Vintage incoming (Deel 1)

Het is alweer een tijdje geleden, dat ik hier iets gepost heb. Er is nu een jaren 80 horloge naar me onderweg, een Sekonda Signal, een horloge met mechanisch alarm dus. Meestal zie je alleen maar Poljot en Zwitserse horloges met alarm, en zo nu en dan een Sekonda. Dat daar ook een Poljot uurwerkje in zit, dat wist ik al. Maar het is vooral het ontwerp, dat me trok. Lekker simpel, echt jaren 80. Mijn tijd, toen ik nog een kleine jongen was… En toen ik nog helemaal geen weet had van Russische horloges. Het was de tijd, dat ik wel eens gehoord had van een Zwitsers horloge, en ook nog wel een Japans horloge. Quartz was het toen al helemaal, zeker op de kermis. Daar kon je toen voor een gulden een digitaal horloge uit zo’n automaat halen. Trots als een pauw liep je daarmee rond, en veertien dagen later deed het ding het al niet meer… (En sommigen deden het gewoon een jaar of langer…)
Maar nu dus een vreemde eend in de bijt. Een mechanisch horloge met alarm. Zoiets heb ik nog niet eerder gehad, dus het zal wel een vreemde ervaring worden, als dat alarm eens afgaat…
Qua kast heb ik wel eens mooiere gezien, als ik de foto’s mag geloven, maar zo slecht lijkt het er ook weer niet uit te zien.
En dit zou hem moeten worden:

15 likes

Mooie Seiko crown, voor dat geld zeker :slight_smile: metaal 2 kleurige wijzerplaat erg mooi, welke diameter heeft hij als ik vragen mag?

Het horloge heeft 36,5mm, de wijzerplaat 33mm, Maar dat horloge is uiteindelijk er een geworden voor de onderdelen. Ik heb nu een andere, die hetzelfde eruit ziet, maar in veel betere staat is. Van deze is de kast gewoon versleten… Maar ik ben toch bezig met nog een Crown, waarvan de wijzerplaat niet echt mooi meer van is. Als ik dan van die twee weer een mooie kan maken, dan heb ik er tenminste weer een gered…

Dat zal er dan ongeveer zo komen uitzien:

5 likes

Oeps, vergeten dat ik op Buyee nog op een paar veilingen geboden had. Dus er komen ook nog een paar Ricoh horloges deze kant op. Een Ricoh Autojust 33 juwels en een Ricoh Dynamic auto 45 juwels…

3 likes

Via MP een enicar op de kop getikt.
Meestal heb ik geluk met slechte foto-horloges. Niemand biedt, dus na verloop van tijd gok ik voor een zeer zacht prijsje…
Zeer benieuwd.
7e0eb8a8229ae504ff3e6266585e20ab
Het afwachten in spanning is al deel van de (voor)pret :grinning_face_with_smiling_eyes:

11 likes

:rofl::rofl::rofl::rofl:
Man, man, man, wat een foto.
Zelfs als de betaald prijs ongeveer gelijk is aan het aantal pixels in de foto zit je gebakken.

2 likes

Zelfs met een aardappel ben je best wat geld kwijt hoor. In duizendste centen maybe…

1 like

Samen komen we er wel.

2 likes

Leuke details over deze Ricoh horloges: Ze hebben een inhouse movement! Alleen is het probleem, dat de uurwerkjes niet gemerkt zijn, dus je kunt alleen van het uiterlijk beoordelen, welke movement ze werkelijk zijn. Niet erg handig, als je ooit iets moet vervangen…
Maar wat ik dan weer wel weer apart vind, is dat ze maar het lager van de rotor vol hebben geduwd met robijnen. Zo komen ze dan van 33 juwels naar 45 juwels… Op zich een nuttigere toevoeging dan alleen de steentjes als versiering erin stoppen.

Deze hoop ik binnenkort weer terug te verwachten. Wordt nu onderhanden genomen door @Aad57. Wordt geen goedkope reparatie, maar moet dan wel weer goed lopen, en met een nieuw glaasje…

Enicar Sport ?! :roll_eyes::+1:

Hahaha geweldig he?
Ik kan hier geen buil aan vallen.
Ik zit hier aan vast voor een

En een

Ei

Op deze manier ooit een perfecte Edox Hydromatic voor twee tienen op de kop getikt. :wink:

3 likes

De Enicar is binnen en valt zeker niet tegen.
Leuke ouwe taaie voor een zacht prijsje.

17 likes

Toch een ultrasonic :wink::grin:

1 like

Leuke Enicar! Altijd fijn om zulke kleine schatten te vinden! Ziet er zeker nog niet slecht uit! Stiekem een beetje jaloers. Toch nog eens stiekem kijken of mijn Enicar nog een broertje of zusje kan krijgen :blush:

Maar daarvoor heb ik gisteren deze Pobeda gekocht uit het verre Oosten… (Aangezien Rusland in het oosten ligt, mocht je denken aan China of Japan)…

Ik vind het leuk op Etsy rond te neuzen. Je ziet daar af en toe leuke dingen voorbij komen. En het hoeft echt niet altijd de hoofdprijs te kosten. Voor een paar tientjes kun je veel plezier hebben

4 likes

Ha Max dat klopt. Ik doe dat ook zo , op MP dan wel. Zal eens kijken op Etsy…of juist niet. Ik koop nl wel heel vaak…al :wink::grin:. Ik kan ook genieten van een tientjes aankopen. 1x per jaar een dure en de rest is uit de grabbelton, dat soms verassend leuke dingen oplevert.

Prachtige Rus heb je gescoord. Zijn ronde zusje komt ook vaak voorbij in het Bruine. Hou wel van die gekerfde dails :blush::ok_hand:t3:

Van die ronde heb ik de zwarte al, maar ik wil de andere kleuren ook nog hebben… Ze zijn er (bij mijn weten) in het blauw en in het rood. En ik meen ook eens groen gezien te hebben. De enige rode, die ik echter kon vinden, had een of andere Arabische tekst erop, en dat wilde ik juist niet…

1 like

@Scudo heeft de blauwe… HEEL erg fraai.

Een blauwe is ook niet erg moeilijk te vinden. Ik kon er al eentje kopen voor rond de drie tientje, incl. verzendkosten. Maar ja, toen kwam ik die vierkante tegen…

En voor niet lang wil wachten, er staat er ook nog eentje te koop op MP…

1 like

De laatste tijd ben ik wat meer naar Vintage Art Deco ontwerpen aan het kijken. Vaak boeiende en ongebruikelijke vormgeving van de kastjes. En dan kom je vaak bij Amerikaanse merken terecht.
Onderstaande Seneca besteld bij een verkoper uit Duitsland.
Zou volgens de gegevens van Mikrolisk dus zowel Zwitsers als Amerikaans kunnen zijn.
Als het een beetje meezit komt hij over een weekje binnen. Ik ben heel benieuwd hoe ie er in werkelijkheid uitziet. En ook hoe ie technisch is natuurlijk. Ik hou jullie op de hoogte als ie er is. . .
Voorlopig even foto’s van de verkoper.

p9127708yfjig

p9127713jbkfw

p9127716wiksh

8 likes