Lisona Diplomat 50s
Interessant ding. UG nummering maar meestal geen UG genummerd uurwerk.
Deze LeCoultre was voor de US markt en heeft een UG 285 uurwerk. De Europese markt had als benaming Jaeger en had volgens mij een Valjoux uurwerk.
Als je rechts op het uurwerk kijkt, zie je “VXN” staan. Dat stond op de US calibers van UG volgens mij.
Nee hoor, ook gewoon UG.
VXN is Vacheron. Dat was de importeur in de USA
Staat daar op die witte Seiko nu “U.F.A.” op de wijzerplaat? Kan niet goed lezen wat er boven staat (Quartz?). Dat intrigeert mij, want Seiko gebruikt de aanduiding U.F.A. (ultra fine accuracy) op de meest recente Spring Drive releases, omdat die, door verbeteringen, nog preciezer lopen dan eerst (max 20sec afwijking per jaar).
Wist niet dat deze afkorting al eerder door Seiko werd toegepast.
Ik ken de afkorting inderdaad van vroege quartz calibers, uit 1971-1973.
Het gaat om VFA, very fine adjusted
Niet helemaal duidelijk is sinds wanneer en wanneer wel of niet meer op de plaat want er zijn identieke modellen mèt en zonder het opschrift.
Thanks! Super duidelijk
The Ladies’ pocket watch found on Titanic victim that still bears the scars of the disaster The Ladies' pocket watch found on Titanic victim that still bears the scars of the disaster exactly 113 years on | Daily Mail Online via https://dailym.ai/android
JLC werd door Wittnauer in Amerika op de markt gebracht onder de benaming leCoultre i.v.m. de importheffingen op horloges, onderdelen en losse uurwerken werden lager belast dus werd een constructie bedacht om minder belasting te betalen.
De uurwerken werden geheel gemonteerd uit Zwitserland geïmporteerd, vervolgens werden de kasten in Amerika gemaakt door o.a. Wadsworth, Star, Axel Brothers en Keystone, ook de wijzerplaten werden in Amerika geproduceerd. Het geheel werd dan in elkaar gezet bij Wittnauer.
In mijn eigen JLC verzameling zit een mechanische Jaeger leCoultre Chrono geproduceerd in Zwitserland voor de Europese markt en een Jaeger leCoultre master control uit 1990, quartz gestuurd met mechanische chrono functie en heeft 25 lagerstenen. Kaliber 630.
Tja, deze manufactuur is van grote klasse en ik sleutel dan ook graag met plezier aan JLC uurwerken.
Hier nog een foto van mijn Chrono’s.
dixi