Een Citizen Crystate de Luxe, de wijzers, wijzerplaat en uurwerk lijken sprekend op die van de Citizen Chrono master 22 jewels.
De kroon ontbreekt en het is de vraag of het uurwerk loopt.
Mooi ding! Ik hoop voor je, dat hij nog loopt. Dat stel ik me ook voor de Seiko 6139 speedtimer, die ik me gekocht heb, want daar zit de wijzer van de chrono los. Heeft zeker ooit eens er beter uitgezien…
Maar ja, soms moet je een risico lopen, maar daar was de prijs dan ook naar.
Dus ik hoop, dat het allemaal meevalt. Maar we gaan het zien.
Het uurwerk doet het in ieder geval, vandaag post vanuit Nippon gehad… Ik heb het allemaal niet heel uitvoerig kunnen bekijken, ik ben nog aan het werk, en er zijn nogal wat horloges voor me binnen gekomen…(Een heel aantal gaan weer direct de verkoop in, die zaten in een lot, waarvan ik er maar één nodig heb…)
Toch maar even aankondigen hier. Ben van plan om zelf een horloge samen te stellen. Dus eerst wat advies ingewonnen bij @wbcoupe, toen aan @Barboendel gevraagd of hij kon helpen met de wijzerplaat en de kast en vervolgens moet ik nog bij @Lexaf aankloppen voor een mooie band.
Het idee is als volgt:
Deze kast trok mijn aandacht. Geen idee waarom, ik vind hem mooi. De wijzerplaat is niet meer leverbaar, dus die zit er niet bij:
Dus ik dacht, daar kan vast wel een ETA 2842-2 in, daar heb ik meerdere horloges van en dat vind ik erg mooi lopen. Maar nee, volgens Barboendel beter een 2836-2, die past beter in de kast. Daar kun je wat mee, scheelt weer voor later.
Vervolgens, een aftands uurwerk gekocht op eBay. Filipijnse stijl, ondanks waarschuwingen toch gedaan. Dus die moet hoogstwaarschijnlijk later nog eens geserviced worden, als het geheel me bevalt.
De wijzerplaat gaat er vanaf overigens.
Dus, kast en uurwerk hebben we. Vraag neergelegd bij Barboendel of de kast ‘verbronzed’ kan worden. Dat moet mogelijk zijn. Ook een handgemaakte wijzerplaat is een optie. De stijl van de wijzerplaat gaat bijna precies hetzelfde zijn als de plaat die bij de kast op de foto staat, alleen de 12 wordt een driehoek.
Vervolgens de wijzers:
Zijn nu goud maar worden wellicht ook bronskleurig. Dan moet alleen Lex zijn magie nog doen voor de band en dan heb ik een uniek horloge!
Ben wel benieuwd, duurt waarschijnlijk maanden voor alles binnen is maar goed. Hou jullie op de hoogte, wellicht via een los topic!
Dank je. Maar nu is het wel even genoeg. Een hoop van die horloge hebben flink wat werk nodig. En daar ben ik wel even zoet…
Er komt weer een Doxa 10338A-1 binnen, ter vervanging van mijn andere Doxa 10338A-1, waarvan de lug gebroken is. En als het een beetje mee zit, ook nog een vervangende kast voor de kapotte Doxa. En nu hopen, dat ik daarmee meer geluk mee zal hebben!
Nog meer vintage horloges incoming:
Een Buloga Accutron uit 1972
Die gaat, zodra die eindelijk binnen is, meteen weg voor een revisie, ook al zou het horloge moeten lopen.
En een Seiko Crown (een koopje voor zo’n €55)
Hiervan is het glaasje wat smerig en heeft nogal wat krasjes. Dat is een gok, die ik wel wil nemen…
Er is nog wel een en ander aan werk aan, maar dan heb je wel de voorloper van de GS…
En voor dit horloge heb ik ook nog 2 extra wijzerplaten liggen…
En zoals ik al hierboven aangaf, komt er een vervanging voor mijn kapotte Doxa:
(Doxa 10338A-1)
Maar ook deze: (Doxa 10336-2)
En deze…
Alle drie met cal. 103
De laatste is enkel voor de kast. Het uurwerk is defect. En wellicht, dat ik ook nog iets ga doen met de wijzerplaat. Deze kast heeft ook geen deksel, en het is nog niet duidelijk of dit een 10338A-1 of 10338A-2 is. De laatste heeft namelijk een schroefdeksel. Dat moet ik nog even afwachten.
Het is alweer een tijdje geleden, dat ik hier iets gepost heb. Er is nu een jaren 80 horloge naar me onderweg, een Sekonda Signal, een horloge met mechanisch alarm dus. Meestal zie je alleen maar Poljot en Zwitserse horloges met alarm, en zo nu en dan een Sekonda. Dat daar ook een Poljot uurwerkje in zit, dat wist ik al. Maar het is vooral het ontwerp, dat me trok. Lekker simpel, echt jaren 80. Mijn tijd, toen ik nog een kleine jongen was… En toen ik nog helemaal geen weet had van Russische horloges. Het was de tijd, dat ik wel eens gehoord had van een Zwitsers horloge, en ook nog wel een Japans horloge. Quartz was het toen al helemaal, zeker op de kermis. Daar kon je toen voor een gulden een digitaal horloge uit zo’n automaat halen. Trots als een pauw liep je daarmee rond, en veertien dagen later deed het ding het al niet meer… (En sommigen deden het gewoon een jaar of langer…)
Maar nu dus een vreemde eend in de bijt. Een mechanisch horloge met alarm. Zoiets heb ik nog niet eerder gehad, dus het zal wel een vreemde ervaring worden, als dat alarm eens afgaat…
Qua kast heb ik wel eens mooiere gezien, als ik de foto’s mag geloven, maar zo slecht lijkt het er ook weer niet uit te zien.
En dit zou hem moeten worden:
Mooie Seiko crown, voor dat geld zeker metaal 2 kleurige wijzerplaat erg mooi, welke diameter heeft hij als ik vragen mag?
Het horloge heeft 36,5mm, de wijzerplaat 33mm, Maar dat horloge is uiteindelijk er een geworden voor de onderdelen. Ik heb nu een andere, die hetzelfde eruit ziet, maar in veel betere staat is. Van deze is de kast gewoon versleten… Maar ik ben toch bezig met nog een Crown, waarvan de wijzerplaat niet echt mooi meer van is. Als ik dan van die twee weer een mooie kan maken, dan heb ik er tenminste weer een gered…
Dat zal er dan ongeveer zo komen uitzien:
Oeps, vergeten dat ik op Buyee nog op een paar veilingen geboden had. Dus er komen ook nog een paar Ricoh horloges deze kant op. Een Ricoh Autojust 33 juwels en een Ricoh Dynamic auto 45 juwels…
Via MP een enicar op de kop getikt.
Meestal heb ik geluk met slechte foto-horloges. Niemand biedt, dus na verloop van tijd gok ik voor een zeer zacht prijsje…
Zeer benieuwd.
Het afwachten in spanning is al deel van de (voor)pret
Man, man, man, wat een foto.
Zelfs als de betaald prijs ongeveer gelijk is aan het aantal pixels in de foto zit je gebakken.
Zelfs met een aardappel ben je best wat geld kwijt hoor. In duizendste centen maybe…
Samen komen we er wel.
Leuke details over deze Ricoh horloges: Ze hebben een inhouse movement! Alleen is het probleem, dat de uurwerkjes niet gemerkt zijn, dus je kunt alleen van het uiterlijk beoordelen, welke movement ze werkelijk zijn. Niet erg handig, als je ooit iets moet vervangen…
Maar wat ik dan weer wel weer apart vind, is dat ze maar het lager van de rotor vol hebben geduwd met robijnen. Zo komen ze dan van 33 juwels naar 45 juwels… Op zich een nuttigere toevoeging dan alleen de steentjes als versiering erin stoppen.
Deze hoop ik binnenkort weer terug te verwachten. Wordt nu onderhanden genomen door @Aad57. Wordt geen goedkope reparatie, maar moet dan wel weer goed lopen, en met een nieuw glaasje…
Enicar Sport ?!
Hahaha geweldig he?
Ik kan hier geen buil aan vallen.
Ik zit hier aan vast voor een
En een
Ei
Op deze manier ooit een perfecte Edox Hydromatic voor twee tienen op de kop getikt.