Vintage only (50 jaar of ouder)

Mijn oudste …


1930

25 likes

Mooi die Medana, heb hier ook nog een oudje,

21 likes

Is daar al een topic over, coole horlogenamen ?
Zo nee, dat wordt dan tijd ! :slightly_smiling_face:

1 like

Seiko doet ook mee :sunglasses:

22 likes

De Skyliners zijn zó mooi ! :heart_eyes:

1 like

Halleluja eindelijk een echte vintage topic. Sommigen roepen over een horloge van 20 jaar geleden al vintage is. Sommige van mijn moderne Invicta’s mogen dan al meedoen. Maar criteria dat vintage 50 jaar of ouder moet zijn vind ik een hele goede, op die manier filter je heel wat moderne spul er tussenuit.:innocent:

1 like

1970 is al jong vind ik…
Vreemd eigenlijk, het gaat over een halve eeuw. :blush:

1 like

1958

26 likes

Dat begrijp ik. Maar je moet voorstellen dat ik zo’n uitspraak van @AmsterdamVintageWatches over zogezegd “oude vintage horloge” uit jaren 90 echt onzin vind. Misleidend, hoe je zoiets oud en vintage in een zin kunt gebruiken voor zo’n horloge.

15 likes

31 likes

Moeten allebei nog eens een opknap/onderhouds beurtje krijgen. Is Dulci Int. in Helmond een goede om in ieder geval de Omega op te knappen?

9 likes

1917:

1915 (?)

33 likes

21 likes

Jaren 50 Kirovskie krab

26 likes

Leuk al die heel oude klokjes, deze zouden van 1947 moeten zijn en heel mooi horlogejaar toegewenst.

16 likes

Zit mooi spul tussen hier!

Ik doe ook mee met mijn chrono uit 1959:

54 likes

Ja, jammer is dat, die oude topics zijn door allerlei oorzaken vaak hun foto inhoud verloren. Soms door verlies van data bij systeem upgrades en -updates, maar heel vaak ook (zoals bij mij) doordat ‘vroegâh’ (toen alles betâh was) veel foto’s gratis konden worden geplaatst bij hosting site Photobucket. Daar besloten ze echter op een onzalig moment dat men 100% commercieel ging draaien en werden de foto’s van de free accounts onbereikbaar gemaakt, dus ook de (bijv. op deze site) gekoppelde ‘embedded’ bestanden die niet meer werden doorgegeven. Later werden al die bestanden bij Photobucket zelfs gewist, ondanks de verzekering dat men dat niet zou doen. Zelfs met een betaald abonnement bleken de oude bestanden verwijderd te zijn. Schandalig, maar niks aan te doen. Ik heb mijn account daarna onmiddellijk opgezegd. Bah!! Boos!!

Genoeg gemopperd, we beginnen weer vrolijk in 2021!
Goed initiatief @vinwat om een dergelijke rubriek weer opnieuw leven in te blazen! :+1:.
We hebben natuurlijk al ‘Welke Vintage dragen wij vandaag’, maar er is zoveel moois op vintage gebied om te laten zien dat dit nieuwe topic er nog wel bij kan. Bovendien geeft Vinwat hier een duidelijke grens aan van 50 jaar of ouder en dat is goed om specifiek de echte oudjes te promoten.

De jaren '50’en '60 zijn mijn favoriete verzamelgebied. Soms ook wel ouder en af en toe wat jonger. Heel af en toe nieuw of modern, maar jaren '50 en '60 hebben toch mijn meeste belangstelling. Ik hou van de vormgeving, vooral van de wijzerplaten uit die periode. Veel ‘military style’ en ‘bulls eyes’ waar ik een zwak voor heb zijn uit die tijd en nog voor redelijke prijzen te vinden en zeker leuk, als je je realiseert dat deze horloges nog van vóór de quartz crash zijn en er in die tijd zeer vele nu niet meer bestaande Zwitserse en Duitse merken op de markt waren. Daarmee dus een interessant aanbod van ook minder bekende fabrikanten naast de ‘grote’ en dus hele dure merken.
In deze post beperk ik me even tot ééntje. Een Cimier. Een in die tijd redelijk populair merk in de klasse ‘budget voor de gewone man’, maar vaak niet minder mooi van vormgeving. Wel wat goedkoper uitgevoerd, dus chromen kastjes in plaats van staal en met ook bij deze Cimier, vaak eenvoudige penanker uurwerkjes voor de aandrijving.

Een paar plaatjes, want daar gaat het uiteindelijk om:


De voorkant. Deze Cimier hand opwinder is zelfs voor die tijd vrij klein, 30mm. Een wat je noemt ‘boys watch’.
In vrijwel ongebruikte staat ooit eens op de Rikketik beurs gevonden.

.

Helaas heb ik even geen plaatje van het uurwerk beschikbaar, maar dat is dus een simpele penanker die je vrolijk op een halve meter afstand hoort tikken.

Als dit draadje nog een poosje gaat doorlopen met andere bijdragen zal ik ook nog wat meer oudjes laten zien, voor zover ik die nog niet in andere topics gepost heb.

Voor nu: Gelukkig nieuw jaar allemaal en laten we er een vrolijk, informatief en leerzaam Forumjaar van maken met zijn allen!

Lex

21 likes

Mijn Universal Genève uit 1945 :heart_eyes:

43 likes

Vintage is gewoon een horloge van 25 jaar of ouder. Klaar.

6 likes