Vakschool Schoonhoven

Beste eventueel aankomend klasgenoten,

Onderstaand het mailtje en de info op de website van schoonhoven.
Uurwerk maken (horloges) voor gevorderden wordt vanaf jan09 al gegeven in Schoonhoven. Ook de cursus automaten: Schoonhoven.

De locatie voor uurwerk maken (horloges) basis is nog niet bekend.

Dit hebben we natuurlijk ook zelf in de hand.
Wellicht allemaal info opvragen over de basiscursus in Schoonhoven?
Hoe meer vraag hoe sneller ze geneigd zijn het in Schoonhoven te geven.
Het adres: vakschool@zadkine.nl

Wil je het emailadres van degene die de cursussen coordineert stuur me even een PB. Een rechtstreeks emailadres posten vind ik niet gepast.

Jack.

Beste belangstellende,

U heeft informatie aangevraagd met betrekking tot de cursus: Uurwerkmaken horloges(basis). Op dit moment zijn we druk bezig met het in kaart brengen van de verschillende mogelijkheden. Dit vraagt iets meer tijd dan verwacht. Zodra de informatie gereed is sturen we deze zo snel mogelijk naar u toe.

EN DIT STAAT ER OP DE WEBSITE VAN SCHOONHOVEN:
Uurwerkmaken klokken(basis)
Behandeld worden de meest voorkomende reparatietechnieken en het afstellen van de verschillende gangwerken. De lessen bestaan uit een theoretisch en een praktisch deel.
Duur: 20 lessen
Aanvang: oktober 2008 locatie nader te bepalen.

Uurwerkmaken klokken(gevorderden)
Tijdens deze cursus wordt dieper ingegaan op de vaardigheden en techniek die tijdens de basiscursus aangeboden zijn. Ook stijlleer klokken en de ethische normen met betrekking tot restauratie van klokken wordt behandeld.
Duur: 14 lessen
Aanvang: maart 2009 locatie Schoonhoven

Uurwerkmaken horloges(basis)
Een praktijkcursus waarbij het mechanisch horloge centraal staat. U werkt aan een zakhorloge en een handopwindbaar polshorloge voorzien van datumaanduiding.
Duur: 20 lessen
Aanvang: oktober 2008 locatie nader te bepalen.

Uurwerkmaken horloges(gevorderden)
De cursist maakt individueel een keus waarin hij/zij zich verder praktisch wil bekwamen. Daarnaast komt het onderwerp Spiraalveren klassikaal aan bod.
Duur: 20 lessen
Aanvang: januari 2009 locatie Schoonhoven

Uurwerkmaken automatische horloges
De cursist maakt kennis met de werking, demontage, montage en het klant-gereedmaken van een automaische horloge.
Duur: 5 lessen
Aanvang: nader te bepalen locatie Schoonhoven

Ik heb afgelopen week bericht gekregen van de vakschool en de website is aangepast:
http://www.vakschoolschoonhoven.nl/uurwerkmaken%20horloges%20basis.pdf

Ik heb ook nog even gesproken met Machiel Kalf:

De cursus in Amsterdam geef ik sinds 1992. Dus daar heb ik veel ervaring
mee. Normaal duurt die 20 avonden. Maar daar de afdeling per 31/12 wordt
gesloten kan er maar een cursus van 15 avonden worden aangeboden. Het leuke
deel, het zelf bouwen van een eigen zakhorloge, valt af. Helaas, het is niet
anders.

Ik ben er nog niet helemaal uit of ik de cursus ga doen als Machiel al zegt dat ik het leuke deel ga missen.

Ik ben dit jaar en vorig jaar ook op de vakschool geweest (Zilverdag). Erg mooie school waar ze volgens mij ook uurwerkopleidingen hebben. Alleen redelijk jammer dat het nu onder Zadkine valt.

Ik wens je in ieder geval veel succes met het vinden van een opleiding daar Alex!

Mijn zuster is 2e jaars goudsmid in Schoonhoven en ze doet het behoorlijk goed.

Hou ons op de hoogte.

als de begin cursus voor horloges in Schoonhoven wordt gegeven wil ik wel

Groet
Arie

De begin cursus is dit jaar voor het laatst in Amsterdam, vanaf volgend jaar in Schoonhoven.

omdat er dit jaar maar 15 lessen zijn maak je niet een eigen zakhorloge dat je mee naar huis kan nemen. Dus naast een certifikaat krijg je geen aandenken.

Machiel geeft wel weer les dit jaar, omdat ik in Haarlem woon en Alkmaar werk denk ik dat ik dit jaar me wel inschrijf. Schoonhoven is te ver uit de richting.