(Vintage) dress watch

Er staat een mooi horloge van @Farfal te koop.

Weet niet of dit wat voor je is?
Gr.Wander

Edit: sorry, zie nu dat je een dresser watch zoekt… :smile:

no offence! :sweat_smile:

2 likes

Ik wil je bedanken dat je echt de tijd hebt genomen om een reactie met veel informatie te schrijven!
Het is waar dat omega horloges nogal prijzig zijn en ik zat wel in wat onderhandelingen maar misschien is het verstandig over een paar jaar me aan omega te wagen.
Ik ben al bij een handelaar geweest en de collectie daar was adembenemend. Wel ver ver ver boven mijn budget maar dat is eigenlijk hoe ik bij omega horloges kwam, ik had daar een 36mm horloge gepast als ik het goed had en dat zat erg goed om mijn kleine pols.
Ik ga meteen een plastic schuifmaat bestellen, dat komt altijd van pas!
Ik denk dat ik rustig de tijd moet nemen om een horloge te zoeken. Wellicht kan ik altijd voor een hybride gaan. Een horloge wat je zowel dressy als meer zakelijk kan dragen afhangend van het bandje. Zo’n gevoel heb ik bij mijn sarb033 namelijk ook en door mijn kleine collectie is dat misschien wel handig.

Misschien heel stom maar ik wil eigenlijk een niet japans horloge gaan kopen. Ik heb tot nu toe alleen maar Casio/citizen/seiko gedragen en wil daarin wat variatie aanbrengen. Toch bedankt voor de tips!

Ook al was dit niet echt waar ik in eerste instantie naar zocht, ik vind het oprecht een mooi horloge.
Nu denk ik bij mezelf, ik kan ook later nog een dress watch kopen…
Ik gebruik nu deze als dress watch. ik weet alleen niet of ik dit als serieuze dress watch kan gebruiken.

Mijn verzameling gaat op deze manier erg uitbreiden haah.

1 like

Story of my life :wink:

1 like

Je hebt al dress watches, dus leef je uit zou ik zeggen :wink:

Vintage is doorgaans kleiner dan 36mm, deze maat alleen al werkt daarom wat prijsverhogend. Maar wel haalbaar binnen budget.

Maar als je een bescheiden pols hebt is 34mm prima te doen en is het aanbod véél groter, vooral zo na eind zestiger jaren. (Begin jaren vijftig was het nog veel 30-33mm)

Hoe zie je precies het verschil tussen bandkeuze voor dressy en zakelijk?

Je hebt gelijk dat 34mm ook prima te doen is. Het hangt echt van het horloge af.
Ik draag de originele stalen band voor het dagelijks leven maar op een leren band vind ik hem wat dressier staan.
Dat is het verschil voor mij qua zakelijk tov dressy.

Leer wordt idd dressier gezien dan staal. Vintage dresswatches hebben zelden bijpassende stalen banden. Soms zit er staal op, maar dat is dan bijna altijd fixoflex (een rekband, soms epileerband genoemd). Vaak is de rek er wel uit.

1 like

Ik had het ook meer over in het algemeen dan over vintage dress watches met die statement die ik maakte want zoals je zelf al zei, zijn vintage dress watches bijna altijd met leren banden. Dit is eigenlijk geen probleem want deze horloges zijn toch echt als dress watches bedoelt maar bij sommige horloges die je voor meerdere manieren kan dragen is het een ander verhaal.

Oh nog een tip: Een stalen kast is ook prijsverhogend, maar heeft ook meerwaarde. Het alternatief is een verchroomde kast. Wat overigens niet slecht is, er zijn heel mooie werkjes in chromen kasten gemaakt. Tot diep in de jaren zestig waren stalen kasten geen gemeengoed, en tot een eind in de jaren zeventig zijn verchroomde kasten veel gebruikt.

1 like

Goede adviezen zijn er gegeven; daar kan je mee verder!

Ik sluit me helemaal aan bij wat @Hieronimus zegt en ik zou inderdaad gaan voor een mooie vintage dresswatch van een wat kleiner (onbekender) Zwitsers merk. Zo kan je een goede deal doen en veel waar voor je geld hebben. Er is veel voorhanden, ook hier op het forum en inderdaad- zoals gezegd- gooi het hier in de groep als je serieus iets op het oog hebt!

Veel succes! :+1:

Zou je aanraden een oude Tissot te zoeken! Zwitsers, betaalbaar en een mooi merk.

Mijn oudje is uit 1948

5 likes

Zeer mooi klokje! :+1:

Ook een zeer handige tip om met een lager budget een mooi klokje te vinden. Hier kan ik wat mee😀.

Dat is de les die ik hier ook uit leer. Ik ga me erin verdiepen en als ik wat op het oog heb zal ik het op het forrum posten.

Wat een mooi klokje! Dat doe je goed😀

Zeker mooi klokje, jammer van de (te) moderne band… ik zou persoonlijk kiezen voor iets meer klassiek, iets dat beter bij de dial past.

Goedendag Hieronimus,

Ik heb laatst een oud opwindbaar horloge gekregen van het merk trumpf.
Ik kan verder niks hierover vinden op het internet.
Zou u mij meer informatie hierover kunnen geven?

JvdKooy

2 likes