakers. Kan iemand mij uitleggen waarom?

Geldt dat ook voor in-house kalibers? Kan een onafhankelijke horlogemaker goed uit de voeten met mijn FC-910 of denken jullie dat ik voor zoiets toch beter naar FC zelf kan gaan?