Vanavond wordt het weer volle maan...

Geen maanfase in mijn horlogedoos. Misschien over 20 jaar een platina co axial speedmaster of zo :joy:

1 like

Tsja, geen maanfase. Echter wel de Blue Moon, met de gouden maan aan de secondenwijzer op de nachtblauwe emaille plaat. Jawel, door de Japanners opgedragen aan de Volle Herfstmaan.

Mag wel meedoen toch? :wink:

6 likes

Mooi horloge! :ok_hand::sunglasses:

1 like

Tsja, daar ga ik denk ik toch voor sparen. Een erg fascinerend horloge en wat eigenwijzer dan andere.

2 likes

Iemand moet inderdaad de wacht houden… en deze staak zal vast wel afdoende zijn… :sunglasses::+1: Ik zet een mandje met tenen knoflook naast mijn bed. ‘Baat het niet, dan schaadt het ook niet!’ :wink:

1 like

Zeer mooie perpetual calendar.:ok_hand::slightly_smiling_face:

Goedemorgen Jaco,

Dat dacht ik ook, en toen ik ergens een “sonderangebot” zag was ik snel verkocht.
Leuk van deze is ook dat de maanfase volledig elektronisch geregeld is. Meestal wordt een 1:59 vertraging op de datumwissel toegepast waardoor de maanschijf in 59 dagen ronddraait. Met twee manen op die schijf kom je dan op een periode van 29,5 dagen en dat is niet helemaal exact (29,53…), waardoor de maanfase na 2 jaar en 7 maanden 1 hele dag uit de pas loopt. Bij de wat kostbaarder versies wordt een 135 x 630 reductie toegepast op de rotatie van de secondenwijzer, waardoor de onnauwkeurigheid afneemt tot 1 dag in ongeveer 122 jaar. Christiaan v.d. Klaauw weet zelfs mechanisch een nauwkeurigheid te halen van 1 dag op 11.000 jaar, maar hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen is mij duister. Ik heb er flink aan zitten rekenen maar ik krijg het niet voor elkaar. Misschien dat @stefanketelaars daar meer van weet. Immers, hij is ook bezig met een “real moon” in een van zijn nieuwste creaties.
Hoe het ook zij, met elektronische aansturing is een (bijna) willekeurige nauwkeurigheid te halen. In VHDL is dat een koud kunstje. Bij de Certina is dat ook goed te merken. Ik heb hem nu zo’n anderhalf jaar en hij is na de eerste instelling nog steeds spatzuiver. Heel erg blij mee, dus. :smiley:

4 likes

Dit is voor vampieren, weerwolven kun je doden door het hart of de kop te verwijderen. Een andere optie is een paar schoten met zilveren kogels.

1 like

Dank voor de toelichting!

Ik heb al vaker naar deze Certina zitten loeren.

Hoewel ik eigenlijk een Longines VHP op mijn lijst heb staan als “superquartz”, is deze Certina gezien de maanfase veel interessanter. Ik was hem een tijdje bijna vergeten…

Hm… Bijna kerst… :thinking:

2 likes

Ik hoor het al Dennis… jij hebt vaker met dit bijltje… nou ja: staakje gehakt! :smile:

1 like