Het wordt steeds spannender met dat uurwerkje in dat merkloze Zweedse horloge.
Nieuwe optie (dank voor het meedenken @Jenneke en @Jaac ) is een Tavannes AE5.
Daar kan ik dus weer even zo gauw niks over vinden.
Ik moet ook mijn eigen eerdere postjes natuurlijk goed lezen want dat postje waarin ook al door diverse mensen is meegespeurd leverde al als mogelijk resultaat op:
Cyma 418 of een Cyma 423. Met dank aan @TKH, @chi_kwadraat.
Als ik nu alle gegevens bij elkaar leg kom ik toch als meest waarschijnlijke kandidaat op de Cyma 234. Daar zou een parallel nummer van Tavannes voor kunnen bestaan, maar daar kan ik geen verwijzingen over vinden die aantonen dat dat het zelfde uurwerk is.
Het gekke is dat de Cyma 234 wel in Ranfft wordt genoemd, maar als 12 ‘’’ ligne uurwerk, en die van mij is echt maar 10,5 ‘’’ ligne. De configuratie is echter wèl gelijk. De doorslag geeft voor mij de referentie die Alphons doorgeeft met het artikel uit The Watch Spot:
Dit geeft uitgebreide info over een dergelijk uurwerk in een van de beroemde Dirty dozen horloges, met een bijzondere fijnafregeing op de balans, die mijn uurwerkje óók heeft.
Kijk en vergelijk . Ik kom tot de conclusie dat het hier over dezelfde uurwerken gaat.
Links de Tavannes AE5 zoals gevonden door Jenneke en Jaac van 10,5’’’, rechts het exemplaar uit Ranfft, de Cuma 418. Ook 10,5 ‘’’groot maar met een variant op de bruggen.
Links de Cyma 234 van zo te zien 10,5 ‘’’ligne uit een Cyma Dirty dozen horloge in het artikel uit Thewatchspotblog, gevonden door Alphons, rechts de Cyma 234 uit de roze pagina’s van Ranfft met weer een iets andere brug. Die is echter wel 12’’’ ligne groot en dat gaat dus niet passen.
Tenslotte het uurwerkje uit mijn anonieme Zweed, met ook weer een iets andere brug, maar wel de zelfde onderdelenconfiguratie (schroefjes en lagerpositie) en datzelfde bijzondere regelaartje op de balans.
Ik hou het voorlopig op een Cyma 234. Dat geeft de beste overeenkomst, met de leuke bijkomstigheid dat het uurwerk het zelfde is als eentje uit de Dirty Dozen reeks. Maar waarschijnlijk van oudere / eerdere productiedatum, gezien het ontwerp van het Zweedse horloge waar ie in zit en de 3 bruggen in plaats van 2.
Alles bij elkaar een bijzonder collectors item! Niet zo zeer om te dragen, maar wel als leuk bezit voor in de horloge historie geïnteresseerde liefhebber zoals ik.
Jenneke, Jaac, Tim en Alphons: dank voor het meedenken en de hulp bij het zoeken. En ook Lennert aka @ LVA (geen @ verwijzing/tag meer beschikbaar, mag er maar 4, sorry ) voor de link naar en het geschenk van de Flume boeken deel 2/3 en K2! Ik hoop dat ook andere lezers van het Vintage deel hier op HF plezier hebben gehad om over deze zoektocht te lezen.