Nee, het enige micro-rotor binnenwerk dat in China in productie is, is de Hangzhou 5000 familie en die is totaal anders wat de layout betreft. Ook Vaucher lijkt me niet heel waarschijnlijk gezien de afwijkende layout. Ik weet dat Le Cercle Des Horlogers heel wat micro-rotor binnenwerken ontwerpt en bouwt, o.a. voor Speake Marin.
Ah, HF op z’n best.
Een Nederlands bedrijf die z’n kop boven het maaiveld uit steekt en niet de echte kenners van haute horlogerie en commercie op HF raadpleegt. Dat moet natuurlijk afgekraakt worden.
Met zulk een heritage moet het wel goed zijn.
Dat ze iets proberen is leuk. Dat ze proberen doen uitschijnen dat ze een historie hebben, hadden ze kunnen laten vallen. Ik werk in cybersecurity. Moet ik nu ook gaan kijken welk beroep mijn bed-bed-weetikveel-overgrootvader had in 1795, zodat ik gebaseerd op het feit dat hij toen een grendel op een staldeur geschroefd had, kan zeggen dat de “heritage” van mijn bedrijf tot 1795 teruggaat? ![]()
De hele zwik met Monaco en het doneren van een horloge aan een pief (die dat ding niet eens gaat bekijken, als het überhaupt al tot bij hem zelf raakt) en het veilen voor prinses huppeldepup fonds is allemaal heteluchtgeblaas. En ja, daar prikt iedereen meteen doorheen dan dan vertrek je van minder dan nul.
Maar puur droog gezien, zonder de fake heritage en de onnodige poeha: oprecht benieuwd wat daar in zit. Ik heb een zwak voor sonneries.
Ik kan weinig (be)oordelen over zo’n Van Bergen. De tijd zal het leren. Wel weer de zoveelste met geïntegreerde bracelet. Maar ik ga vooralsnog wél met je mee; met bijvoorbaat alles meteen afkraken heb ik ook weinig. Het kan verkeren, wel vaker werden merken of modellen afgekraakt waarna ze vervolgens heilig werden verklaard.
Hmm, op hun website staat duidelijk dat die heritage in klokken en carillons ligt. Wat ook gewoon klopt.
Als je eens in de buurt bent, leuk museum om eens te bezoeken, ben er vorig jaar geweest:
Die heritage van de geijkte merken hier ben ik ook niet altijd van onder de indruk. Die heritage wordt ook regelmatig overdreven, verzonnen, of het wordt een eeuwig stokpaardje om vooral niets nieuws te hoeven bedenken.
Vooral dit. Ingebeelde of leugenachtige heritage is een rode vlag. Als je het dan in je merknaam zet om het extra in de verf te willen zetten dan haak ik sowieso af. Op dealtjes websites komen vaak horloges langs die pochen met heritage die uit de lucht gegrepen is en nieuwprijzen hanteren van 3k of meer om het uiteindelijk aan Jan met de pet te verkopen voor €400, wat nog steeds €250 teveel is voor een kat in de zak.
Zeker. Maar dat heeft geen hol te maken met horloges, toch - en hun klokkenbusiness is ook al bijna 50 jaar wijlen. Okee, het horloge heeft een gong, dat is een leuke knipoog. Maar uit de basis hebben ze niks met horloges gedaan tot nu dus. Het is gewoon lastig om dat toe te geven blijkbaar, zelfs gestelde merken willen persé oud en established lijken. Hadden ze nu bijvoorbeeld begonnen met “we zijn een splinternieuw merk, en onze eerste creatie is met een knipoog naar een voorvader die klokken maakte”. Sympathiek, eerlijk. ![]()
Ja. Beetje zielig ergens.
Klopt. Vooral daarom dat ik nu nieuwsgierig ben over dat binnenwerk, want gezien de specs die ze vermelden kan het geen cheapo Chinees ding zijn, dus er moet wel iets van aan zijn. ![]()
Men hoeft hier iig geen winkels voor te sluiten wegens overdadige belangstelling, dat is dan weer positief.
Dat willen de mensen tegenwoordig niet meer. Alles moet een ‘heritage’ hebben. En vrijwel alle merken doen mee met die onzin, en de meest debiele verhalen worden de wereld in geholpen.
En op onder andere HF zijn ‘we’ er heel goed in om dat dan vooral na te praten en als waarheid aan te nemen. Kijk alleen al naar het zinloze ‘inhouse’ geneuzel, en welk merk het eerste duikhorloge, vliegtuighorloge, bergbeklimhorloge had.
MAAR HIER VOOR DIT MERK NIET!

![]()
Van Baerle weer actief?
Achter het merk zit o.a. Daniel van Ree, die naast zijn eigen (geflopte?) horlogemerk ook ervaring opdeed bij Grönefeld. Dat is toch geen pannenkoek, lijkt me. Met zijn eigen merk was hij misschien te vroeg in de markt, of te duur? Geen idee.
In 2009 oogde alles nogal oldschool, als je dit zo terugziet.
https://horloge.info/een-nederlands-horloge-met-eigen-dna/

Zo zagen websites er toen uit, niet eens zolang geleden…
Dat het nieuwe horlogemerk een hoog Dubai-gehalte heeft is niet ieders smaak, ook niet de mijne, maar ze proberen op hun eigen manier een merk te lanceren op een niveau dat een gemiddeld Microbrand met Seiko automaat te boven gaat - en kennelijk houden ze zelf wel van die Instafamous extravaganza. Ik zal ze op mijn favoriete Zwitserse camping niet tegenkomen als ik hun profielen online goed inschat… ![]()
De familie is erbij betrokken, overigens met een telg die zelf niet stil zit als je je even inleest in zijn CV. Hij is geen keyboardridder geworden, ondanks zijn adelijke afkomst.
We zijn dus al een stuk verder.
Hier een foto van de lancering in Monaco, kunnen we het zo beter zien? Ik heb geen flauw idee welk uurwerk de basis vormt.
Geen Chinees uurwerk, iets wat ook nergens stond, want Swiss Made.
Ondanks de ingevulde bullshitbingokaart zie ik geen losse link met de familie van Bergen, maar een directe schakel met een familie die veel heeft betekend in de wereld van klokken. Dat is niet uit de duim gezogen, misschien wat vergezocht, maar het past in het huidige beeld in horlogeland dat ieder merk of model “een verhaal” moet hebben. De echte verhalen zijn al uitgekauwd, dus krijg je ook dit soort waargebeurde sprookjes. Het is niet anders.
Na al het Swatch-AP moddergooien is het klaarblijkelijk moeilijk om marketing bullshit van feiten te onderscheiden. Met hoge bloeddruk wordt er vanalles geroepen. Onnodig, lijkt mij. Ik vind dit ook pretentieus in alle opzichten, maar dan hoef ik het nog niet af te zeiken.
Het kaf van het koren scheiden zou ik zeggen, als je genoeg geld hebt koop je een ‘exclusief in-house’ uurwerk bij een gerenommeerde Zwitserse uurwerk fabrikant en noemt het een eigen uurwerk. Vast een goed uurwerk maar ‘eigen’ is dan een ruim begrip.
Er zijn weinig fabrikanten over die alles zelf ontwikkelen en fabriceren, vroeger was het kleine Zenith stoer, met zijn eigen El Primero en Elite uurwerken, maar zo klein dat ze een goede en makkelijke overname kandidaat voor een groot concern waren.
Als je het mooi vindt koop het vooral, maar ik zou het zeker niet doen op basis van het kontverhaal dat ze er aan vastplakken.
Ha, kijk. Dat is wel interessant. Grote dikke gong zichtbaar. ![]()
Zegt mij ook helemaal niks. @chi_kwadraat een idee misschien?
Ja, beetje zonde ergens. Maarreuh, klokken als in…
… niet
en dat maakt wel een verschil qua betekenis op HF.
Bij 3 kapotte pixels mag je hem retourneren!
Bellen gieten is inderdaad maar een klein onderdeel van de uurwerktechniek in een klok.
Die waren er vroeger ook niet. Er waren gewoon veel bedrijfjes met hun eigen expertise, en bedrijven die er een eindproduct van maakten.
Tegenwoordig ‘geilt’ bijna iedereen op inhouse, en is dat woord meer verworden tot een populaire marketingterm dan dat het daadwerkelijk iets in houdt.
Best een fraai horloge maar wát een geld.
In welk house?