Juiste veer voor Venus 180

Veren vraag.
In Bestfit staat de veer 5155 (1,75 mm hoog) genoemd voor de Venus 180.
Als ik zoek op ebay of zo naar een veer voor de Venus 180 zijn ze 1,60mm hoog.
Welke moet ik hebben ?

1 like

Hier heb je 3 verschillende referenties :+1::slightly_smiling_face:
Ik zou die verkoper op eBay dus niet echt vertrouwen. Als je veer te hoog wordt gaat je trommel misschien niet mooi dicht en krijg je te veel slijtage. Zoals je ziet zit bij onderstaande referenties er ook wel is 5 honderste afwijking in, dit zal in de veerkracht niet het grootste verschil maken. Mogelijk wordt het bij de ene wel weer gecompenseerd in lengte en of dikte. Vind het sowieso altijd een prachtige discussie die veren omdat het volgens mij allemaal empirisch bepaald is. Hopelijk kun je er iets mee. :grin:

6 likes

Bedankt voor de info.
Op ebay verschillende verkopers gezien met een originele verpakking met de breedte 1,6 mm.
Vreemd hoor.

2 likes

Hij zal in ieder geval passen :joy:
En Dirk heeft een speciaal boek met alleen maar prelveren erin denk ik…

Maar nu serieus, waarom meet je niet op wat er in zif?

2 likes

Ik heb hem gemeten, hij is 1,69 mm.
Maar wat er in zit is niet altijd wat er in hoort, vandaar mijn vraag.

4 likes

Arme Dirk wel met rust laten he, die heeft nu nog nachtmerries over prellen :joy::joy:

3 likes

Klopt, maar als er nu 1,69 inzit dan zal het zeker geen 1,60 zijn…

1 like

Ik heb al mijn boeken door chatgpt heen getrokken en alle veren zwakker voor laten schrijven :joy::joy::joy:

Jezus wat een ellende altijd met die veren he

1 like

Veren is een heel gebeuren. Iedereen roept wat anders, ook veer fabrikanten van vroeger zijn het nooit eens (zie die boekjes). Ik denk naast smering, een vergelijkbaar onderwerp waar sommige horlogemakers flink om kunnen gaan steigeren. Ik zou zeggen: stop er iets in waar jij vertrouwen in hebt en kijk gewoon even hoe die uiteindelijk loopt…. :grin:

1 like

Klopt helemaal.

Ik denk dat ik dat maar doe, een zelfde terug erin.

1 like