Vintage horloge restauratie (Youtube filmpjes)

Erg leuk filmpje over een vintage horloge restauratie op Dumpert :wink:

7 likes

Ik heb even je titel aangepast, dat linkje was weinigzeggend volgens mij … :wink:

1 like

ik vind het toch zonde dat ze de wijzers relumen.

Dat ben ik met je eens, maar als de lume er uit is gevallen dan heb ik daar minder problemen mee, zeker als het ook in de juiste kleur wordt gedaan.

Wat ik nooit begrijp is dat vintage auto’s weer helemaal als nieuw worden opgeknapt en we dit bij horloges zonde vinden. Ik ben overigens een voorstander van het totaal nieuw maken van een horloge. Patina doet me niets. Je laat bij een auto toch ook de roest en gaten niet zitten?

2 likes

Heb ik ook, Ik heb ook weinig met patina, doe mij maar een vintage in nieuwstaat :sunglasses:

Maar ook in de vintage auto’s is patina een begrip. Een totaal ongerestaureerde klassieker in nette staat in z’n originele lak is meer waard dan een overgerestaureerd exemplaar. Die discussie bestaat ook daar wel degelijk.

Overigens vind ik het polijstwerk van de kast in het filmpje niet geweldig. Polijsten doe je niet met een dremel; alle scherpe kanten zijn eraf :thinking:

3 likes

Gaandeweg het filmpje bekroop me het gevoel, dat dit charmante horloge volledig werd vernietigd.
Met “zwaar” gereedschap de kast te lijf gaan en inderdaad, die lumen op de wijzers…
Ik heb een zwak voor horloges met karakter en heb een aantal favorieten in mijn verzameling waarvan de wijzerplaat aardig door de tijd is getekend.

Maar eerlijk gezegd, het WWII horloge is heel netjes geworden en vooral het DIY chroom was leuk om te zien (en misschien wel iets om te proberen in de toekomst). Alleen die lumen… Zonde.

1 like

Zeker eens, maar ik denk dat bij restauratie altijd twee type restauratiekeuzes mogelijk zijn;

  1. Zoveel mogelijk behouden
  2. Zoveel mogelijk terugbrengen zoals het was toen het nieuw was (naar interpretatie van de restaurateur)

De eerste optie is mooi, maar verlengd de levensduur niet. Je brengt het in een staat dat het werkt, maar in dit geval was het chroom op sommige plekken te ver heen om nog 50 tot 70 jaar mee te kunnen gaan.

De tweede optie is verschrikkelijk voor puristen, maar het is nu wel een horloge wat echt wel even weer meekan denk ik. Zelfs langere tijd dagelijks dragen is een optie.

Ik ben een beetje verdeeld hierin. Ik hou van origineel, maar eigenlijk is het natuurlijk nog mooier als zo’n horloge ook over een paar honderd jaar een goede indruk geeft van wat de originele staat was. Voor historisch perspectief is het dan misschien belangrijker dat de tweede actie wordt genomen.

Lastige. Ikzelf zou misschien gekozen hebben voor een gedeeltelijke vernieuwing. Glas netjes oppoetsen, uurwerk weer in werkende staat en wijzers… Sja, in dit geval moest hij wel nadat ze beschadigd waren. De kast had ikzelf gelaten zoals het was, maar dan berg je zo’n horloge (denk ik) toch vaker op als dat je hem draagt.

1 like

Ik denk dat als het horloge niet zeldzaam is, dat je het rustig kan “vernieuwen” als je dat als eigenaar mooier vind. Anders is misschien een opknapbeurt beter.

1 like

De beste man zal wel al tenminste een 10-20 duizend euro aan het filmpje verdiend hebben. Dat is toch netjes gedaan.

RESTORATION OF A 1965 SEIKO SEA HORSE aka JAPANESE SEAMASTER - Caliber 7625 service

Restoration of a $7000 Rolex Datejust - Rare Vintage Rolex Logo-Dial - Rusty Caliber 3135

Restoring This Tiny Mechanical Watch!

Restoration of an Abandoned 1946 post WW2 vintage watch - Radioactive glow - Manual Work - Certina

A Century Old Omega Watch Restoration - Rusted - Pre WW2 - Silver Casing - cal 40.6 - ASMR

FIND HIDDEN GEMS inside BARGAIN BRANDS with HIGH GRADE MOVEMENTS - ADOLF SCHILD 1916 - rotary London

L&R Mastermatic Watch Cleaning Machine

Restoration of Citizen Jet (Super Jet) Auto Dater Since 1961 of Japan

Enicar Ocean Pearl (Affordable!) Vintage Watch Restoration