Vintage Omega 2710 SC

Zoals jullie weten (is wel al effe geleden) kwam ik in het bezit van het Omega uurwerk van mijn grootvader. Dit uurwerk heeft zeer veel emotionele waarde omdat m’n grootvader al overleden is toen mijn vader 14 was. Daarom is mijn vader ook vragende partij om het uurwerk op te knappen.

Initiële post met enkele foto’s Tissot/Herodia/Omega/Bucherer/Verdal - 32 van XiPHiAS

Nu is de tijd rijp om het uurwerk weer tot leven te brengen, maar ik zit wel met één groot dilemma.

Optie A.) het uurwerk laten servicen, Omega kroon zoeken en plaatsen, nieuw glas en bandje. Zoveel als mogelijk origineel houden inclusief de lelijke wijzerplaat.

Optie B.) donor uurwerk zoeken (ik vond er een dat ideaal zou zijn) en aankopen voor onderdelen, wijzerplaat, glas, kroon en bandje op mijn grootvaders uurwerk zetten. En nadien de kast en klok van het uurwerk voor onderdelen verkopen om wat geld te recupereren.

Dit resulteert als eindresultaat wel in een niet 100% origineel uurwerk, een frankenwatch wat misschien qua waarde wat minder is. Maar voor ons het emotionele misschien iets meer.

Optie C.) Naar Omega sturen voor restauratie. Dit komt met een vanaf prijs van €3.000 en dan is er nog steeds het wijzerplaat-probleem/vraag.

Optie D.) Het originele uurwerk servicen, glas en kroon vervangen en het identieke donoruurwerk ernaast bijhouden.

Hierbij wordt de originaliteit optimaal bewaard, met daarnaast een perfect identiek uurwerk. Het ene met een enorme emotionele waarde en het andere zonder emotionele waarde.

ivm de wijzerplaat (zie foto’s uit oude link) … dit is geen patina meer, maar is eigenlijk afschuwelijk geworden. Mogelijks door waterschade?

Wat lijkt jullie de beste optie? Wij weten het eventjes niet meer. Originaliteit is belangrijk, maar het weer tot leven brengen en verfraaien van het originele uurwerk van mijn grootvader is ook van groot emotionele waarde.

Hoe kom je aan die prijs???

via het Omega forum.

Staat hier ook : https://www.omegawatches.com/customer-service/interventions-and-prices/restoration

Hij is wel heel ver heen hoor. Kun je hem niet verkopen en met het geld een ander horloge kopen dat dit horloge vertegenwoordigt?

De wijzerplaat is af. Onderdelen en service gaat je aardig wat kosten. En dan komt alsnog een nieuwe wijzerplaat bij. En dan nog de vraag of je het gaat dragen? Lijkt mij een klein model.

Het is goud, dus he krijgt er wel wat voor.

Een forum is niet altijd juist hè…

Ik heb nog nooit van Zwitserland een offerte gehad met vanaf prijs van 3000 euro voor dergelijke horloges.

Maar je kan hem wel laten binnen sturen om een offerte te bekomen van hen, dan weet je waar je aan toe bent en je kan nog steeds de herstelling weigeren indien je het te hoog vindt.

Ik zou een goede plaat zoeken.

Uurwerk is door genoeg horlogemakers te servicen. Hoeft niet naar omega. En anders kost het geen 3k.

Glas is niet bijzonder -volgens mij te oud voor een logo- dus zou ik vervangen voor een generieke. Indien er wel een logo op hoort kan een omega certified horlogemaker die voor je erop zetten.

Dikke kans dat de kroon er nog is @ omega, anders kan je m opnieuw laten vergulden of zoek je een andere.

Zou in elk geval een plaat zoeken, of kijken of de plaat nog iets beter te krijgen is. Daar staat of valt je project mee imho

1 like

Donorplaat niet gevonden/te vinden (ik kijk al langer dan vandaag).
Donoruurwerk wel … ook 18k, 95% perfect, maar aan de prijs. (+€2.500)

Moeilijke keuze.

Ik doe er nog even een plaatje bij van het horloge, in de staat zoals het nu is, toch?
Dat lijkt me handig voor de discussie in dit topic.

1 like

Een ander gelijk uurwerk heeft niet dezelfde emotionele waarde/binding dan het origineel uurwerk van mijn grootvader.

Zie het zoals die mooie zwarte Porsche 911 met bordeaux leder van je overleden (groot)vader.
Je kan die restaureren, maar hoever ga je dan? Ondanks je een identieke spec. 911 kan vinden, blijft het niet “opa’s Porsche”.

Bij restauratie en daarbij kreeg hij een nieuw interieur, en velgen … het blijft opa’s Porsche.
Bij een andere Porsche … het is niet opa’s Porsche.

Probeer eens atelier Meeus in Antwerpen. Hij is Omega gecertificeerd en kan zelf ook wijzerplaten opnieuw opmaken.

1 like