Vintage Tissot Only

10 likes

Soms vraag ik het mij af:
Als het glaasje is vervangen
Er zitten nieuwe pakkingen in kast/deksel en kroon, dan zou ook een vintage duiker toch best even op 100m waterdichtheid getest kunnen worden? Mijn vintage chronograaf uit 1981 heeft die test ook doorstaan en dat is zelfs een chrono.
Of denk ik dan te makkelijk?

1 like

Als alle aanligvlakken van de pakkingen nog glad zijn, en alle pakkingen zijn vervangen zou hij inderdaad nog best waterdicht kunnen zijn.
Maar als bijvoorbeeld de pendant tube een hoop slijtage en krassen heeft, of de rand van het achterdeksel putcorrosie, dan gaan die mooie verse pakkingen nog steeds niet goed afdichten.

Verder is het vervangen van een kroonpakking over het algemeen niet zo makkelijk,

1 like

19 likes

Testen kan altijd natuurlijk. De kans dat niet alles meer even recht en glad is als toen ie de fabriek uitrolde is natuurlijk aanwezig. Hoe ouder het horloge, hoe groter de kans zou ik denken.

Ik heb hier een “natte” tester, daarmee haal ik iets van 4 a 5 bar (ook die is vintage dus haalt de hoge drukken ook niet meer :wink:) Niet genoeg voor het zwembad, maar je weet dan wel dat ie een regenbui kan hebben. Als je een keer eentje wil testen, dan kom maar langs.

3 likes

De jongste is jarig, dus feesthorloge om! :partying_face:

14 likes

11 likes

Geweldig deze :partying_face:

1 like

12 likes

5 likes

TISSOT 1940 REF. 1133511 CAL 27

6 likes

Zeer mooie horloge.

1 like

Dat is het kastserienummer. :wink:
In 1940 werden de referentienummers nog niet vermeld in de kasten, dat is vanaf ongeveer 1942 dacht ik. Een 40’s referentienummer bestaat uit 4 cijfers en een volgnummer.

1 like

Is dit het kastserienummer?

De laatste drie cijfers komen terug gegraveerd aan de onderkant van de lug.

Het nummer 1133511 staat in de platine en verwijst naar het bouwjaar 1940.
Wat is de benaming van dit nummer?

2 likes

Correct, dat is het serienummer van de kast. En de laatste drie cijfers daarvan staan inderdaad op de achterkant van de lug. Ik denk dat dat werd gedaan omdat kast en deksel enigszins op elkaar pas gemaakt waren en bij de assemblage van het horloge bij elkaar moesten blijven.

Het andere serienummer is het serienummer van het uurwerk. Die moet je inderdaad gebruiken voor de datering met de tabel. Erg ver liggen ze in dit geval overigens niet uit elkaar.

1 like

Dankjewel voor de uitleg, en een referentienummer verwijst naar een model en heeft niets met het bouwjaar te maken. Is dat juist? En dat werd vanaf 1942 op een kast geperst.

Het is aannemelijk dat het nummer op de kast tevens aangeeft in welk jaar de kast is gemaakt.
Ik denk dat, omdat die twee nummers zo dicht bij elkaar liggen en ook dat nummer verwijst naar 1940.

1 like

Klopt helemaal :+1:

Referentienummers staan altijd aan de binnenkant van het achterdeksel, hier bijvoorbeeld een:

1 like

Ik denk dat voor uurwerken en voor kasten aparte reeksen nummers gebruikt werden, het is wat lastig als je als kastenmaker elke keer aan de uurwerkafdeling moet gaan vragen welke nummers zij toevallig al gebruikt hebben. Dus ik denk dat per afdeling reeksen toegewezen werden die vervolgens werden opgebruikt. Daardoor was de ene afdeling al verder in de nummering dan de andere.

En die tabel is achteraf gemaakt aan de hand van serienummerboeken maar is wat globaal omdat elke afdeling in een andere reeks werkte. Als je het precies wilt weten zul je een extract van je horloge moeten aanvragen, dan kijken ze voor je in de boeken. Kost 100 CHF per horloge :innocent:

2 likes

10 likes

1942

9 likes