Kreeg toevallig van de week een update over een glaasje vervangen van m’n oudste kwarts, maar die is vermoedelijk van.een bouwvakker geweest…
Dat is nog eens een ‘hidden feature’
In elk geval geen kans op corrosie.
Maar wél op houtworm
Wat heb jij allemaal gevonden onder de motorkap
Tja, een houtschroef ben ik nog niet tegengekomen.
Maar ja, heel vuil, dat is evident, ik kom ook de meest vreemde dingen tegen van vuil tot heeeeeeel veel vuil.
Rondzwervende en gevuld met aangekoekte brokstukken van o.a. verharde en vervuilde en gegomde olieresten. tot en met op modder lijkende smurrie. Inderdaad lijmresten en plakband, extra schroeven door de wijzerplaat in de platine. Gekker kunnen ze het niet maken, de gevleugelde uitspraak van de belastingdienst, die we inmiddels ook hebben leren kennen van hun geknutsel met zg. frauderende subsidie belastingzaken die tot op heden nog niet zijn opgelost.
Zelf een keer een Omega moeten nakijken voor iemand die dacht dat het nog wel gemaakt kon worden, die kennelijk in een brandstapel of huis of auto was achtergelaten en waarvan het binnenwerk zodanig was verbrand dat er niets meer van te bakken was.
Ook tegengekomen een zg. gerepareerd verend onderdeel, gemaakt uit een haarspelden.
Hieronder laat ik een binnenwerkje zien van een zakhorloge met op de wijzerplaat een extra aanduiding voor de weekdag, datum, maand en zon/maanstand.
Op zich een simpel uurwerk, de complicatie zit onder de wijzerplaat, op zich ook vrij simpel maar voor die tijdsperiode toch wel een ingenieuze innovatie.
Veel van dit soort zakhorloges werden niet uitgerust met een handmatige instel mogelijkheid waardoor het bijna onmogelijk was en is om alle data venstertjes goed op de juiste instelling te krijgen.
Dit exemplaar heeft echter wel de benodigde instel pennen die netjes verwerkt zijn, de pennen worden geleid door een geboord gaatje in de rand van de platine en de uiteinden vallen dan net onder de rand van het glasdeksel waar kleine uitsparingen zijn aangebracht.
Dit is goed te zien op de laatste foto van het horloge met de wijzerplaat al in de kast en wel even voor indexcijfer 1, vlak achter het indexcijfer 2, net voor het indexcijfer 5 en vlak voor het indexcijfer 9.
Ik heb inmiddels een aantal van deze zakhorloges gerestaureerd en laat foto’s van dit exemplaar zien van na het verwijderen van de wijzerplaat en wat ik aantrof,
Na da demontage alles in de Elma gedaan, onderdelen gecontroleerd op eventuele beschadigingen, waar nodig bijgewerkt, tappen en tapgaten nagekeken Spiraal schoongemaakt en geplooid. Intussen gedurende het schoon draaien in de Elma de wijzers weer in orde gemaakt bijgebogen en passing gaten nagekeken en zo nodig op maat gemaakt.
Gemonteerd olie en vet op de juiste plek gedaan, een paar slagen opgewonden en warempel als een feniks wedergeboren en loopt weer zoals het moet lopen. Als laatste gekalibreerd op de timomat, ofwel het kompas op tijd stellen.
Overigens heb ik dit exemplaar als eens eerder in een andere topic voorgeschoteld.
Volgens mij was dat in de topic Toon je “weer levend gemaakte” horloges
Deze topic zou een onderdeel kunnen zijn van dat topic.
dixi
Kwam laatst deze bagger tegen onder de wijzerplaat van een oud zakhorloge.
De wijzerplaat was met klodders teer vastgeplakt op het uurwerk.
Je hoeft maar net je dak vernieuwd te hebben en nog een potje teer hebben staan.
Dan is de keuze gauw gemaakt
Zoals een heeeele ouwe collega regelmatig zei: In tijd van oorlog, schilt men aardappelen met een bijl…
Inderdaad, creatief met wat je hebt
Leuk verhaal en vooral ook schitterend uurwerk
Juzusmina
Wat is dat ?
Somebodies lunch ?
Kon het water er uit gieten… …liep uiteindelijk weer prima, alleen de datum verzet niet meer.
Foto is van voor de schoonmaak…
Oorzaak was de dekselpakking, die was zo dik als een haar en geknapt.
Eigenaar is er prima tevreden mee weer.
Roestschade. Stift was een geheel met de opwindraderen. Heb de dremel in de opwindraderen moeten zetten om de stift eruit te kunnen krijgen.
Schade bleek na een grondige schoonmaakbeurt verder erg mee te vallen.
een horloge die in de grond heeft gelegen. Op de foto zie je vloeistof die bedoeld is om de rommel los te weken.
Nou kom maar door met die casio waarvoor ik je geliked heb
Ja, dat soort schade heb ik hier ook wel eens gezien… …voor de leek, dit krijg je bij een versleten rotorlager. En bij een Rolex hoor je dat niet, i.t.t bij een ETA.